مجموع نظرات: ۲
سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
۰ نفر

نبود پیست موتورسواری مناسب در مازندران سبب شده قسمتی از جاده در حال‌ ساخت بندر امیرآباد به محلی برای اجرای حرکات نمایشی خطرناک تبدیل شود.

موتور سواری

اشکان جهان‌آرای-همشهری آنلاین:

بعدازظهر هر جمعه ده‌ها دستگاه موتورسنگین و تعداد زیادی از علاقه‌مندان به رشته موتورسواری در جاده نیمه‌ساخته «رستم‌کلا» به امیرآباد حضور می‌یابند و این جاده که در حالت عادی هم از مسیرهای پرخطر و پرحادثه مازندران محسوب می‌شود را به پیست سرعت تبدیل می‌کنند. بین خودروهای عمدتا باری که از این مسیر رفت‌وآمد می‌کنند، جولان موتورهای سنگین و موتورسواران و انجام حرکات نمایشی فضایی پرخطر را ایجاد می‌کند که گاهی هم منجر به بروز حوادثی برای این افراد می‌شود. میل به موتورسواری در مناطق شرقی استان مازندران و به‌ویژه در شهرستان بهشهر بالاست و به همین دلیل تعداد افرادی که جمعه‌ها دراین جاده حضور می‌یابند، قابل‌توجه است.

این موضوع سبب شده برخی از بومیان منطقه و رانندگان از این وضعیت گلایه داشته باشند و حضور موتورسواران را نوعی مزاحمت برای ساکنان و رانندگان بدانند. یکی از شهروندان ساکن رستم‌کلا که نخواست نامش عنوان شود، اظهار می‌کند: جمعه‌ها اگر دراین محور کاری داشته باشم، با استرس برخورد با این موتورها باید از جاده عبور کنم. معمولا هم سرعت‌شان بسیار بالاست. چون در واقع برای اینکه آزادانه و بدون محدودیت با هر سرعتی که دل‌شان خواست بتوانند رانندگی کنند، به این منطقه می‌آیند.

پیست مناسب نداریم

 عمده این موتورسواران و افرادی که در اطراف مسیر به تماشای جولان آنان می‌ایستند، دلیل حضور و تجمع‌شان در این محدوده را نبود فضایی مناسب برای موتورسواری می‌دانند.

«علی رستمی»، یکی از جوانانی که عمدتا جمعه‌ها به این منطقه می‌رود، به خبرنگارهمشهری می‌گوید: اگر پیست مناسبی برای علاقه‌مندان به موتورسواری در منطقه وجود داشته باشد، کسی ریسک نمی‌کند که اینجا و دراین جاده با موتور حرکات نمایشی انجام دهد. مشکل این است که به خواسته علاقه‌مندان پرتعداد رشته موتورسواری در شرق مازندران توجهی نشده‌است و زیرساخت‌های مناسبی دراین حوزه نداریم.

جولان موتورهای سنگین در جاده امیرآباد

این اظهارنظر را تعدادی از خود موتورسواران هم بیان می‌کنند و تأکید دارند که نبود یک فضای مناسب برای موتورسواری در استان سبب شده آنان چاره‌ای جز حضور در جاده نداشته باشند. البته به‌گفته یکی از موتورسواران حاضر دراین جمع، پیش‌تر پیستی دراین منطقه وجود داشت که محل حضور موتورسواران بود و با تعطیلی آن علاقه‌مندان به موتورسواری راهی جاده‌ها شدند و این منطقه را انتخاب کردند.

موتورسواران متخلف عضو هیأت موتورسواری نیستند

 این موضوع را رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی مازندران نیز تأیید می‌کند و به خبرنگارهمشهری می‌گوید: پیست قبلی متعلق به بخش‌خصوصی بود که در زمینی استیجاری ایجاد کرده بود.

«علی یگانگی» می‌افزاید: سرمایه‌گذار آن زمین را از دولت به‌صورت قرارداد ۹۰ساله اجاره کرد. مدتی بعد از فعالیت پیست هم تصمیم گرفت که زمین را به پرورش ماهی اختصاص دهد و با تخریب پیست، مجموعه پرورش ماهی ایجاد کرد. وی درباره حضور موتورسواران در جاده بندر امیرآباد اظهار می‌کند: بسیاری از افرادی که با موتورهای سنگین دراین منطقه یا گاهی در جاده‌های مختلف استان حضور می‌یابند، عضو هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی نیستند.

یگانگی ادامه می‌دهد: طی سال‌های اخیر تعداد افرادی که موتورسنگین خریداری کرده‌اند، بسیار بیشتر شده‌است که بسیاری از آنان عضو هیأت نشده‌اند. این اقدام و تجمع در معابرعمومی مصداق ایجاد مزاحمت و تخلف است و هیأت آن را تأیید نمی‌کند، اما یکی از دلایل اصلی نبود فضای مناسب برای این موتورسواران است.

انتخاب زمین برای ساخت پیست سرعت

رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان مازندران با اشاره به علاقه زیاد به رشته موتورسواری در شرق این استان و نیاز به یک پیست مناسب در استان می‌افزاید: مدت‌هاست برای ساماندهی موتورسواران این منطقه و ایجاد فضایی مناسب پیگیری‌هایی را آغاز کرده‌ایم که همچنان نیز ادامه دارد.

یگانگی می‌افزاید: از حدود ۶ ماه پیش این پیگیری‌ها جدی‌تر شد و اخیرا نیز جلسه‌ای با رئیس اداره ورزش و جوانان بهشهر و مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران و تعدادی دیگر از مسئولان شهرستان داشتیم تا زمینی برای ساخت پیست اختصاص یابد.

جولان موتورهای سنگین در جاده امیرآباد

وی تصریح می‌کند: تاکنون زمین‌های زیادی را بررسی کرده‌ایم که درنهایت یک زمین ۲۰هکتاری در همین منطقه مورد تأیید قرار گرفت. این زمین متعلق به اداره ورزش و جوانان است و موقعیت خوبی برای ایجاد پیست موتورسواری و اتومبیلرانی دارد، اما یک‌سری مشکلات حقوقی ناشی از تصرف بخشی از زمین ازسوی برخی افراد وجود دارد که باید رفع شود.

یگانگی تصریح می‌کند: نقشه پیست برای اجرا دراین زمین ۲۰هکتاری آماده شده و درصورتی‌که تکلیف زمین مشخص و مشکلات حقوقی آن رفع شود، ساخت پیست را چه با اعتبارات اداره‌کل ورزش و جوانان و چه با بودجه اعضای هیأت آغاز می‌کنیم تا علاقه‌مندان به این رشته مهیج در استان از بلاتکلیفی خارج شوند. پیست هم پس از ساخت در اختیار هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی بهشهر قرار می‌گیرد.

پرورش استعدادها و کاهش خطر

رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان مازندران می‌افزاید: درحال‌حاضر بیش‌از ۵۰۰عضو رسمی دراین هیأت فعالیت می‌کنند که حدود ۶۰نفر از آنان در مسابقات مختلف حائز رتبه شده‌اند، اما نبود پیست سرعت سبب شده قهرمانان ما برای تمرین به تهران بروند.

یگانگی ادامه می‌دهد: پیست جدیدی که پیگیر ساخت آن هستیم، به نخستین پیست سرعت مازندران تبدیل می‌شود که از پیست تهران نیز مقداری بزرگ‌تر است. موضوع مهم‌تر اینکه دراین پیست زیرساخت‌هایی مانند پارکینگ و پناهگاه موتور نیز ایجاد می‌شود تا علاقه‌مندان موتورهای خود را در پیست بگذارند و نیازی به تردد بین شهری با موتورها نداشته باشند. در کنار پیست سرعت نیز پیست کراس ایجاد خواهد شد.

وی اظهار می‌کند: اگر پیست مناسبی در استان داشته باشیم، هم موتورسواران و علاقه‌مندان به این رشته مهیج متمرکز و ساماندهی می‌شوند و هم ما می‌توانیم روی مسائل آموزشی بیشتر تمرکز کنیم. همین حالا بدون اینکه پیست سرعت داشته باشیم، ده‌ها چهره شاخص در موتورسواری و اتومبیلرانی کشور داریم که هرسال در رقابت‌های مختلف، مقام کسب می‌کنند.

یگانگی اضافه می‌کند: ایجاد یک پیست سرعت هم زمینه‌ساز خارج شدن پاتوق موتورهای سنگین از جاده‌های بین شهری استان می‌شود و هم از بروز حوادث جلوگیری می‌کند و پرورش استعدادها را نیز به‌دنبال دارد.

کد خبر 634172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha