محمد خوشدل‌فر، کارگردان مستند «خون‌ریزی» گفت: هر کشوری شرایط خاص خودش را دارد و ما عامدانه سعی کردیم به موضوع سقط جنین در ایران نپردازیم.

مستند خونريزي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مستند «خون‌ریزی» به کارگردانی محمدخوشدل‌فر، روایتی است از تصویب قانون Roe V Wade یا آزادی سقط جنین و اتفاقات بعد از آن در آمریکا که در کمتر از ۴۰ دقیقه به شیوه مستند آرشیوی به این موضوع پرداخته و این روزها در بخش مسابقه کوتاه ملی جشنواره حقیقت نمایش دارد.

خوشدل‌فر درباره اهمیت پرداختن به این موضوع بیان کرد: آمارهای بسیاری درباره وضعیت ایران در موضوع سقط جنین ارائه شده اما چیزی که همه روی آن اجماع دارند این است که دست کم روزی ۱۰۰۰ بچه سقط می‌شود. بر این‌اساس حدود ۴۰۰ هزار سقط برای حدود ۲۳ میلیون خانم در سن باروری آمار بالایی محسوب می‌شود، این نرخ حتی بالاتر از کشورهایی مثل آمریکا است! همین نکته برای ما دغدغه‌ای ایجاد کرد تا درباره سابقه سقط جنین، اقدامات و قانونگذاری‌های انجام شده، مستندی بسازیم.

او در ادامه با اشاره به اینکه در این مستند فقط به یکی از راهکارها اشاره شده است، گفت: این مستند یک قسمت از یک مجموعه هفت قسمتی است و من دوست داشتم یکی از قسمت‌های آن مربوط به مسائل زنان باشد. این موضوع در کشور ما مسکوت و مغفول مانده است و همه سعی می‌کنند یا آن را نادیده بگیرند و یا بدون توجه از کنار آن رد شوند.

این مستندساز درباره شرایط ایران توضیح داد: پرداختن به شرایط ایران نیازمند بحث مفصل‌تری است و در قالب این کار نمی‌گنجید. درواقع ما یک بحث کلی که در همه جای دنیا درباره آن بحث شده است را مطرح کردیم. اگر بنا داشتیم مسائل ایران را هم در فیلم بیاوریم نیازمند فضای بیشتری بود و باید فنی‌تر، دقیق‌تر و کامل‌تر به آن پرداخته می‌شد.  عامدانه سعی کردیم به این موضوع در ایران نپردازیم و نگاهمان بررسی یک سیر تاریخی در آمریکا به شیوه مستندی آرشیوی بود. 

او افزود: ما در این مستند راه‌حل ارائه نداده‌ایم زیرا هر کشوری شرایط خاص خودش را دارد، بنابر این در این اثر فقط یکی از راه‌حل‌هایی که برای سقط جنین در دنیا انجام شده را روایت می‌کنیم و راه‌حل جانبی ارائه نمی‌دهیم. این فیلم به تبعات راه‌حل که در آمریکا ارائه شد و اتفاقاتی که پس از قانونی شدن سقط جنین رخ می‌دهد پرداخته است.

خوشدل‌فر در ادامه گفت: در جشنواره امسال هرچه فیلم بلند دیدم احساس کردم همان کارهای کوتاه هستند که مقداری طولانی شدند و اگر یک بار دیگر تدوین شوند چیزی بیشتر از ۴۰ دقیقه نخواهند بود، بنابراین نمی‌خواستم کسی درباره فیلم من چنین چیزی را بگوید و فکر کردم ۷۰ دقیقه نشاندن مخاطب پای یک مستند کار بسیار سختی است و باید حرف مهم و دلایل پیچیده‌تری وجود داشته باشد وگرنه به نظر من ساخت این مستند در قالب فیلم‌کوتاه انتخاب درستی بود،  حتی اگر یک بار دیگر آن را تدوین کنم، شاید از همین مقدار هم کوتاه‌تر شود.

کد خبر 643267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha