مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

پیروی از یک روتین معمول بهداشت دهان و دندان می تواند تا حد زیادی ضامن یک لبخند زیبا باشد. اما بعضی مشکلات دندانی نیازمند رسیدگی دندان پزشک است.

زیباسازی دندان ها

دندانپزشکی زیبایی حوزه ای است که به سلامت و زیبایی لبخندتان می پردازد. بیایید باهم آشنایی بیشتری با حوزه دندانپزشکی زیبایی و مزایای آن برای بیمار داشته باشیم.

دندانپزشکی زیبایی چیست؟

یکی از محبوب ترین شاخه های مراقبت از دندان، دندانپزشکی زیبایی است. تمرکز اصلی این حوزه بر بهبود زیبایی دندان و کمک به حفظ ظاهر دندان، دهان و لبخند بیمار است؛ که در آن چند فرآیند برای دستیابی به بهبود سلامت کلی دندان و همچنین بازیابی ظاهری زیبای لبخند اجرا می‌شود. در نتیجه اقداماتی که در این حوزه انجام می شود، به لبخندی درخشان و اعتماد به نفس بالاتر در هنگام صحبت کردن دست خواهید یافت. به لطف پیشرفت های گسترده حوزه فناوری، امروزه این فرآیندها با هزینه و درد بسیار کمتر و محبوبیت بسیار بالاتری همراه شده اند. انجام فعالیتهای ساده حوزه زیبایی دندان به شما کمک می کند تا به سلامت مناسبی در دهان و دندان دست پیدا کنید و حتی با افزایش سن نیز با مشکلی مواجه نخواهید شد.

فرآیند های زیبایی دندان

زیباسازی دندان ها چه عوارضی به دنبال دارد؟

زیبایی می تواند در برگیرنده طیف وسیعی از اقدامات مانند پاکسازی دندان تا جراحی‌های پیچیده دهان و دندان باشد. نگاهی به بعضی از محبوب ترین فرآیندهای حوزه دندانپزشکی زیبایی داشته باشیم.

سفید کردن دندان

فرآیند سفید کردن دندان، پرکاربردترین فرآیند در میان اقداماتی است که یک دندانپزشک زیبایی انجام میدهد. دندانپزشک یک محلول حاوی هیدروژن پروکساید را بر روی سطح دندان می ماند و با کمک نور لیزر، این ژل فعال شده و دندان‌هایی که تغییر رنگ داده اند را به مروارید های درخشانی تبدیل می کند. بسته به شدت لکه‌های موجود روی دندان، فرآیند بلیچینگ دندان می تواند از ۳۰ تا ۹۰ دقیقه طول بکشد و ممکن است به یک تا سه جلسه درمان برای تکمیل این فرآیند نیاز داشته باشید.

 ونیر

 نوعی از لمینت دندان از جنس سرامیک است که به منظور پوشاندن بدشکلی های دندان مانند ازدحام دندانها در فضای اندک و ترک یا لب پریدگی دندان مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً به دو جلسه ویزیت دندانپزشک نیاز است تا این فرآیند تکمیل شود. ونیر دندان با مراقبت های مناسب می تواند یک راهکار طولانی مدت برای بیمار به شمار رود.

روکش دندان

از روکش دندان برای پوشاندن ایمپلنت یا دندان‌هایی که با خرابی مواجه شده اند، به کار گرفته می شود. این روش یکی از رایج ترین فرآیندهای رستوریشن دندانی به منظور محافظت از دندان ها در مقابل آسیب های بیشتر است. روکش ها همچنین بسیار مقاوم هستند و حداقل از ۵ تا ۱۵ سال ماندگاری دارند.

بریج های دندانی

همانطور که از اسم این فرآیند پیداست، بریج های دندانی یک روش به کار گرفته شده برای بازیابی دندان یا دندان‌های از دست رفته است. بریج دندانی ممکن است از سرامیک، آلیاژ یا حتی طلا ساخته شود و در کنار دندان های طبیعی، یا روی ایمپلنت نصب می شود.

 پاکسازی عمیق دندان

فرآیند پاکسازی عمیق دندان یا جرم گیری دندان باعث از بین رفتن پلاک یا تارتارهای تشکیل شده بر روی دندان و کاهش التهاب لثه و بهبود سلامت لثه می‌شود. جرم گیری دندان علاوه بر پاکسازی دندان، به پیشگیری از بیماری لثه نیز کمک می کند.

اینویزالاین

اینویزیلاین را باید شکل پیشرفته‌تری از بریس های فلزی دانست که گزینه ایمن تری از آن ها به شمار می روند و استفاده ساده تری نیز دارند. این ابزار به منظور تصحیح راستای دندان و از جنس پلاستیک شفاف تولید می شود و زمانیکه می خواهید غذا بخورید یا دندانتان را تمیز کنید، به سادگی می‌توان آن را درآورد. اینویزالاین های تولید شده برای هر بیمار، برای اصلاح وضعیت دندان مطابق با انتظاراتشان در دسترس خواهد بود.

ایمپلنت های دندان

کاشت دندان یا ایمپلنت، روشی پیشرفته در دندانپزشکی زیبایی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و بهبود ظاهر لبخندتان است. این ایمپلنت ها از قدرت و همچنین ظاهری مشابه به دندان های طبیعی برخوردار هستند. دندانپزشک، ایمپلنت را با کمک جراحی درون استخوان فک جایگذاری می‌کند و پس از بهبود زخم جراحی، روکش بر روی آن نصب می شود.

چسباندن دندان

 دندان های ترک خورده یا لب پر شده و فاصله میان دندان ها می تواند منجر به کاهش زیبایی لبخندتان شود. چسباندن دندان روشی موثر در بازیابی ظاهر دندان ها توسط دندانپزشک زیبایی است. در این فرآیند کامپوزیت رزین همرنگ با دندان بر روی دندان نصب میشود و سپس با کمک دستگاه لیزر، فرآیند پرداخت نهایی دندان انجام می شود؛ که نتیجه آن پر شدن ترک و فاصله میان دندان ها و بهبود لبخند فرد خواهد بود.

 خطرات همراه با دندانپزشکی زیبایی

مطالعات نشان داده که فرآیند های دندانی می تواند نتایج نامطلوبی نیز به همراه داشته باشد؛ از جمله این موارد می‌توان به تورم، خستگی و درد اشاره کرد. در ادامه به بعضی از پارامترهای موثر بر این خطرات اشاره شده است.

 فاکتور زمان

 بعضی از این فرآیند ها ممکن است خیلی طولانی شوند. مواردی وجود دارد، که فرآیند دندانپزشکی می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها ادامه یابد. مدت زمان مورد نیاز برای انجام فرآیند از واکنش لثه و دندان بیمار در مقابل آن فرآیند مستقل است. این طولانی شدن ممکن است باعث ایجاد ناامیدی در میان بیمارانی شود که به دنبال دستیابی هر چه سریعتر به نتایج هستند.

موقتی بودن فرآیندها

احتمال شکستن یا خراب شدن بعضی از ابزارهای به کار گرفته شده در دندانپزشکی زیبایی مانند ونیر وجود دارد. البته می دانیم که این فرآیند ها دائمی نیستند و در آینده و با توجه به شرایط نگهداری بیمار، نیازمند جایگزینی خواهند بود. مشکلات بافت نرم، در مواردی، ممکن است مشکلاتی مانند بالا رفتن لثه، عفونت و یا حتی جوش نخوردن ایمپلنت و استخوان فک ایجاد شود. در این موارد به پاکسازی، مشاوره و جراحی های ترمیمی برای اصلاح مشکلات نیاز خواهد بود.

 مشکلات دندان

از مشکلات معمول که در نتیجه فرآیندهای انجام شده به منظور زیباسازی دندان ها ایجاد می شود، می‌توان به افزایش حساسیت دندان اشاره کرد. اگرچه این مشکلات موقتی هستند اما گاهی اوقات این حساسیت می تواند مشکلی دائمی شود و رفع آن نیازمند اجرای فرآیند های دیگری باشد. در موارد شدید، شاید نیاز به عصب کشی باشد. لب پریدگی یا ترک دندان از مشکلات احتمالی دیگری است که ممکن است برای بیمار ایجاد شود.

مشکل در شکل قرارگیری دندانها

بیمار ممکن است با درد فک، صدا خوردن فک یا خستگی فک و نابرابری شکل دندانها مواجه شود.

تغییر رنگ

زیباسازی دندان ها چه عوارضی به دنبال دارد؟

بعضی افراد ممکن است با تغییر رنگ دندان بعد از انجام فرآیند دندانپزشکی زیبایی مواجه شوند. این مشکل عمدتاً در نتیجه عادات غذایی نامناسب یا استعمال دخانیات ایجاد می شود.

اگر برای زیبایی دندان هایتان به دنبال سفید کردن دندان با استفاده از ونیر یا فرآیند های دیگر هستید، باید به یک متخصص قابل اعتماد مراجعه کنید. حتماً یک دندانپزشک ماهر را به منظور کاهش آثار جانبی ناشی از دندانپزشکی زیبایی در نظر بگیرید.

کد خبر 669135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha