خرید سربازی بعد از سه سال توقف بار دیگر در حال برگشت به بودجه است، اما مصوبه کمیسیون تلفیق برای خرید،‌عجیب و قابل تامل بوده و بیانگر افزایش هزینه تا ۲۴۰۰ درصدی نسبت به آخرین دوره فروش در بودجه ۱۳۹۷ است.

سربازی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اخیرا در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس، موضوع خرید سربازی مصوب شد که طی آن دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، کارشناسی و کارشناسی ارشد با  ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان امکان خرید و معافیت خواهند داشت. همچنین مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد  و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار خواهند شد.

نه دولت واکنش نشان داده و نه با ستاد مشورت شده!

این مصوبه در حالی بوده که دولت چنین پیشنهادی در لایحه نداشت و تاکنون نیز نسبت به آن واکنش نشان نداده  است،  همچنین در اهم آن نظر ستاد کل نیروهای مسلح مطرح است که اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق نشان می‌دهد حتی با این ستاد هنوز مشورت هم نشده است، بر این اساس رای آوردن مصوبه در صحن علنی و بعد از آن نظر شورای نگهبان حائز اهمیت است.

سربازی ۴ سال در بودجه بود و رفت

به بهانه این مصوبه تلفیق مروری بر جریان قبلی فروش سربازی در بودجه قابل تامل است، این در حالی است که از بودجه ۱۳۹۴ دولت و مجلس  برای فروش دوره سربازی و کسب درآمد از این محل به توافق رسیدند و تا سال ۱۳۹۷ نیز اجرایی شد ولی از سال ۱۳۹۸ دیگر خرید سربازی در بودجه نیامد که در آن زمان گفته می‌شد ستاد نیروهای مسلح موافقت چندانی با این موضوع نداشته است.

قیمت ثابت ۱۰ تا ۵۰ میلیونی فروش سربازی

در سال ۱۳۹۴ دولت مجاز شده بود که کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه زمان غیبت معاف کند، شرایط خرید به این صورت بود که مشمولان زیردیپلم با پرداخت ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون، فوق دیپلم ۲۰ میلیون، لیسانس ۲۵ میلیون، فوق‌لیسانس ۳۰ میلیون، دکترای غیرپزشکی ۳۵ میلیون، دکترای پزشکی ۴۰ میلیون و پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰ میلیون تومان معاف می‌شدند.

همچنین طبق قانون، به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، ۱۰ درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از شش ماه یک سال محسوب می‌شد و برای مشمولان متأهل نیز پنج درصد و افراد دارای فرزند به ازای هر فرزند نیز پنج درصد از مبلغ جریمه کسر می‌شد که این شرایط و اعداد و ارقام فروش طی هر چهار سال ثابت باقی مانده بود فقط از سال ۱۳۹۵ به بعد فروش اقساطی نیز به آن اضافه شد.

گرانی از ۱۱۰۰ تا ۲۴۰۰ درصد!

اما آنچه که در کمیسیون تلفیق برای بودجه ۱۴۰۱ به تصویب رسیده اعداد و مبالغ تعیین شده  با آخرین بار در سال ۱۳۹۷ فاصله بسیاری دارد؛ به طوری که درصد تغییرات آن به هزاران درصد می‌رسد.

به عنوان نمونه افراد زیردیپلم که در سال ۱۳۹۷ هزینه ۱۰ میلیون تومانی پرداخت کردند برای سال آینده باید ۲۵۰ میلیون تومان بپردازند که نشان دهنده رشد ۲۴۰۰ درصدی است.

همچنین در مورد افراد لیسانس که پرداخت آنها از ۲۵ به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته رشد ۱۵۰۰ درصدی خواهد داشت.

در مورد گروه‌های پزشکی و بالاتر نیز مثلا افراد متخصص که در سال ۱۳۹۷ سربازی را ۵۰ میلیون تومان خریده بودند در صورت تصویب این پیشنهاد، باید ۶۰۰ میلیون تومان بپردازند که افزایش ۱۱۰۰ درصدی دارد.

در رابطه با اینکه درآمد حاصل از فروش سربازی به کجا می‌رود، باید یادآور شد که طبق روال قبلی، به حساب درآمد عمومی در خزانه کل کشور واریز می‌شود و برای دولت و بخش دفاعی خواهد بود که نحوه هزینه آن نیز بر اساس توافقنامه‌ای تعیین می‌شود.

 تغییر هزینه خرید سربازی از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱

مدرک تحصیلی مبلغ در بودجه۹۴ تا ۹۷ (تومان) مبلغ مصوب تلفیق در بودجه ۱۴۰۱ (تومان) تغییرات(درصد)
زیردیپلم ۱۰ میلیون ۲۵۰ میلیون ۲۴۰۰
دیپلم ۱۵میلیون ۲۵۰ میلیون ۱۵۶۶
کاردانی ۲۰ میلیون ۲۵۰ میلیون ۱۱۵۰
کارشناسی ۲۵ میلیون ۴۰۰ میلیون ۱۵۰۰
کارشناسی ارشد ۳۰ میلیون ۴۰۰ میلیون ۱۲۳۳
دکترای عمومی پزشکی ۳۵ میلیون ۶۰۰ میلیون ۱۶۱۴
دکترای تخصصی غیرپزشکی ۴۰ میلیون ۶۰۰ میلیون ۱۴۰۰
دکترای تخصصی پزشکی و بالاتر ۵۰ میلیون ۶۰۰ میلیون ۱۱۰۰
کد خبر 653701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • arma IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    7 1
    طرح کلا برعکس و ناآگاهانه طراحی شده. چرا دکترا ها که چندین سال زحمت کشیدن باید پول بیشتر پرداخت کنن؟ بعد بچه پولدارا با دوسال کاردانی خوندن 250 بدن بخرن و جونشون آزاد بشه؟ چرا فقط به نفع بچه پولداارا هست طرحشون؟ مثلا یکی که لیسانس داره و دوتا بچه با 200 ملیون پول مفت میتونه جور کنه و بخره؟ طرحتون پر از ایراد و تبعیضه.
    • محمد IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      5 1
      به نظر من اصلا طرح منطقی ای نیستش ، کاملا برای افرادی هست که پول دار هستند چه کسی که کاردانی داره چه اونی که دکترا داره چون حقوق 3 سالشون هم نمیشه این قیمت به نظرم اگه مدت سربازی رو کمتر میکردن به صرفه تر بود....
    • مهدی IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      2 0
      عزیزم این حرف غلطه.من با دیپلم و بی علاقگی به درس میخوام جذب بازار کار شم بعد اگر بردارند این طرح رو من باید دوسال عمرمو هدر بدم
  • مهدی IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    5 0
    اتفاقا مسئولان درست حساب کردن چون درآمد خودشون بوده تورم واقعی رو در نظر گرفتن
  • محمد IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    8 1
    به نظر من اصلا طرح منطقی ای نیستش ، کاملا برای افرادی هست که پول دار هستند چه کسی که کاردانی داره چه اونی که دکترا داره چون حقوق 3 سالشون هم نمیشه این قیمت به نظرم اگه مدت سربازی رو کمتر میکردن به صرفه تر بود....
  • Arash IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    4 14
    با سلام اتفاقا طرح بسیار خوب و مطلوبی است هم میتواند برای ارتش و سایر قوای نظامی بودجه ای مطلوب را بعمل بیاورد و هم میتواند برای جوانان بیکار جویای کار ، بیزینش خوبی ایجاد کند. باید در تبصره های آن مجوز دهند که اگر فردی وقت رفتن به خدمت سربازی او فرا رسیده وبه هر دلیلی نمیتواند آنرا در بازار عرضه و تقاضا مطرح و فرد دیگری بجای او به خدمت معرفی و فرضا قراردادی منعقد و از این قرارداد 20 درصد آن سهم دولت بعنوان مالیات و مابقی به فردی که به خدمت میرود پرداخت گردد اینطوری هم قوای نظامی دچار کمبود نشده هم پولدارها مالیاتی سنگین برای نرفتن به سربازی میدهند و هم فقرا مبلغی نسبتا زیاد را دریافت که با روح عدالت اجتماعی هم سازگار است و چه بهتر برای مجردها نرخ را فرضا 30 درصد بالاتر از نرخ متاهل ها لحاظ کنند. ضمنا بهتر است که با همان فلسفه ای که سربازی را برای آقایان محترم می شمارد قانون خدمت اجباری سربازی برای بانوان نیز مصوب مجلس گردد حال بهقدار فرضا 60 الی 80 درصد مدت خدمت آقایان چون الان در همه ارتشهای بزرگ از جمله آمریکا چین روسیه انگلیس هند فرانسه آلمان برزیل نیروهای مسلح زنان نیز هستند.
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    5 0
    تفاوت آمریکای جهانخوار با ما در اینه که اونا عدالت را رعایت می کنند و اجباری هم در سربازی نیست ؛ تماما استخدام می شوند و حقوق می گیرند مثل سایر کارمندها اما در ایران اولا الزامی می کنیم که به نوعی مالیات عمر است در ثانی از آنجاییکه همه چیز در کشور ما در خدمت طبقه حاکم و مرفه الحال می باشد این یه قلم را هم به نفع پولدارها قابل خرید می کنیم . بدیهی است من کارمند که گرفتار نان شب هستم نمی تونم خدمت فرزندم را بخرم اونی می خره که پسرش مازراتی سواره و این رقم ها براش پولی نیست . آیا این عدالت مولا علی است ؟
  • علی US ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    4 0
    طرحی ناپخته و بسیار غیرعادلانه و بدون کارشناسی است که نه باعث ساماندهی مشمولین غایب میشه و نه قابلیت اجرایی داره. بجای این طرح های محیرالعقول، طرح آقای ابوترابی را تصویب و اجرایی فرمایید تا هم نیاز ستاد کل تامین بشه و هم برای همیشه معضل اجبار در سربازی حل بشه و هم درآمد حاصل از این طرح استمرار داشنه و جاری خواهد بود، بعلاوه اینکه از هر نظر عادلانه و منصفانه است.
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    0 9
    طرح خوبیه و قیمتها هم مناسبه باید این پولها هم صرف بودجه دفاعی نظامی کشور بشه.
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    1 8
    عوضش تخفیف هم زیاد گذاشتن.نسبت به گذشته تخفیف پنج درصد کجا. بیست درصد کجا
  • فرهاد IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    3 0
    این قیمتها به ریال باید باشند. پیش شرطش هم خنده داره. فردی که بالای ۳۵ ساله است و متاهل است و زندگیش راه افتاده، نیازی به کارت نداره و نمی ارزه برای ده الی پانزده سال قبل از ۵۰ سالگی اینهمه پول بده . این طرح ربطی به ساماندهی مشمولان غایب نداره.
  • یحیی یعقوبی IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    0 0
    به نظر من فروش خدمت یعنی تحقیر مستضعفین چونکه فقط یک عده پولدار میتونن خدمتو بخرن بعدشم مگه نگهبانی از مرزها وملت ومملکت فروختنیه که خدمت و بفروشند اگه فروشی بود که اسمشو خدمت مقدس نمیگذاشتن
  • محمد IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    0 0
    طرح بی اساس و مظلوم کش و فقیر کش هست من با ستا بچه که شغلی ندارم و کارگر ساختمانی هستم نه خونه نه ماشین بلکه اگه یک روز سر کار نباشم با این هزینه های سنگین برای نون شبم میمونم که بموند پول اجاره خونه و غیره همه چی هست اون وقت من اگر 250تومن پول میداشتم اول حداقل یدونه خونه 80متری واسه خودم توی روستا میخریدم واقعا اون کسی که تصویب کرده مثل اینکه این مبلغا براش پول حساب نمیشه .
    • کریم IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      0 0
      این طرح فقط مخصوص اقازاده هاست وبقیه هیچ کسی که سربازی نرفته کلا شغلی هم نداره چون تا پایان سربازی نداشته باشی استخدام نمیشی بعد این اقایون تلفیق این قیمت ها رو فقط برای امثال خودشون و خانواده های پولدار گذاشتن چون باید حقوق نجومی داشته باشی تا این مبلغ رو بتونی پرداخت کنی
  • آرش SG ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    1 0
    این اوج بی صاحابی یک مملکته که دور هم میشینن میگن فلانی و فلان آقازاده رو میخوایم قانونی خدمتشونو بخریم ! قشنگ نشستن مجلس دورهمی گفتن یک قانون بذاریم بچه های خودمونو 5 6 سال غیبت دارن بخریم هرکسیم وسعش نمیرسه الهی به امید تو دو تا بند و تبصره دو زاری هم اضافه کردن که متاهل باشی اینقدر کم میشه که همش کشکشه
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    0 0
    باسلام این قانون فقط به نفع کسی که غیبت کرده به خدمت مقدس سربازی نرفته ودوسال از عمرش برای خودش کارکرده و کسی که این قانونگذاری وضع کرده الان هم رایگان معاف میشه ما که دوسال از عمرمان رفتیم سربازی هیچ خوبه والا بخدا چه قانون گذاری و چه مسئولین داریم ما چقدر خوبیم ما دست همه را از پشت بسته ایم