قوانین کار بین مرخصی کارمندان دولت و کارگران تحت پوشش وزارت کار تفاوت‌هایی را لحاظ کرده است؛ این تفاوت در میان کشورهای جهان هم دیده می‌شود اما با نگاهی دقیق‌تر به نظر می‌رسد وضعیت نیروی کار از جهت ساعات موظف در برخی کشورها بهتر است.

کارمندان در محل کار

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: ایران در میان کشورهای پر تعطیلاتی مانند عربستان، چین، ژاپن، آمریکا و حتی انگلستان که سالانه بیش از ۱۰۰ روز تعطیلی دارند جایی ندارد. تعطیلات ملی و مذهبی ما (امسال؛ بدون احتساب جمعه‌ها مجموعا ۲۲ روز) با نوعی از انتقاد در سطح جامعه روبه‌رو است؛ با این حال خود ما مردم، هر تعطیلی‌ای را به قول فرنگی‌ها به لانگ وکیشین (Long vacation) تبدیل می‌کنیم و روزهای قبل و بعد از آن را هم به مرخصی می‌رویم.

این مرخصی رفتن‌ها هم قوانینی دارد؛ علاوه بر تعطیلات رسمی، هر کارمند اجازه دارد بر اساس قوانین، تعدادی از روزهای کاری خود را به مرخصی برود. خانم روح انگیس سلیمانپور کارشناس - مسئول امور اداری و تشکیلات گفت قانون خدمات کشوری، دستگاه‌های اجرایی دولت را موظف کرده با سالی سی روز حق مرخصی کارمندانشان با استفاده از حقوق و مزایای مربوطه موافقت کنند. با تایید پزشک معتمد نیز می‌توانند حداکثر به مدت ۴ ماه، در شرایط عادی، از مرخصی استعلاجی استفاده کنند.

کارگران مشمول قانون کار اما سالی ۲۶ روز مرخصی با مزد دارند. در روز کارگر نیز، ۱۱ اردیبهشت ماه، مجبور به کار نیستند و در صورت کار، کارفرما باید حقوق روز تعطیل را برای ایشان محاسبه کند. مرخصی استعلاجی کارگران نیز شبیه کارمندان دولتی است. در مشاغل سخت و زیان آور اما روزهای مرخصی ۳۵ روز در نظر گرفته شده است.

حداقل حقوق برای سال 1401 تعیین شد | مجلس پیشنهاد دولت را چقدر زیاد کرد؟

به گزارش استاتیستا، کارگران تمام وقت کشورهای اتریش و فرانسه تنها ۲۵ روز مرخصی سالانه دارند. اسپانیا نیز که در اروپا به خاطر تعطیلات سخاوتمندانه خود زبانزد است، ۲۲ روز مرخصی برای کارگران خود در نظر گرفته و کارگران آلمان و بریتانیا ۲۰ روز مرخصی دارند. در کره جنوبی و ژاپن، تعطیلات رسمی متعدد، سهم بیشتری نسبت به مرخصی کار دارند؛ در حالی که کره‌ای‌ها ۱۶ روز مرخصی قانونی در سال دریافت می‌کنند، وضعیت در ژاپن سخت‌تر هم است و تنها ۱۰ روز در سال به عنوان مرخصی قانونی کارگران لحاظ شده است.

اینفوگرافیک | تفاوت مرخصی کارمندی و کارگری | جایگاه ایران در جهان کجاست؟
تعداد روزهایی که برای مرخصی نیروی کار در کشورهای مختلف در نظر گرفته شده است

بدترین وضعیت اما در ایالات متحده است: این کشور تنها اقتصاد پیشرفته‌ای است که تعطیلات با حقوق را تضمین نمی‌کند و کارمندان را تنها با ۱۰ تعطیلی رسمی تضمین شده به بازار کار می‌فرستند. اگرچه برخی از شرکت‌ها سخاوتمند هستند و سالانه حداکثر ۱۵ روز مرخصی با حقوق به کارکنان خود می‌دهند. پیش از شیوع کرونا، یک مطالعه نشان داد که از هر چهار آمریکایی یک نفر هیچ مرخصی با حقوقی دریافت نمی‌کند. در همسایه شمالی، کانادا نیز کارمندان ۱۰ روز مرخصی با حقوق در سال علاوه بر ۹ روز تعطیل رسمی دریافت می‌کنند.

اما جایی برای افسوس نیست چراکه تعطیلات پایان هفته در این کشورها دو روز یا بیشتر است. سال‌ها قبل مردم کشورهای جهان ۶ روز در هفته کار می‌کردند. هنری فورد، صاحب کمپانی فورد، ایده‌ای جدید مطرح کرد و گفت اگر تعطیلات پایان هفته دو روز باشد، مردم بیشتری خودرو می‌خرند و این به صنعت و توسعه کشور کمک خواهد کرد. پس از آن بود که قانون کار در آمریکا به ۵ روز در هفته و ۴۰ ساعت تقلیل یافت و به دیگر کشورهای جهان نیز تعمیم پیدا کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ اما ماجرا از این جذاب‌تر است: اخیرا محققان دریافته‌اند ۴ روز کاری در هفته بازده کارکنان را افزایش می‌دهد و ۳۰ شرکت بزرگ در انگلستان قرار است از تابستان پیش رو به مدت ۶ ماه و به صورت آزمایشی این طرح را اجرا کنند. با این حال، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در اجرای آن عجله بیشتری دارند. فاکس‌نیوز خبر داده که نماینده کالیفرنیا به دنبال به تصویب رساندن قانون ۴ روز کاری در این ایالت است که در صورت اجرا، روزهای کاری در این کشورها از قبل نیز بیشتر خواهد شد.

کد خبر 658270
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    6 0
    ما هفت روز هفته دو شغله کار می کنیم ...... حالا معلوم نیست ما زندگی می کنیم یا خارجیا؟
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      5 0
      حالا خودتان قضاوت کنید مرگ بر کی؟
  • آذری IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    5 0
    پس چرا اشاره نکردید اونا علاوه بر تعطیلات رسمی ، دو روز آخر هفته رو تعطیل هستن ما یک روز
    • نويسنده گزارش IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      0 0
      در ايران نيز برخي شهرها دو روز آخر هفته را تعطيلي دارند. موضوع اين گزارش اساسا مرخصي كاري است.
  • ناشناس IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 1
    تعطیلات درایران ازبسیاری کشورهای جهان کمتراست