سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

مراسم و آیین‌های تهرانی‌ها برای عزاداری در ماه‌های محرم و صفر تقریباً از چند روز مانده به محرم با سیاهپوش کردن چهره شهر و رخت و لباس شروع می‌شده و تا پایان ماه صفر ادامه داشته است.

نذري

همشهری آنلاین_بهاره خسروی:در این ایام بسیاری رفتارها و عادت‌های معمول، مانند شوخی و خنده، تفریح و خوشگذرانی، مراسم عقد و عروسی و رخت نو پوشیدن و سر تراشیدن و اصلاح کردن و حنا و خضاب بستن و برای زنان البسه رنگین پوشیدن و آرایش کردن و سر و بر آراستن ممنوع بود. اگر کسی از این کارها تخطی می‌کرد، بر اساس باور عمومی، به عاقبت شومی گرفتار می‌شد.

به همین دلیل، اجرای اعمال مذهبی و ادای نذور در این ایام پررنگ‌تر بود و یکی از این رسم‌ها پخت غذای نذری ویژه اطفال در ماه محرم و صفر بود. «جعفر شهری» در کتاب طهران قدیم از این رسم جالب تهرانی‌ها چنین یاد می‌کند: «هر طفلی که به دنیا می‌آمد، از واجبات بود که جهتش نذری از آش و پلو و آبگوشت و حلوا و خرما و نان و ماست و هرچه بر آن قدرت داشته باشند به گردن بگذارند.

هر اتفاق و گرفتاری خطر و ضرر و بیماری و قرض و خواهش و حاجت و تمنا، چاره‌ساز و مشکل‌گشایش نذری بود که برای امام‌حسین(ع) و حضرت عباس(ع) قبول نمایند، اگرچه ریختن مشتی برنج روی برنج نذری بها و انداختن تکه‌گوشتی در دیگ آنها بوده باشد. و همین نذرها بود که در این روزها لباس آداب خود پوشیده از دیگ‌های حلقه‌دار بیست، سی‌منه تا دیگ و کماجدان‌های نیم‌منه، بر سر آتش‌ها رفته و مطبوخ‌شان با شعف دل در اختیار مردم قرار می‌گرفت.»

کد خبر 629916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha