به نظر می‌رسد موشکی که پیش‌بینی شده است، چهارم مارس (۱۳ اسفند) به ماه برخورد کند، مرحله دوم فالکون ۹ اسپیس‌ایکس نیست، بلکه مرحله بالایی یک لانگ مارچ 3C چینی خواهد بود که برای پرتاب چانگ 5-T1 استفاده شده است.

ماه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت نیواطلس، ماه گذشته، بیل گری، نویسنده نرم‌افزارهای نجومی اعلام کرد که او و گروهی از منجمان آماتور، مسیر یک شیء را ترسیم کرده‌اند که به نظر آنها مرحله دوم موشک فالکون ۹ است که برای پرتاب کاوشگر رصدخانه اعماق فضایی (DSCOVR) ناسا در ۲۰۱۵ به فضا پرتاب شده بود. بر اساس مشاهدات، گری توانست تایید کند که موشک در مدار زمین قرار دارد و یک سری برخوردهای نزدیک با زمین و ماه داشته است که باعث می‌شود در مجاورت دریای خاوری به سطح ماه برخورد کند.

این موضوع باعث به‌وجود آمدن بحث‌های داغی در رسانه‌های اجتماعی در مورد اینکه آیا این برخورد، ماه را از مدار خود خارج می‌کند یا خیر، شد! برخی خواستار توبیخ اسپیس‌ایکس برای دفع نکردن موشک شده بودند.

با این حال، جان جورجینی در آزمایشگاه پیشرانه جت در پاسادنا، کالیفرنیا به گری ایمیل زد و به او گفت که مسیر مرحله موشک با فضاپیمای DSCOVR مطابقت ندارد. اگرچه موشک و DSCOVR در مدارهای یکسانی قرار نداشتند، اما باید در یک قسمت از آسمان قرار می‌گرفتند. در عوض، موشک در ۱۳ فوریه ۲۰۱۵ از نزدیکی ماه عبور کرد، در حالی که کاوشگر بسیار دور باقی ماند.

به گفته گری، این باعث شد تا او به دنبال شواهدی برود که متقاعدش می‌کرد، موشک متعلق به مأموریت DSCOVR است و آنها را بار دیگر بازبینی کند. زمان عبور آن از ماه و روشنایی مشاهده شده به نظر می‌رسید با پرتاب DSCOVR مطابقت داشته باشد و ناشناخته نیست که راکت‌ها مسیر خود را پس از پرتاب شدن تغییر دهند. بدون داشتن ارقام مداری دقیق برای DSCOVR، این یک شناسایی معقول به نظر می‌رسید.

اما در بررسی مجدد، گری به این نتیجه رسید که مدار بسیار دور از آن است که قابل اعتماد باشد. نقطه‌ای که به زمین نزدیک‌تر شد، برای مطابقت با پرتاب DSCOVR بسیار بالا بود، بنابراین او به ماموریت‌های قبلی که ممکن است مطابقت بیشتری داشته باشند، نگاه کرد. نمی‌توانست خیلی زودتر از این باشد، زیرا این شیء بسیار درخشان‌تر از آن بود که توسط ناظران زمینی نادیده گرفته شود.

شرانجام معلوم شد که بهترین نامزد برای این اتفاق، Chang'e 5-T1 می‌تواند باشد که در روز ۲۳ اکتبر ۲۰۱۴ در ساعت ۱۸:۰۰ به وقت گرینویچ پرواز کرد. با اجرای مسیر موشک مرموز به سمت عقب، گری دریافت که این موشک در ۲۸ اکتبر یا چهار روز پس از پرتاب، در نزدیکی ماه قرار گرفته است و با ردیابی مسیر، آن را در نزدیک‌ترین نقطه به زمین در مجاورت سایت پرتاب چینی قرار داد.

علاوه بر این، این مدار با یک مدار انتقال ماه برای Chang'e 5-T1 مطابقت داشت که تمرینی برای ماموریت بازگشت بود. یکی از آخرین شواهد این است که عناصر مداری موشک با عناصر یک رادیو آماتور CubeSat که با Chang'e 5-T1 به فضا سفر کرده بود، مطابقت دارد.

کد خبر 657240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    پرسیده شده آیا ماه از مدار خود خارج می شود؟ می گویم اگر ماه با چنان برخوردهایی از مدار خود خارج می شد الان خارج از مدار خود قرار داشت...