تهران به عنوان شهری که از آلودگی هوا رنج می‌برد، این روزها با وضعیت بغرنجی روبروست؛ تلفیق آلودگی‌های با منشا سوختی و آلودگی ناشی از ذرات گرد و غبار!

در آلودگی این روزهای هوای تهران، ذرات با منشا خارجی مسافت زیادی طی کرده بودند و به همین دلیل، ذرات درشت‌تر ته نشین و ذرات ریزتر که خطر بیشتری دارند به تهران رسیدند. موی انسان ۵۰ تا ۷۰ میکرون قطر دارد این در حالیست که ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون تقریبا ۵ تا ۷ برابر از تار موی انسان قطر کمتری دارند و به راحتی وارد سیستم تنفسی می‌شوند.

ذرات معلق هر چقدر قطر کمتری داشته باشند، مخاطرات بهداشتی و سلامتی بیشتری دارند و به همین علت استاندارد سختگیرانه‌تری برای ذرات ریز تعریف شده است. ذرات معلق با اندازه حدود ۱۰ میکرون، منشاء خاکی دارند و نسبت به ذرات معلق با منشا سوختی که کوچکتر از ۲.۵ میکرون هستند، برای سیستم تنفسی خطر کمتری دارند. از طرفی، ذرات معلق ریزتر، طول عمر بالاتری دارند و می‌توانند برای مدت زمان زیاد و طی مسافت‌های طولانی در هوا باقی بمانند و اثرگذاری موثرتری بر کیفیت هوا داشته باشند.

آلودگی هوا در سال ۲۰۱۹ به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر زودرس شناخته شد اما آلاینده ذرات معلق، به‌طور جداگانه ششمین عامل مرگ و میر زودرس در دنیا محسوب می‌شوند.

توصیه می‌شود در این شرایط از ماسک‌های مناسب ذرات معلق مانند ماسک‌های N۹۵ استفاده کنیم تا در شرایطی که هوای تهران پس است، برای زندگی دوام بیاوریم...

گزارش: همشهری آنلاین

تدوین: عاطفه‌سادات حسین‌زاده

کد خبر 669589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha