در ضلع جنوب شرقی فلکه دوم تهرانپارس باغ سرسبز و بزرگی است که بین اهالی به «رستم باغ» معروف است.

رستم باغ

همشهری آنلاین - پریسا نوری: رستم باغ با همه باغ‌هایی که تا به حال دیدید و وصفشان را شنیده‌اید، متفاوت است، چون اسباب صاحبخانه شدن هزاران نفر را فراهم کرده است.

ماجرا از این قرار است که رستم باغ ۶۳ سال پیش توسط یکی از زمین‌داران و خیران زرتشتی به نام «رستم گیو» ساخته شد. رستم خان که بین محلی‌ها و اهالی قدیمی تهرانپارس به ارباب رستم معروف است، آدم دست و دلباز و نیکوکاری بوده و برای کمک به همکیشانش در یکی از باغ‌هایش ۱۰۰ واحد مسکونی می‌سازد و اعلام می‌کند خانواده‌های زرتشتیانی که خانه ندارند و مستاجرند تا زمانی که خانه‌دار شوند می‌توانند در این خانه‌ها زندگی کنند.

البته سکونت در باغ شرط و شروطی هم داشته که مهم‌ترینش نداشتن تمکن مالی بوده. یعنی ساکنان باغ نباید تلویزیون یا ماشین یا هر وسیله‌ای که آن زمان لوکس محسوب می‌شد داشته باشند. شرط دیگر سکونت در باغ این بوده که مستاجران باید پول‌هایشان را جمع کنند و در اولین فرصت خانه بخرند و تا مستاجر دیگری جایگزینشان شود و ...»

 با گذشت ۶۳ سال باغ رستم هنوز هم پابرجاست و محل زندگی و مامن زرتشتیانی است که خانه ندارند. بررسی وضع تمکن مالی و صلاحیت سکونت مستاجران باغ توسط انجمن موقوفه‌ای که دفترش در آن باغ است بررسی می‌شود. رستم باغ در طول این سال‌ها  اسباب خانه‌دار شدن هزاران نفر از زرتشتیان ساکن تهران را فراهم کرده است.

  «رستم گیو» که بود

«رستم گیو» در سال ۱۲۶۷ خورشیدی در شهر یزد به دنیا آمد. پس از گذران تحصیلاتش در یزد  به تهران آمد و به تجارت مشغول شد. چند سال را هم در اروپا گذراند و دیپلم تجارت گرفت. گیو سال‌ها رئیس «انجمن زرتشتیان» و نماینده زرتشتیان در پیش از انقلاب اسلامی بود. این بزرگمرد نیکوکار برای گسترش فعالیت خیرخواهانه‌اش بنیادی تأسیس کرد و در تهران، دماوند، یزد و... چند مدرسه، درمانگاه، آب‌انبار، تالار، حمام، مسجد و... ساخت. رستم گیو چند ماه قبل از پیروزی انقلاب به همراه همسرش به آمریکا مهاجرت کرد  و در ۱۵ مهر ۱۳۵۹ در سن ۹۲ سالگی در ایالت کالیفرنیای آمریکا درگذشت.

رستم‏، هزاران نفر را خانه‌دار کرد | بهشت مستاجران اینجاست

کد خبر 661850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    4 0
    کاش در بین دیگر ادیان موجود در کشور هم چنین آدمهایی بودند.
  • طهمورث IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    4 1
    خداوند در بهشت جایش دهد و هزاران برابر این خونه بهش قصر عنایت فرماید روح این بزرگ مرد شاد بعضی‌ها یاد بگیرند.