سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: سال گذشته سرمایه‌گذاران عربی از تمامی نقاط جهان تمامی سرمایه‌های خود را روانه بازارهای عربی کردند و بانکداران معتقد بودند که به علت رونق فزاینده بازارهای مالی عربی، فروش دارایی‌های مالی خارجی در این کشورها غیرممکن است.

اما امسال اتفاقاتی کاملا برعکس این گفته‌ها رخ داد و سرمایه‌گذاران ناکام عربی دارایی‌های خود را از بازارهای مالی داخلی بیرون کشیدند تا بیش از این زیان نبینند.

در حالی که بازارهای سهام کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با افت وحشتناکی مواجه شده‌اند، بورس‌های دیگر مناطق جهان دوران خوشی را می‌گذرانند و بورس‌های هندوستان و آمریکا به بالاترین رکوردها دست یافته‌اند و چشم‌اندازهای بسیار مناسبی دارند؛ این وضعیت نشان می‌دهد که بحران در بورس‌های عربی یک مسئله کاملا منطقه‌ای است و تحت تاثیر یک بحران جهانی در بازارهای مالی نیست.

هم‌اکنون بورس‌های عربی در چهارمین هفته متوالی افت نگران‌کننده قرار دارند و تحلیل‌گران مالی معتقدند که روند نزولی این بورس‌ها به علت نبود اطمینان در میان سرمایه‌گذاران، تا پایان سال 2006 نیز ادامه خواهد یافت.

این در حالی است که خلیج تایمز در گزارشی به نقل از «رائد هجاهجة» تحلیل‌گر موسسه سرمایه‌گذاری «عرب بانک» نوشته است: «آنچه در بورس‌های عربی در حال رخ دادن است بر اساس اصول بنیادی اقتصادی، قابل توجیه نیست و ما معتقدیم که روند نزول شگفت‌آور بورس‌ها هنوز متوقف نشده است».

هجاهجة می‌افزاید: «آنچه که به نظرمی‌رسد این است که روند تصحیح و افت بازارهای مالی عربی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت ادامه خواهد یافت اما در بلندمدت با توجه به کاهش قیمت سهام‌ها و افزایش فرصت‌های خرید، می‌توان نسبت به بازگشت رونق به بورس‌های عربی امیدوار بود».

وی تداوم تقاضای بالا برای فروش سهام را عامل فشار شدید بر بورس‌های عربی و افت روزافزون آنها طی یک ماه اخیر می‌داند. بورس‌ دوبی طی یک هفته اخیر 5/5 درصد، بورس  کویت 6/4 درصد  و بورس اردن 7/2 درصد کاهش یافتند و ارزش جاری بازار بورس عربستان هم‌اکنون به 47 درصد کمتر از رقم سال گذشته کاهش یافته است.

برخی تحلیل‌گران نیز معتقدند کاهش‌های اخیر در شاخص‌ بورس‌های عربی به علت نگرانی‌های ناشی از کاهش بهای نفت در چند ماه اخیر و تاثیر آن بر درآمدهای دولت‌های منطقه بوده است که وابستگی فراوانی به درآمدهای نفتی دارند.

کد خبر 9609

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز