جمعه ۳ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی با ارزیابی از اهداف سفر سه روزه خود به کشور بحرین تصریح کرد:

 این تبادل نظرها کمک می‌کند تا منطقه حساس و ذی‌قیمت خلیج فارس از یک استقرار در مسایل سیاسی، امنیتی و اقتصادی برخوردار باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، دکتر علی لاریجانی در پاویون جمهوری فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران، بیان کرد: در سال‌های اخیر روابط ایران و بحرین از جهات مختلف از یک استواری برخوردار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: رایزنی‌های مستمری بین ما و بحرین وجود دارد و در شرایط فعلی، همکاری‌های دو جانبه بین دو کشور به ویژه در بحث صادرات گاز و سرمایه‌گذاری در این ارتباط وجود دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت‌های دو کشور بسیار بیشتر از آن چیزی است که تاکنون شناخته شده است اظهار کرد: باید تسهیلاتی ایجاد شود تا این ظرفیت‌ها، بالفعل شود و ما در این سفر گفت‌وگوهای خوبی درباره همکاری‌های دو جانبه با مقامات دولتی و پارلمانی بحرین داشتیم.

وی یادآور شد: بحث‌های خوبی در زمینه مسایل منطقه داشتیم که شرایط فعلی منطقه نسبتا حساس است و درباره آنچه در عراق، فلسطین، افغانستان و خلیج فارس می‌گذرد احتیاج به رایزنی با دوستانمان داشتیم.

لاریجانی، گفت‌وگوهای خود با پادشاه، ولیعهد، نخست‌وزیر، روسای مجلس، وزرا و همچنین نمایندگان مجلس نواب و شورای این کشور را سازنده دانست و افزود: در این گفت‌وگوها در ارتباط با بحران مالی دنیا که امروز مساله مهمی شده تبادل‌نظر شد و طبعا باید به فهم و درک مشترکی در ارتباط با آن برسیم.

لاریجانی اضافه کرد: نگاه دوستان ما در بحرین نگاه خوبی است و ما آن را صادقانه یافتیم و احساس ما این است که درک نزدیکی به ما در مسایل مختلف دارند.

وی همچنین با بیان اینکه رایزنی‌هایی نیز در نحوه پایدار کردن توسعه اقتصادی و امنیتی در خلیج فارس به عمل آمد گفت: در زمینه همکاری‌های پارلمانی دو کشور گروه دوستی پارلمانی طرفین تشکیل شد و در نهایت تفاهم‌نامه‌ای نیز در لحظات آخر به امضای طرفین رسید.

رییس مجلس شورای اسلامی معتقد است که یکی از کارکردهای مجلس همین رفت و آمد دیپلماسی است که می‌توانند کمک کننده به دریافت‌های صحیح‌تر از کشورها باشد و به دولت‌ها درخصوص گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی کمک کند.

وی افزود: با توجه به سوابقی که از کشور بحرین داشتم و نگاه منطقی که در این سفر مقامات این کشور نسبت به مسایل منطقه داشتند، رایزنی‌ها در طول این نگاه و دیدگاه‌ها قرار گرفته بود که امیدواریم برای دو ملت ایران و بحرین نتیجه‌بخش بوده باشد.

به گزارش ایسنا، لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد موافقت‌نامه امنیتی عراق و آمریکا خاطر نشان کرد: در مورد عراق بیش از اینکه به میل خود توجه کنیم، به مصلحت ملت عراق توجه داریم.

وی، متن توافقنامه امنیتی را سبب تضعیف صیانت دولت عراق دانست و گفت: اینکه آمریکایی‌ها هر تخلفی خواستند در عراق مرتکب شوند و محاکم عراقی نتوانند آنها را محاکمه کنند، به سمتی حرکت می‌کند که از صیانت دولت عراق بکاهد و آن را در یک محذوریت قرار دهد تا با برخی از کشورها که از نظر امت اسلامی، مطرود هستند، ارتباط داشته باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: معنایش این است که دولت عراق عملا در درجه دوم اداره عراق باشد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ شخصیت ملی در عراق از این توافق‌نامه دفاع نکرده است گفت: همه به نوعی ملاحظاتی در آن دارند و درک ما از ملت عراق این است که این توافقنامه چیزی شبیه به کاپیتولاسیونی است که در گذشته می‌خواستند به ملت ایران تحمیل کنند.

لاریجانی یادآور شد: ما فکر می‌کنیم رهبران عراق از تیزهوشی، فراست و عرق ملی برخوردار هستند و نگرانی‌هایی را در این زمینه از خود نشان داده‌اند.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه دسیسه‌ها و فشارهایی را از سوی آمریکایی‌ها در این زمینه حس می‌کنیم گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند در زمان کوتاه تا انتخابات، هزینه اشتباهات خود را در صحنه عراق به مردم این کشور تحمیل کنند و از کارت عراق برای یک امر نازل مسابقه‌ی انتخاباتی استفاده کنند و این ظلم مضاعفی است که برای امیال بسیط داخلی می‌خواهند وجهه عراق را مخدوش کنند.

لاریجانی در پایان نگاه جمهوری اسلامی ایران به مسایل عراق را نگاه مصلحت‌اندیشی برای ملت و دولت این کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد که این مسیر در جهت حفظ منافع عراق به درستی طی شود.

کد خبر 66548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز