شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان از مرگ پلنگ ایرانی که چند روز قبل به یک گاوداری در ماهان مورد حمله یک کارگر دامداری قرار گرفته بود، خبر داد.

پلنگ کمیاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مرجان شاکری گفت: یک قلاده پلنگ ایرانی که چند روز قبل به گاوداری پناه برده بود، در اثر شدت جراحات، جان خود را از دست داد.

به گفته او این پلنگ بیمار و لاغر که به شدت دچار ضعف و بیماری بود، دیروز علائم حیاتی خوبی از خود نشان داد؛ اما امروز تلف شد.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان، ابعاد پناه بردن حیوان به گاوداری در ماهان و برخوردهای احتمالی که در فاصله ۲ ساعت تا تحویل به محیط زیست رخ داده بررسی خواهد شد.

شاکری از احتمال شکایت به دادگاه در صورتی که جراحات ناشی از مهار حیوان علت مرگ او باشد، خبر داد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: به علت ناآگاهی، کارگران گاوداری او را با بیل مهار کرده‌اند که پشت جمجه حیوان ضربه دید و آب آورد. همچنین برخی اندام‌ها او دچار شکستگی شده بود.

او گفت: در صورتی که فرد شکارچی به قصد حمله به حیوان او را کشته بود، ۲۰۰ میلیون تومان جریمه او تعیین می‌شد؛ اما چون اینجا مساله مهار حیوان مطرح بوده وحتی فردی که با پلنگ درگیر شده نیز زخمی شده، باید فردا منتظر نتیجه کالبد شکافی حیوان باشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: وقتی پلنگ به گاوداری رسیده بود دچار کم آبی مفرط و لاغری شده و چنین حیوانی امکان شکار برای تغذیه روزانه اش را ندارد.

به گفته او، این پلنگ ده ساله ۳۰ کیلو وزن داشت که با توجه به بالغ بودن دچار لاغری مفرط بوده است.

شاکری از وجود گونه‌های پلنگ ایرانی از راور تا منوجان در تمام پهنه استان خبر داد و گفت: تمام پهنه‌های حفاظت شده استان، تنها ۱۵ درصد خاک استان است و این حیوان نیز از منطقه آزاد کوه پلوار به این گاوداری آمده بود.

کد خبر 648523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • حضرتی FR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    18 13
    سلام به نظر من کسانی که به حیوانات حمله می‌کنند و آنها را از بین می‌برند باید اعدام شوند تا درس عبرتی بشه برای کسان دیگه
    • دکتر دامپزشک IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      27 1
      حضرتی عزیز با اعدام مشکل حل میشود؟ اول باید فرهنگ سازی شود که خیلی خیلی دیر شده دوم باید خسارات احتمالی ازسوی گربه سانان و گرگ سانان توسط شرکتهای بیمه حمایت شوند و به محض اعلام خسارات پرداخت بی قید و شرط و سریع انجام بگیره. سوم دانش محیط بانان و عوامل دست اندر کار محیط زیست و نگرش آنان تغییر کند.با احترام
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      18 3
      موافق صحبت دكتر دامپزشك هستم. منابع طبيعي قانوني داره كه در صورت حمله گربه سانان، خسارت دامدار رو ميده. اين موضوع بايد مرتب اطلاع رساني بشه و خسارت هم بايد سريع پرداخت بشه تا دامداران در اين وانفساي مالي از ترس ضرر، حيوان بيچاره رو نكشند. قصور از منابع طبيعي و رسانه هاي ملي هم هست بايد بيشتر و بيشتر اطلاع رساني كنند.
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      8 1
      باید کارکنان محیط زیست جلوتر این پلنگ مریض را پیدا می کردند معاینه اش می کردند نوشدارو پس از مرگ سهراب فقط خوب حرف می زنیم
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      11 9
      شاید کارگر از ترس پلنگ را کشته باشد فکر می کرده این حیوان تکه تکه اش می کند
  • نصر IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    12 1
    یادم میاد در سالیان قبل از انقلاب زمانی که باغ وحش تهران روبه روی پارک ملت بود تنها زرافه موجود در ایران به دلایلی از بین رفت. این موضوع تیتر اول خیلی از روزنامه ها شد. شخصی جلوی باجه روزنامه فروشی به من گفت زرافه تهران مرد. مرد که مرد این قدر مهمه که صفحه اول روزنامه چاپ بشه.هنوز در عجبم .
  • فریبا فیض آبادی IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    16 2
    جانم!😭 دلم واسه پلنکه سوخت😭
  • MD ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    7 2
    اینها فاقد آگاهی و فرهنگ درستی هستند. تا الآن چند مورد از این حیوان‌کشی‌ها را دیده‌ایم؟ بارها بوده.
  • احمدرضاآیتی IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 5
    گزارشات روشن نیستند. آیاحیوانی که دچارضعف شدید لاغری بوده و بدنبال غذابوده، به کارگرحمله کرده است؟ آیا زخمهای احتمالی کارگر، ازسوی حیوان بوده یاساختگی است؟ آیا یک کارگریاتعدادی کارگر به او حمله واورا به قصد کشت مورداصابت ضرباتی قرارنداده اند؟
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 27
    حیوان وحشی را باید کشت.خطرناکه یا تو باغ وحش نگهداری بشود.
    • MD ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      22 0
      تو که اینجوری حرف می‌زنی و هر کسی که اینجوری حرف می‌زنه، بدان که همین پلنگ تو را نفرین خواهد کرد
  • ج IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    7 13
    پلنگ جاش تو جنگل و بیابان است،برای سرکشی ودیدوبازدید که توگاوداری نیومده.براشکار آمده وجون کارگر گاوداری هم درخطربوده،کارگرمجبوربوده ازجون خودش وگاوها مواظبت کنه .کاردستی هم انجام داده،انتظارداشتید جلوش اسفند دود کنه.اگرشماجای اون کارگر بودیدچه کار میکردید.حالا همه مدافع حیوانات و جانوران وحشی شدن.خودتونو جای اون کارگر بیچاره بگذارید بعد قضاوت کنید
    • شریفه IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      5 1
      اگر پلنگ تحت حمایت محیط زیست بوده چرا گرسنگی کشیده .تا مجبور شود به منطقه انسانی وارد شود
  • حسن IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    10 2
    حضرتی خان نفست از جای گرم در میاد
  • علی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    4 3
    آخه دانشمندان عزیز و دانا پلنگ و غیره که وحشین حرف حالیشان میشه کارگر بدبخت چکاربکنه پلنگ ، پلنگ اگر گارگر میکشت تو جواب زن و بچه اش را میدی؟
    • LV ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      7 1
      یعنی یک نفر آدم تونسته یک پلنگ رو که به قول شما خیلی هم قوی و خطرناک بوده، بکشه. اون آدم باید خیلی قوی بوده باشه! نه؛ قابل باور نیست. این پلنگ کاملاً مشخصه که توسط چندین نفر کشته شده. اون‌قدر زدنش تا بمیره. در صورتی که می‌توانستند به آتش‌نشانی یا محیط‌زیست یا جای دیگری خبر بدهند. بله، ممکن بود این پلنگ به گاوها آسیب برسونه. مطمئناً بیشتر از یک گاو که نمی‌خواسته که شکار کنه. صاحب گاوداری می‌تونسته اون یک گاو را به عنوان صدقه در راه خدا حساب کنه. هیچ نیازی به کشتن پلنگ نبود. هیچی.
    • بدبخت بی اعصاب IR ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 2
      اگه به آتشنشانی یا محیط زیست هم اطلاع میداد ، یعنی اونها تو کارشون واردن و زنده میگرفتنش !!! قبلا چندین مورد رسانه‌ای شدن ، دیدیم که چه شد...
  • علی IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    2 0
    چرا عکس پلنگ گرفتار شده در عراق را قرار دادید؟ و جای عکس پلنگ در ماهان جا زدید. ما به شما اعتماد داریم که سایت شما را می خوانیم.
  • احمد IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    شاید خرگوشی که بهش دادن خورده مریض بوده دیروز گفته بودن
  • ایلیا IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    9 1
    خرج که از کیسه ی مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    3 0
    وقت همگی بخیر . به نظر من هیچ کس تقصیر ندارد فقط اداره محیط بانی باید پاسخ گو باشد . که چرا این اتفاق افتاده است . اداره محیط بانی باید از تمام حیوانات کم یاب وحال آنهاخبر داشته باشه.