کتانجی براون جکسن روز پنجشنبه بوسیله سنای آمریکا به عنوان نخستین زن برای خدمت به عنوان قاضی دیوان عالی تایید کرد.

Biden

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این انتصاب هم نقطه‌ عطفی برای ایالات متحده و هم پیروزیی برای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا است که به یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش برای ورود افراد برآمده از طیف گسترده‌تری از پس‌زمینه‌ها به مقام‌های قضاوت فدرال عمل کرد.

این رای به تایید این قاضی ۵۱ ساله فدرال استیناف به عنوان عضو مادام‌العمر بالاترین نهاد قضایی آمریکا با ۵۳ رای موافق در برابر ۴۷ رای مخالف با پیوستن سه سناتور جمهوریخواه- سوزان کالینز، لیزا مورکوفسکی و میت رامنی- به سناتورهای دموکرات انجام شد. برای انتصاب به عنوان قاضی دیوان عالی اکثریت ساده سنا کافی است و جکسن توانست در روند تایید برای دیوان عالی در سنای آمریکا که به شدت مواضع حزبی بر آن حاکم است، بر مخالفت جمهوری‌خواهان غلبه کند.

جکسن جای قاضی استیون برایر ۸۳ ساله را در بلوک لیبرال دیوان عالی خواهد گرفت که حال حاضر محافظه‌کاران ۶ به ۳ در آن غلبه دارند. برایر قرار است تا پایان این دوره دیوان که معمولا در اواخر ژوئن (خرداد) است، به کارش ادامه دهد و جکسن به طور رسمی در آن هنگام سوگند می‌خورد. جکسن در ابتدای دوران حرفه‌ای‌اش به عنوان منشی دیوان عالی برای برایر کار کرده بود

از میان ۱۱۵ نفری که از سال بنیانگذاری ایالات متحده در ۱۷۸۹ در دیوان عالی خدمت کرده‌اند، همه به جز سه نفر سفیدپوست بوده‌اند. این دیوان تا به حال دو قاضی سیاه‌پوست هر دو مرد داشته است: کلارنس تامس که در سال ۱۹۹۱ منصوب شد و همچنان در حال خدمت است و تورگود مارشال که در سال ۱۹۹۱ بازنشسته شد و در سال ۱۹۹۳ درگذشت. سونیا سوتومایر، قاضی فعلی دیوان عالی تنها لاتین‌تباری است که در این دیوان خدمت کرده است. جکسن ششمین زنی تا به حال است که به مقام قضاوت دیوان عالی می‌رسد.

نامزدهایی که از جانب روسای جمهور آمریکا برای دیوان عالی معرفی می‌شوند به افراد سرنوشت‌سازی در سیاست آمریکا بدل شده‌اند. این دیوان تاثیری عمده بر شکل دادن به سیاست آمریکا در موارد مورد اختلاف از جمله سقط جنین، حمل سلاح، قوانین رای دادن، آزادی‌های مذهبی، مجازات اعدام و موضوعات مربوط به نژاد و جنسیت دارد.

کد خبر 668332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha