مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرج گفت: یکی از سیاست‌های شهرداری کرج در مورد بافت‌های فرسوده این است که شهرداری برخی نقاط را برای آپارتمان‌سازی مشخص کرده تا مستقیما یا با مشارکت بخش خصوصی، با ملک‌های فرسوده تعویض شود.

طرح نوسازی بافت فرسوده کرج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حسین مهاجری اظهار کرد: در این طرح  تملک بافت‌های فرسوده با مشارکت بخش خصوصی  برای نوسازی صورت می‌گیرد. نمونه این مورد در آق تپه مهر شهر در حال انجام است که اکنون بیش از ۷۰ درصد اسکلت آن توسط بخش خصوصی انجام شده است. باید دید اجرای چنین طرحی تا چه حد مورد استقبال مردم خواهد بود.

به گفته این عضو شورای شهر مرکز استان البرز، مشابه چنین طرحی در منطقه اسلام‌آباد نیز در حال انجام است که زمین مورد نظر تعیین و طراحی‌های لازم در آن  انجام شده و اکنون فقط در مرحله یافتن سرمایه گذار بخش خصوصی است که همت مسئولان را می‌طلبد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرج  بیان کرد:اساساً نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از اولویت‌های شهرداری در سال جدید است.

مهاجری با اشاره به اینکه برنامه‌های شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده به چند دسته تقسیم می‌شود، گفت: یکی از برنامه‌های شهرداری تشویق مالکان به نوسازی بافت‌های فرسوده است. این تشویق‌ها شامل کاهش بهای خدمات و هزینه‌های مجوز ساخت است که در بافت‌های فرسوده تا ۹۰ درصد شامل تخفیف می‌شود و بنابر شرایط چون متراژ و تجمیع بناها متفاوت است.

 به گفته وی، اگر پارکینگ و عرض معبر رعایت شود مجوز یک طبقه اضافی نسبت به شرایط مشابه بافت فرسوده نیز در نظر گرفته می‌شود.

 مهاجری در مورد املاک قولنامه‌ای در مناطق دارای بافت فرسوده گفت: در گذشته به املاک قولنامه‌ای نیز مجوز ساخت و ساز داده می‌شد. از اواخر سال ۹۹ بر اساس حکم دیوان عدالت به املاک قولنامه‌ای مجوز ساخت و ساز داده نمی‌شود که این موضوع مشکلات زیادی را برای شهرداری و مردم ایجاد کرد.

وی ادامه داد: اکنون نیز پیگیری لغو این حکم در حال انجام است که عملی شدن آن بستگی به دستگاه قضایی دارد. اما به طور کلی صاحبان املاک قولنامه‌ای باید برای دریافت سند اقدام کنند که این موضوع مستلزم طی مراحلی است و باید قولنامه معتبر باشد. در صورت دریافت سند نیز ساخت و ساز به راحتی  قابل اجراست.

مهاجری طرح دیگر شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده را آشنا کردن مردم با سازنده‌ها برای تسهیل ساخت و ساز عنوان کرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرج  در این باره توضیح داد: در این رابطه با تجمیع چند ملک که اغلب کوچک هستندد، تعداد طبقات بیشتری به ساختمان داده می‌شود که تخفیف پروانه ساخت نیز  برای سازنده و مالک در نظر گرفته شده است. به این ترتیب شهرداری با شناسایی سازنده‌هایی که حسن شهرت دارند و ارتباط دادن آن‌ها با مالکان بافت‌های فرسوده، مسیر نوسازی را هموار می‌کند.

کد خبر 667555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha