شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

لیلا سعادتی: گرچه صنایع‌دستی پس از ادغام دو بخش میراث‌فرهنگی و گردشگری به آنها پیوست تا بلکه از رکود و روند منسوخ شدن فاصله بگیرد اما هنوز در این مدت شاهد اتفاق شاخصی در این حوزه نبوده‌ایم که بتواند پاسخگوی نیاز جامعه و وضع موجود باشد.

از سویی در دولت نهم و در حالی که بودجه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌شدت رشد داشته و رونق اعتباری را در این سازمان شاهد بوده‌ایم اما هیچ اتفاق شاخص از نظر مالی در حوزه صنایع‌دستی رخ نداده است. نمایندگان مجلس نیز از این وضع گله‌مند بودند که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که باید به‌عنوان یک مقوله فرهنگی از صنایع‌دستی حمایت کند این کار را در حوزه بودجه انجام نداده و بیشتر به بخش گردشگری توجه داشته است. نمایندگان مجلس در عین حال نظراتی برای توجه بیشتر به این بخش در سال‌جاری دارند.

ریشه‌یابی چالش‌های صنایع‌دستی استان‌های مختلف

اعضای فراکسیون گردشگری مجلس چالش‌ها و مشکلات صنایع‌دستی استان‌های مختلف را بررسی و ریشه‌یابی می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی معاونت هنرهای سنتی و صنایع‌دستی، اسداله عباسی، رئیس فراکسیون گردشگری ضمن بیان این مطلب می‌گوید: صنایع‌دستی یکی از جاذبه‌های گردشگری هر کشور است و در ایران نیز سابقه‌ای کهن دارد ولی متأسفانه مشکلاتی مانند کپی‌برداری‌های کشورهای دیگر، کاهش کیفیت، افت بازار و... . باعث شده این هنر صنعت کهن ایران جایگاه مطلوبش را از دست دهد.وی با اشاره به ایجاد کمیته‌های تخصصی گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی در فراکسیون گردشگری مجلس می‌افزاید: در نیمه دوم اردیبهشت ماه سال آینده طی همایشی که در یکی از مناطق گردشگری برگزار می‌شود، فراکسیون گردشگری کمیته‌های مختلف را تشکیل داده و به‌طور جدی به بحث‌های فوق می‌پردازد.

نماینده رودسر و املش، موفقیت گردشگری را در گرو همکاری تمام قوا دانسته و تصریح می‌کند: ما اعتقاد داریم مجلس، دولت، قوه قضاییه و همه نهادها باید برای شکوفایی گردشگری همکاری کنند تا در این حوزه به نقطه مطلوب کشور برسیم.عباسی همچنین از برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی خبر داده و توضیح می‌دهد: قدم اول در توسعه صنایع‌دستی شناساندن این هنرها به مردم است از این‌رو فراکسیون گردشگری درصدد است نمایشگاهی از انواع صنایع‌دستی در یکی از شهرها در معرض دید عموم قرار دهد.

 بیمه بهترین محفل برای حمایت از صنایع‌دستی

محصولات صنایع‌دستی بیشتر به‌صورت خانگی تولید می‌شوند و بهترین محل برای حمایت از هنرمندان شاغل در این حوزه، پوشش بیمه‌ای آنها است.

بر اساس این گزارش محمد حسین فرهنگی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو، ضمن بیان این مطلب در رابطه با چگونگی مطرح شدن بیمه قالیبافان در مجلس می‌گوید: در سفر دولت به آذربایجان شرقی برای نخستین بار بیمه قالیبافان مطرح شد و دولت موافقت خود را در این رابطه اعلام کرد و قرار شد زمینه اجرایی شدن آن فراهم شود.

حل مشکل بیمه در اولویت باشد

حل مشکل بیمه، کلید حل تمام مشکلات کارگران صنایع‌دستی است و با انجام آن بسیاری از مسائل کارگاه‌های صنایع‌دستی رفع می‌شود.

علیرضا محجوب، ضمن بیان این مطلب و تقدیر از زحمات محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز در رابطه با بیمه قالیبافان می‌گوید: درطرحی که در رابطه با بیمه کارگران قالیباف که بیشترین کارگر را  در صنایع‌دستی دارد تهیه شده، تمام ابعاد کار در نظر گرفته شده است و امیدواریم نظام بیمه‌ای هدفمندی برای آنها تهیه کنیم.وی دراین‌باره می‌افزاید: پس از بیمه که بزرگترین انتظار شاغلان صنایع‌دستی است باید به مسائل ایمنی محیط کار بپردازیم چراکه ما هنوز کارگاه‌هایی داریم که از حداقل موازین ایمنی و بهداشتی برخوردار نیستند و از این لحاظ در مضیقه هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح می‌کند: با توجه به تعداد قالیبافان که حدود 300 هزار نفر هستند ما تخمین می‌زنیم که بیش از یک‌میلیون نفر در صنایع‌دستی مشغول به فعالیت باشند.

 فرهنگ‌سازی اهمیت حفظ و احیای صنایع‌دستی

سید مصطفی ذوالقدر، نماینده بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، ابو موسی و خمیر می‌گوید: کشور ما بیش از هر چیز دچار مشکل بیکاری است و آشنا‌سازی‌ جوانان با صنایع‌دستی می‌تواند برای این قشر اشتغال‌زایی خوبی داشته باشد.وی می‌افزاید: هرکاری در راه توسعه صنایع‌دستی برای کشور ما مهم و مؤثر است و می‌تواند مبالغ کلانی را برای دولت و ملت ما به ارمغان آورد.

کد خبر 78091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز