سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین دور از گفت و گوهای ملی لبنان ، سه‌شنبه (26 شهریور) با ریاست رییس جمهوری این کشور و با مشارکت 14 نفر از سران گروه های سیاسی مختلف و حضور دبیر کل اتحادیه عرب آغاز شد

به گزارش ایرنا از بیروت ، مشارکت کنندگان در این نشست همان شخصیت‌هایی هستند که در گفت وگوهای ملی دو سال پیش با ریاست نبیه بری رئیس مجلس لبنان حضور داشتند.

نبیه بری، فواد سنیوره نخست وزیر، سعدالدین حریری رئیس جریان آینده ، ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه، میشل عون رئیس حزب آزاد ملی، محمد رعد نماینده مجلس از سوی حزب‌الله، سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی، امین جمیل رئیس حزب کتایب، محمد الصفدی وزیر اقتصاد، ایلی اسکاف وزیر کشاورزی، میشل المر، یعقوب بقرادونیان، غسان توینی و پترس حرب نمایندگان مجلس به نمایندگی از گروه‌های سیاسی و طایفه‌های مختلف لبنان در این گفت و گوها مشارکت دارند.

درحاشیه این نشست، دیداری میان میشل سلیمان، بری و سنیوره رئیسان جمهوری، مجلس و دولت انجام شده است .

همچنین نشست آشتی دیگری نیز با حضور سلیمان، بری، حریری، رعد و جنبلاط برگزار شد.
سلیمان طی سخنانی در آیین گشایش این گفت وگوها، آشتی را مکمل گفت وگو دانست و افزود، گفت وگوی با صراحت و آشتی به توافق منجر می شوند که ساختن دولت قوی منجر می‌شود.

وی تاکید کرد لبنان نیازمند گفت وگو است و لبنانی‌ها نیز منتظر گفت‌وگو بودند تا ثبات سیاسی، رفاه اقتصادی و امنیت اجتماعی را برای آنان به ارمغان آورد.

سلیمان اوضاع امنیتی لبنان و منطقه را تنش‌زا و نگران کننده خواند و گفت، فضای سیاسی تنش زا از محیط منطقه‌ای فراتر رفته و به حد بین‌المللی رسیده و در صورت ادامه به افزایش تنش منجر خواهد شد.

وی تاکید کرد لبنان به عنوان یک کشور کوچک و متنوع باید از همبستگی و یکپارچگی برخوردار باشد تا دچار تجربه‌های سخت گذشته نشود. رئیس جمهوری لبنان از تلاش اتحادیه عرب و دولت قطر در ایجاد توافق بین طرف‌های لبنانی قدردانی کرد.

وی اشاره کرد که برخی‌ها بررسی موضوع استراتژی دفاعی را در گفت‌وگوها ضروری می‌دانند و برخی دیگر خواهان وارد کردن مسایل دیگری در گفت‌وگوها هستند و افزود، باید به دیدگاه کلی درباره مسایل مورد گفت‌وگو و شکل آن دست یافت.

وی اضافه کرد، بررسی هیچ موضوعی ممنوع نیست بلکه تنها امر ممنوع، شکست گفت‌و‌گوها و یا رسیدن به بن بست است .

سلیمان اظهار داشت خطر علیه لبنان به ویژه از سوی اسرائیل در جنوب همچنان ادامه دارد به طوری که این رژیم آشکارا به ضربه زدن به نهادهای لبنان تهدید می‌کند، قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد "یونیفیل " مستقر در جنوب لبنان را نادیده می‌گیرد، اشغال خاک را ادامه می دهد و مانع از دستیابی پناهندگان فلسطینی به حقوق خود می شود.

وی گفت: می‌توان به استراتژی دفاعی دست یافت که بر نیروهای مسلح لبنان و قدرت مقاومت تکیه کند بنابراین باید قدرتهای لبنان از جمله دیپلماسی را بررسی کنیم تا درباره این موضوع سرنوشت ساز به دیدگاه یکپارچه دست بیابیم .

رئیس جمهوری لبنان اشاره کرد که شرایط خارجی مناسبی از جمله نشست سران لبنان و سوریه به وجود آمده که باید از آنها برای موفقیت گفت‌وگوها استفاده کرد و این تلاشها از طریق دیدارهای بین‌المللی ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به نزدیک بودن به زمان انتخابات آینده مجلس لبنان اظهار داشت گفت‌وگوها می‌تواند فضایی را ایجاد کند که به تصویب قانون انتخابات جدید در سریعترین زمان ممکن و آماده سازیهای لازم برای انتخابات بینجامد.

سلیمان گفت، باید اعتراف کنیم که هر بار خواستیم در راه آرامش و ثبات پیش برویم، زیان دیدگان از این روند تنش و هرج و مرج ایجاد کردند و دست به ترور و انفجار زدند اما بادهای آشتی وزیدن گرفته است و باید این فرصت را غنیمت شماریم و با جنایتکاران که دشمنان لبنان هستند با اراده و آشتی برخورد کنیم .

وی همچنین تاکید کرد که گفت‌وگوها باید با مسئولیت‌پذیری رسانه ای و ایجاد فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای مناسب همراه باشد و بین آزادی بیان و هرج و مرج سخن پراکنی بیهوده تفاوت قایل باشد.

سلیمان اشاره کرد که نتایج رضایتبخش از گفت‌وگوها ممکن است به زودی ظاهر نشود بلکه شرایط چنین جلوه نماید که گویی گفت‌وگوها به بن بست می‌رسد از این رو همه رسانه‌ها باید از گفت‌وگوهای ملی حمایت و از جوسازی‌های طایفه‌ای و فرقه‌ای خودداری کنند، بر قوانین و عرف‌های حرفه‌ای پایبند باشند و برای تقویت وفاق و وحدت ملی تلاش کنند.

وی در پایان سخنانش گفت: تصمیم گرفتم در سالن 22 نوامبر، سالن استقلال گفت‌وگو کنیم تا نماد بودن این سالن ما را به سوی حمایت از روند استقلال و تثبیت پایه‌های وفاق پیش ببرد.

کد خبر 63567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز