روسیه و بلاروس تمرین‌های نظامی مشترک ۱۰ روزه‌شان را در نزدیکی مرز بلاروس با اوکراین آغاز کرده‌اند که غرب آن تهدیدی برای این کشور می‌شمارد.

Exercises

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین تا ۳۰۰۰۰ سرباز روس و تقریبا همه نیروهای مسلح بلاروس در این تمرینات که روز پنجشنبه آغاز شد، شرکت دارند. این تمرین‌ها در هنگامی انجام می‌شود که شمار فراوانی از نیروهای روسیه در مرزهای خود روسیه با اوکراین و در شبه‌جزیره ضمیمه‌شده کریمه متمرکز شده‌اند.

روسیه و بلاروس مانورهای نظامی در نزدیکی مرز اوکراین را آغاز می‌کنند
یک سرباز روس سوار بر یک نفربر زرهی بی‌ام‌پی-۳ در منطقه روستوف روسیه

اغلب تجهیزات مربوط به این مانورها از هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر از شرق روسیه به این منطقه منتقل شده‌اند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سیستم‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ این کشور در بلاروس در نزدیکی مرز اوکراین فعال شده‌اند.

گرچه کرملین گفته است که نیروهای روسی پس از انجام مانورها به این کشور باز خواهند گشت، رهبران اروپایی با نگرانی تحرکات آنها را دنبال می‌کنند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جهور اوکراین در این باره گفت: «تجمع این نیروها در مرز فشار روانی از سوی همسایگان ما است.»

اوکراین نیز با انجام مانورهای ۱۰ روزه نیروهای نظامی‌ خودش به این فعالیت‌های نظامی پاسخ داده است. در این تمرین‌ها ۱۰۰۰۰ سرباز اوکراینی شرکت دارند و از موشک‌های ضد تانک «جاولین» که اخیرا از آمریکا رسیده است و سلاح‌های ضد تانک  NLAW انگلیسی استفاده خواهند کرد.

از طرف دیگر، روسیه در حال آماده شدن برای انجام آزمایش‌های موشکی در دریای سیاه در هفته آینده است که به گفته اوکراین باعث خواهند شد کشتیرانی در دریای سیاه و دریای آزوف ناممکن شوند. وزیر خارجه اوکراین، روز پنجشنبه گفت که این تمرین‌ها «بی‌توجهی آشکار به قواعد و اصول قانون بین‌الملل است.»

در تحولی دیگر، نمایندگان روسیه، اوکراین،‌آلمان و فرانسه در آنچه «ترکیب نرماندی» نامیده شده است، در برلین ملاقات کردند تا به زمینه مشترکی برای اجرای «توافق‌نامه‌های مینسک» برسند که ناظر بر حل‌وفصل سیاسی منازعه در مناطقی از شرق اوکراین است که در حال حاضر جدایی‌طلبان حامی روسیه آن را در دست دارند.

در همین زمینه:

کد خبر 656416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha