ماه خورشید پارینه، در تاریخ ٢٧ بهمن ماه سال ١٢٩٨ در یکی از محله‌های تهران به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دبیرستان به استخدام وزارت فرهنگ وقت در آمد و در حرفه معلم ورزش در مدارس تهران مشغول به کار شد. او نخستین معلم ورزش در ایران به شمار می‌رود و نامش درکتاب «سرآمدان ورزش ایران» ثبت شده است.

آرامستان زرتشتیان

همشهری آنلاین _ رضانیکنام : تنها آرامستان زرتشتیان تهران در منطقه١٤ و درمحله قصر فیروزه و در خیابان هجرت واقع شده است. تاریخچه ساخت این بنا به دوره قاجار برمی گردد. در وجب به وجب خاکش آدم‌هایی خفته‌اند که داستان زندگی هرکدام‌شان برگی از دفتر تاریخ کشورمان را رقم می‌زنند. از ارباب کیخسرو و ارباب جمشید تا واقف بیمارستان فیروزگر. البته تعداد مشاهیر این آرامستان بیشتر از آن چه نامبرده شد، است که نوشتن سرگذشت و زندگینامه آنها کتاب قطوری به اندازه شاهنامه می‌ خواهد. در این فرصت از «ماه خورشید پارینه» اولین آموزگار ورزش ایران برایتان نوشتیم. بانویی که نامش برای خیلی از تهرانی‌ها گمنام باقی مانده  و مزارش در این آرامستان قرار گرفته است.

اولین معلم ورزش ایران چه کسی است؟ | مزاری گمنام در آرامستان زرتشتیان محله قصر فیروزه | افتخارآفرین المپیک سال ١٩٤٨

عکس تزئینی است

پارینه، ابتدا دردبستان‌های پایتخت و سپس در دوره‌های مختلف کارآموزی که برای دبیران نواحی مختلف تهران برپا می‌شد کارش را توسعه داد و باعث شد تا درس و تدریس ورزش به طور علمی و اصولی وارد چرخه آموزش و تعلیم مدارس شود.آن زمان امور ورزش کشور در اداره تربیت بدنی وزارت فرهنگ متمرکز بود. او برای اولین‌بار در سال ١٣٢١ برای راه اندازی کلاس‌های ورزشی برای بانوان اقدام کرد.

این بانوی تهرانی در رشته‌های مختلف ورزشی ویژه بانوان از جمله والیبال، بسکتبال، ژیمناستیک، شنا، تنیس روی میز و دومیدانی سرآمد بود و حتی چندین مقام و نشان جهانی داشت. او در اواخر دهه ٢٠ با فدراسیون‌های تازه‌تاسیس شده در این رشته‌ها همکاری کرد و ریاست فدراسیون دوومیدانی را خودش بر عهده داشت.

او معلم دلسوز و متعهدی بود که در دبیرستان‌ها تهران به‌دنبال استعدادهای ورزشی در این رشته می‌گشت تا آنها را به طور ویژه تعلیم دهد. در سال ١٣٢٨ هجری شمسی پس از موفقیت شاگردانش در بازی‌های المپیک سال ١٩٤٨ مورد تقدیر مسئولان وقت قرار گرفت.

ماه خورشید پارینه، در طول دوران کارش باعث رشد و پیشرفت خیلی از بانوان علاقه‌مند به ورزش شد. او در سال ١٣۵٩ و با ٣٠ سال خدمت به ورزش این مرز و بوم بازنشسته شد. این بانوی ورزشکار در سال ١٣٨٨ و در سن ٩٠‌سالگی به رحمت خدا رفت و در آرامستان زرتشتیان در منطقه۱۴ تهران به خاک سپرده شد. نام «ماه خورشید پارینه» در کنار ٣ بانوی تاثیرگذار و افتخارآفرین در کتاب «سرآمدان ورزش ایران» ثبت شده است.


کد خبر 661488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • داوود IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    2 0
    تبریک به هموطنان زرتشتی که چنین چهره هایی را در بین شان دارند