شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

خورش شش انداز یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که برای تهیه آن از گوشت استفاده نمی‌شود و غذایی کاملا گیاهی و همچنین بسیار خوشمزه است.

خورش شش انداز گیلانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبر فوری، غذاهای سنتی نشان دهنده فرهنگ و آداب و رسوم خاص هر منطقه‌ای هستند. خطه شمال ایران با نعمت‌های فراوان دارای متنوع‌ترین و بیش‌ترین نوع غذاست که بسیار خوشمزه، پر طرفدار و مقوی هستند. خورش شش انداز یکی از انواع غذاهای سنتی و گیاهی ایرانی است که بدون گوشت طبخ می‌شود و در مناطق مختلف ایران از جمله گیلان، زنجان و شیراز با مواد مختلف و روش‌های طبخ گوناگون تهیه می‌شود.

این غذا در برخی نقاط کشور یکی از غذاهای مخصوص شب چهارشنبه سوری و عید نوروز محسوب می‌شود و به خاطر داشتن گردو و طبع گرم آن برای روزهای سرد سال نیز مناسب است. در این مطلب طرز تهیه خورش شش انداز گیلانی همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه خورش شش انداز گیلانی

پیاز: ۱ عدد

گردو: ۱۵۰ گرم

بادمجان: ۳ عدد

رب انار: ۲ قاشق غذاخوری

آب جوش: ۲ و نیم لیوان

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

طرز تهیه خورش شش انداز گیلانی

۱ ـ ابتدا پیاز را پوست و به صورت نگینی خرد کنید. پیازهای خرد شده را همراه با کمی روغن داخل قابلمه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا پیازها سبک شوند. سپس کمی نمک روی پیاز بریزید و وقتی پیازها طلایی شدند، زردچوبه را به آن اضافه کنید.

۲ ـ در این مرحله گردوی آسیاب شده را به پیازداغ اضافه کنید و چند دقیقه تفت بدهید؛ سپس رب انار را همراه با فلفل سیاه به قابلمه اضافه کنید. بعد از این‌که چند دقیقه رب انار و گردو را همراه با پیاز داغ تفت دادید، آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند. سپس درب قابلمه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید و حدود یک و نیم تا دو ساعت زمان بدهید تا خورش جا بیفتد. هرازگاهی درب قابلمه را بردارید و خورش را هم بزنید تا ته نگیرد.

۳ ـ در این فاصله بادمجان‌ها را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. داخل یک ماهی تابه کمی روغن بریزید و بادمجان‌های خرد شده را داخل ماهی تابه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا سرخ شوند. بعد از این‌که بادمجان طلایی رنگ شد، کمی نمک به آن اضافه کنید و سپس اجاق گاز را خاموش کنید.

۴ ـ وقتی خورش کاملا جا افتاد و به غلظت رسید، بادمجان‌های سرخ شده را به آن اضافه کنید و نیم ساعت دیگر صبر کنید تا بادمجان داخل خورش جا بیفتد. حالا خورش شش انداز خوشمزه شما آماده است. خورش را داخل ظرف سرو بکشید و همراه با کته زعفرانی نوش جان کنید.

کد خبر 655069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha