سویه‌ی اومیکرون در حال حاضر در آفریقای جنوبی در حال گردش است و در بیش از ۳۰ کشور دیگر هم شناسایی شده است و این نگرانی را ایجاد کرده است که اثربخشی واکسن‌های موجود را تضعیف کند.

COVID

در حالیکه دانشمندان به دنبال شناخت پیامدهای سویه‌ی اومیکرون هستند، برخی از آنها این احتمال را مطرح کرده‌اند که این گونه جدید ممکن است بیماری خفیف‌تری نسبت به سویه‌های قبلی کرونا ایجاد کند.

داده‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند؟

شواهد بر مبنای موارد اولیه سویه‌ی جدید محدود هستند.

بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا در میان ۷۰ مورد گزارش‌شده عفونت با اومیکرون در اروپا که شامل اطلاعات درباره شدت بیماری هستند، نیمی زا بیماران هیچ علامتی نداشتند و نیمی از آنها علائم خفیفی داشتند.

هیچ مورد بیماری شدید، بستری شدن یا مرگ ناشی از سویه‌ی اومیکرون تابه‌حال گزارش نشده است. اما  مرکز کنترل بیماری‌های اروپا می‌گوید نیاز به داده‌هایی برمبنای صدها مورد عفونت دارد تا بتواند به طور دقیق عوارض را ارزیابی کند و تخمین می‌زند که برای رسیدن به این ارزیابی به چند هفته وقت نیاز دارد به علاوه، اغلب موارد کشف‌شده عفونت در اروپا تا به حال در میان افراد جوانتر کاملا واکسینه‌شده رخ داده است که اصولا احتمالا کمتری دارد دچار بیماری شدید شوند.

در آفریقای جنوبی که که شمار موارد روزانه کووید-۱۹ تا روز چهارشنبه هفته یپش دو برابر شده است و به ۸۵۶۱ مورد رسیده است، علائم بیماری در افرادی با سابقه ابتلای قبلی به کرونا که دوباره دچار عفونت شده‌اند و در افراد واکسینه‌شده دچار عفونت ظاهر خفیف به نظر می‌رسد.

کارشناسان می‌گویند گرچه این شواهد از آفریقای جنوبی نشان می‌دهند که سویه‌ی اومیکرون ممکن است بیماری خفیف‌تری ایجاد کند، اما از آنجایی که بسیاری از بیماران در آفریقای جنوبی در میان دانشجویان جوان دانشگاه بوده‌اند، هنوز نمی‌توان در این باره قضاوت قاطعی کرد.

در حالیکه داده‌ها درباره عفونت‌های جهان واقعی به دست می‌آید، دانشمندان در حال انجام بررسی‌های آزمایشگاهی برای شناخت بیشتر اومیکرون هستند. این سویه‌ی جدید دارای ۵۰ جهش – از جمله ۳۰ جهش روی پروتئین شاخکی یا گل‌میخی (محل اتصال کروناویروس به سلول‌های انسانی) است که تا به حال همراهی آنها با هم دیده نشده است. واکسن‌های فعلی کروونا پروتئین شاخکی یا گل‌میخی را هدف قرار می‌دهند.

کارشناسان می‌گویند هنگامی که ویروس‌ها دچار شمار زیادی جهش می‌شوند، تا حدی سازگاری خود با میزبان از دست می‌دهند. بنابراین این احتمال مطرح است که برخی از جهش‌های اومیکرون ممکن است با تغییر رفتار پروتئین شاخکی به ضرر ویروس تمام شوند و توانایی تکثیر ویروس را کاهش دهند.

برخی از دانشمندان هم این نظریه را مطرح کرده‌اند که سویه‌ی اومیکرون ممکن است در طول چند ماه در یک فرد دچار نقصان ایمنی مثلا یک بیمار دچار اچ‌آی‌وی در آفریقای جنوبی ایجاد شده باشد. اگر اینگونه باشد، ویروس طوری با میزبانش سازگار شده است که او را نکشد.

همچنین این نظریه مطرح شده است که سویه‌ی‌ اومیکرون در نتیجه انتقال کروناویروس از انسان به حیوان و بازگشت از حیوان به انسان ایجاد باشد و جهش‌های بسیارش در روند این انتقال رخ داده باشد.

سوال اصلی دیگر این است آیا اومیکرون جایگزین سویه‌ی دلتا که در حال حاضر سویه‌ی غالب کرونا در جهان است، خواهد شد یا نه. اگر سویه‌ی اومیکرون به سویه‌ی غالب کرونا در جهان بدل شود، اما بیماری خفیف‌تری ایجاد کند، ممکن است نقطه عطفی در شیوع کرونا ایجاد شود و در نهایت به یک بیماری فصلی مانند آنفلوانزا بدل شود.

سازمان بهداشت عمومی اتحادیه اروپا می‌گوید واگیرتر بودن سویه‌ی اومیکرون ممکن است باعث شود که در طول چند ماه آینده این سویه بیش از نیمی از عفونت‌های کرونا را ایجاد کند.

کد خبر 641088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha