کرونا از جمله بیماری هایی است که نه تنها جسم را نشانه می گیرد، بلکه ممکن است پس لرزه‌های آن سال ها علاوه بر جسم، روان افراد را هم درگیر کند؛ به گونه‌ای که روان‌شناسان معتقدند پس از کرونا همچنان با مشکلات مربوط به روان در دوره پسا کرونا مواجه خواهیم بود.

محمد حاتمي

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در نخستین جلسه کمیته امنیت روان و آرامش بخشی ستاد مقابله با کرونا گفت مسئولیت ستاد پسا کرونا بر عهده روان شناسان و مشاوران است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کمیته امنیت روان و آرامش‌بخشی جامعه، اولین جلسه این کمیته با حضور محمد حسین سپهر، فرمانده عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و نمایندگان نهادها، سازمان‌ها و متخصصان این حوزه تشکیل شد.

 در این جلسه حاتمی گفت:«از بدو ورود کرونا سازمان، پیشنهاد تشکیل کمیته مقابله با عوارض روانی این بیماری را دادکه  اجرایی نشد.»

 اما قرار است در دولت جدید به این موضوع مهم یعنی احیای اجتماعی زندگی مردم و استفاده از سرمایه های اجتماعی برای مقابله با کرونا توجه شود وکمیته ای نیز در این خصوص شکل بگیرد.

قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا نیز در حال بررسی و کارشناسی این کمیته است. قطعاً در دوره پساکرونا، موضوع  اصلی سلامت روان است. ستاد ملی مقابله با کرونا  نیز باید  به مسائل  و مشکلات زندگی مردم و احیای سلامت روان توجه داشته باشد و آن را از جمله وظایف اصلی خود بداند.

به گفته رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، مسئولیت ستاد پسا کرونا نیز بر عهده روان شناسان و مشاوران است که باید قدر این موقعیت را بدانند و تلاش یکپارچه و هدفمند خود رانیز معطوف به ایفای این نقش تاریخی یعنی بهبود و ارتقای سلامت روان کشور به کار بدانند.

حاتمی می‌گوید اکنون در حال گشایش کارزاری هستیم که ۴۰ هزار عضو رسمی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و ۳۰۰ هزار دانشجوی روان شناسی و مشاوره کنش گرهای اصلی آن هستند .

 به زودی نیز با حکم فرمانده قرارگاه عملیاتی و با مسوولیت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و مشارکت نهادهای مسئوول در استان ها، «کمیته امنیت روان و آرام بخشی» تشکیل خواهد شد.

 به گفته رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، مسائل و مشکلات دوره پساکرونا با مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و مسائل اجتماعی گره خورده که همه این موارد باید مد نظر قرارگیرند .

حاتمی می‌گوید:«ویروس کووید-۱۹ فقط بیماری ایجاد نکرده؛ بلکه بحران بزرگی را رقم زده که تاکنون نظیر آن وجود نداشته ؛چون  همه ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

در همین راستا،ستاد ملی کرونا نیز وظیفه سنگینی برعهده دارد و در واقع باید به «ستاد ملی مقابله با عوارض روانی کرونا، ارتقاء سلامت روان و زندگی جاری مردم در دوران پسا کرونا» تبدیل شود .

حاتمی می‌گوید در این دو سال، تمام تلاش ما برای  مقابله با بیماری بود؛ اما متاسفانه بیماری، اثرات اجتماعی مهلکی نیز برجای گذاشته که از خود ویروس کرونا زیان بارتر است. بنابراین امید می رود با برنامه های کوتاه مدت و حتی بلندمدت به مشکلات مربوط به روان مردم هم توجه شود .  

به عقیده رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، همه نهادها و سازمان‌های مربوط باید برای مقابله با  اضطراب و ترس فعلی جامعه و همچنین حرکت به سوی آرامش بخشی؛ پیشنهادات و برنامه های خود را ارائه کنند .

این برنامه‌ها باید در زمینه های خودمراقبتی، عادی سازی (آرام سازی)، مدیریت رفتار، مدیریت بیماری، تاب آوری، بازگشایی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی-روانی باشند .

همچنین باید ببینیم چگونه می توان از ظرفیت روان شناسان و مشاوران برای پیشگیری و مقابله با عوارض روانی کرونا در دوران پسا کرونا استفاده کرد .

کد خبر 654513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha