شنبه ۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

تهمینه حدادی: هیجان‌انگیزترین اتفاق زندگی هنری گزارشگر 16+16 زمانی رخ داد که او دو سال قبل قدم به موزه‌ هنرهای معاصر تهران گذاشت و با تابلوهای سهراب سپهری روبه‌رو شد.

   از آن پس بود که او فهمید همیشه باید پیگیر برگزاری نمایشگاه‌ها باشد تا اتفاق‌های خوب هنری را از دست ندهد؛ همین شد که وقتی فهمید تا 20 آبان نمایشگاه نقاشی‌های استادان دانشکده‌های هنر تهران برپاست، خودکار و کاغذش را برداشت و برای تهیه گزارش راهی این نگارخانه شد.

   گزارشگر 16+16 خوب می‌داند که این موزه برای شناساندن هنر ایران و جهان به مخاطبان، فعالیت‌های زیادی می‌کند و حتی در گنجینه خود بعضی از آثار «ون‌گوگ»، «پیکاسو» و «سالوادور دالی» را که سال‌ها قبل برای ایران خریده شده‌اند ، نگه می‌دارد.
گزارشگر همچنین می‌داند که حتی فضای آزاد این مجموعه نیز پر از مجسمه‌های مدرن است و خیلی‌ها تنها برای دیدن این مجسمه ها به موزه می‌آیند.

عکس‌ها از ساناز رفیعی

   او بازدید خود را از همان راهروی ورودی موزه شروع می‌کند. او می‌داند که معماری موزه عجیب است و اگرچه از بیرون کوچک به نظر می‌آید، اما چندین و چند سالن دارد و او باید یکی دو ساعت برای دیدن کارها وقت بگذارد.

   او همان ابتدا با تابلوهای بسم‌الله محمد احصایی روبه‌رو می‌شود و بعد از نگاه کردن بعضی از نقاشی‌ها می‌فهمد که اغلب بزرگان هنر ایران استاد دانشگاه نیز بوده‌اند و هستند. او بیش از 200 نقاشی را می‌بیند و ناگهان با تابلوی خیلی آشنایی هم روبه‌رو می‌شود. این تابلو همان «خورشید شکسته» کار استاد زنده‌یاد مرتضی ممیز است که او تا قبل از این فقط تصویر آن را دیده بود و حالا با اصل آن روبه‌رو شده است.

   گزارشگر بعد از تماشای چند نگارخانه، نقاشی‌های آیدین آغداشلو، جلال شباهنگی، حبیب الله صادقی، غلامحسین نامی، محمدعلی بنی‌اسدی، هانیبال‌الخاص و مارکو گریگوریان را، که هنرمندان جهانی ما هستند، هم می‌بیند و با تحلیل کارها متوجه می‌شود که تنوع موضوع و سبک این کارها زیاد است، چرا که خیلی‌ها از ترکیب مواد، اکرلیک، کلاژ پارچه و یا رنگ روغن روی فیبر استفاده کرده‌اند و سبک‌های زیادی را به کار برده‌اند.

   گزارشگر از یک لحاظ دیگر هم خوشحال است، چون او بارها و بارها خبر برگزاری نمایشگاه آثار این هنرمندها را در خارج شنیده و تأسف خورده که چرا او نمی‌تواند آنها را ببیند و حالا که می‌تواند آثار آنها را ببیند، واقعاً خوشحال است.

   گزارشگر همچنین متوجه می‌شود که او حتماً لازم نیست نقاشی را آن‌طور که مرسوم است بکشد، بلکه باید خود نیز خلاقیت فراوان داشته باشد و بتواند تخیلات و نگاه خود را نیز در اثر هنری منعکس کند.مثلاً او تابلویی به اسم 40 تکه را می‌بیند که شبیه پارچه چهل تکه نقاشی شده. یا می‌بیند بعضی‌ها روی چوب نیز نقاشی کرده‌اند، یا هنر مفهومی در آثار آنها حرف اول را می‌زند.

   از نکته های جالب نمایشگاه این است که تمام استادهای هنر دست به قلم شده‌اند. حتی استاد‌هایی که ما آنها را با دیگر هنرها می‌شناسیم؛ مثلا هنرمندی که مجسمه ساز است، نقاشی‌هایش را در این نمایشگاه شرکت داده یا زهرا رهنورد که شیشه گر است، نقاشی‌هایی کشیده که در آنها شیشه به کار رفته است و در خیلی ازآنها هنر ایرانی و نقوش اسلامی فراموش نشده است.

   گزارشگر به شما پیشنهاد می‌کند که این نمایشگاه را که تا 20 آبان ادامه دارد  از دست ندهید. موزه هنرهای معاصر تهران در خیابان فاطمی، خیابان کارگر قرار دارد و از ساعت 10 تا 20 پذیرای بازدیدکنندگان است.

کد خبر 66907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز