یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی از یکسان شدن ضوابط نرخ سود سپرده‌های بانک‌های دولتی و خصوصی خبر داد

 و گفت: با هدف جذب بیشتر منابع پولی در نظام بانکی، نرخ سود سپرده‌ها قابلیت افزایش و رقابت را پیدا کرده است. طهماسب مظاهری در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران افزود: براساس ابلاغیه جدید، بانک‌ها می‌توانند بیش از نرخ‌های اعلام شده‌ به سپرده‌گذاران سود پرداخت کنند.

مظاهری در همین زمینه به دستورالعمل جدید بانک مرکزی به بانک‌ها اشاره و اضافه کرد: در این دستورالعمل آمده است که بانک‌ها باید میزان سود‌آوری خود از سپرده‌های مردمی را پیش‌بینی کنند و یک درصد زیر محاسبه، سود علی‌الحساب به سپرده‌گذاران بپردازند‌.

وی تاکید کرد: برای اینکه بانک‌ها بتوانند محاسبه دقیقی در این زمینه انجام دهند، تا پایان مهر ماه 87 به آنها فرصت داده شده تا این کار را انجام دهند.

مظاهری با اشاره به اینکه ضوابط سود سپرده نزد بانک‌های دولتی و خصوصی یکسان شده است، یادآور شد: از این پس بانک‌ها اگر در محاسبه سود علی‌الحساب به ارقامی بالاتر از نرخ‌های مصوب برسند، با تایید بانک مرکزی قابل پرداخت خواهد بود.

مظاهری ادامه داد: به‌عنوان مثال سود سپرده‌های بلندمدت 19 درصد تعیین شده است اما این میزان با توجه به نوع فعالیت بانک قابل افزایش است.

وی پیش‌بینی کرد که با ایجاد رقابت میان بانک‌ها در پرداخت سود سپرده بیشتر، منابع پولی جدید به‌ویژه در بخش سپرده‌های بلندمدت جذب بانک‌ها شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین درباره اختلاف نظر با وزیر کار در مورد بنگاه‌های زودبازده و کنترل تورم به خبرنگاران گفت: اینگونه موارد، مسائل درون دولت است و باید  درون دولت مطرح شود  چرا که کشاندن این بحث‌ها در جامعه مطلوب نیست.

وی افزود: شاید بحث‌های متفاوتی درباره سیاست پولی مطرح شود اما در نهایت بانک مرکزی است که سیاست‌های پولی را در قالب برنامه‌های توسعه‌ای و سیاست‌های اقتصادی به مورد اجرا می‌گذارد لذا کشاندن این بحث‌ها به این مرحله موضوعیت ندارد چراکه معتقدم بحث فراتر و بزرگ‌تر و حتی جدی‌تر از آن است که به‌عنوان اختلاف 2دستگاه عنوان شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: اختلافی در این زمینه وجود ندارد و بحث سیاست‌های پولی در کنار سیاست‌های مالی است. البته برخی اعضای دولت نظراتی دارند اما در نهایت با جمع‌بندی نظرات این سیاست‌ها تنظیم و اجرا می‌شوند و اگر هم بحثی باشد در داخل دولت باید مطرح شود.

اظهارات تازه وزیر کار

وزیر کار و امور اجتماعی که در چند روز اخیر بر اختلاف‌ مبنایی خود با رئیس‌کل بانک مرکزی اصرار داشت و اختلاف‌نظر خود با طهماسب مظاهری را به رسانه‌ها کشانده بود، دیروز در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران، با لحن متفاوت و البته امیدوارکننده‌ای سخن گفت.

سید محمد جهرمی اظهار داشت: با رئیس‌کل بانک مرکزی هیچ مشکل شخصی نداریم و هر دو در نهایت می‌خواهیم مشکل مردم و تولید‌کنندگان برطرف شود.

کد خبر 63358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز