چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۱
۰ نفر

رامتین فرزاد: با تاسیس سازمان ملل متحد، حفاظت از میراث‌های فرهنگی بشری به یکی از سازمان‌های تخصصی آن به نام یونسکو واگذار شد.

یکی از اهداف عمده این سازمان، جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات موجود در زمینه صنایع‌دستی بومی مناطق مختلف جهان و انتشار نشریات و کتب گوناگون در این خصوص است.

به همین منظور در سال‌های اخیر اقدام به برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های تخصصی در زمینه راهکارهای مربوط به احیای صنایع‌دستی در حال منسوخ شدن کرده است. یکی از اقدامات بسیار مؤثر یونسکو درخصوص احیا و توسعه صنایع‌دستی در سطح جهان، ارتقای جایگاه اجتماعی صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی در کشورهای گوناگون است که با برگزاری مسابقات و اهدای جوایز و لوح تقدیر به افراد برگزیده در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی صورت می‌گیرد.

اهداف یونسکو در زمینه احیا و ترویج صنایع‌دستی در کشورهای مختلف معمولا با مشارکت ارگان‌های ذی ربط تحقق می‌یابد. از سال 1964 میلادی با تاسیس شورای جهانی صنایع‌دستی به‌عنوان یکی از ارگان‌های وابسته به یونسکو، صنایع‌دستی در قالب یک هنر صنعت به‌عنوان بخشی از زندگی فرهنگی و حیات اقتصادی ملل مورد توجه قرار گرفت. این شورا که ابتدا با معدودی از اعضا کار خود را آغاز کرد در حال حاضر بیش از 90کشور جهان را دربرمی‌گیرد و دبیرخانه آن اکنون در شهر کیوتوی ژاپن قرار دارد.

مهم‌ترین هدف‌هایی که این شورا به‌عنوان یک ارگان غیرانتفاعی و غیردولتی دنبال می‌کند عبارت است از: تشویق، کمک و راهنمایی هنرمندان صنایع‌دستی و همچنین بالا بردن سطح اطلاعات تخصصی و حرفه‌ای آنها با توجه به زمینه‌های متفاوت فرهنگی موجود در هر یک از کشورهای عضو، حفظ و تقویت صنایع‌دستی و تجلی آن به‌عنوان رکن عمده‌ای از حیات فرهنگی ملت‌ها و ایجاد همبستگی میان صنعتگران صنایع دستی سراسر جهان.

از هر کشور تنها یک سازمان می‌تواند به‌عنوان نماینده صنعتگران آن کشور به عضویت شورا در‌آید و سازمان صنایع‌دستی ایران از سال1347 به‌عنوان ارگان مسئول و متولی صنایع‌دستی ایران به عضویت شورای جهانی صنایع‌دستی در آمده است.

مهم‌ترین منبع تامین هزینه‌های شورا کمک سالانه کشورهای عضو است که در قالب حق عضویت پرداخت می‌شود. ارکان عمده شورا عبارت است از: مجمع عمومی، هیأت اجرایی و 5 مجمع منطقه‌ای برای آسیا و اقیانوسیه، آفریقا، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین. در رأس هر یک از آنها یکی از معاونان شورای جهانی صنایع‌دستی قرار دارد.

مجامع عمومی هر چهار سال یک‌بار و مجامع منطقه‌ای به‌طور سالانه در یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه داده و طی آن درباره موضوعاتی که قبلاً از طریق تماس دبیرخانه‌ای شورا با اعضا دردستور کار قرار گرفته است بحث و تبادل نظر می‌شود. سایر فعالیت‌های شورا برای رسیدن به اهداف یاد شده عبارت است از: ایجاد ارتباط با سایر سازمان‌های بین‌المللی و استفاده از کمک‌های آنها نظیر سازمان یونسکو، برنامه عمران ملل متحد و بانک‌جهانی، تماس و مذاکره با اتحادیه‌های اقتصادی بین‌المللی نظیر جامعه اروپا در مورد تعدیل حقوق گمرکی و ایجاد تسهیلات بیشتر برای ورود صنایع‌دستی از کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، فراهم کردن زمینه و ایجاد ارتباط برای مبادله کارشناس و کارآموز میان کشورهای عضو، برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌های بین‌المللی صنایع‌دستی، تهیه و انتشار کتب و گزارش‌های تخصصی و همچنین تهیه نشریه خبری که حاوی رویدادهای مختلف صنایع‌دستی در سطح جهان است.

روی هم رفته مهم‌ترین نتیجه‌ای که از تلاش‌های جهانی صنایع‌دستی حاصل شده جلب توجه دولت‌ها نسبت به اهمیت فوق‌العاده صنایع‌دستی در زندگی فرهنگی اقتصادی و اجتماعی ملت‌هایشان است.

کد خبر 66989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز