«مصطفی قلی‌خسروی» رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشوری معتقد است کلید حل بحران مسکن در دستان دولت است. باید مسکن بسازند و تسهیلات بدهند تا وضعیت بهبود یابد.

مصطفی قلی خسروی

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: در چند سال اخیر، بازار مسکن شاهد افزایش قیمت‌ها بوده و افزایش گرانی و تورم در سال جاری، بسیاری از مستأجران را در آستانه فصل تابستان که موعد معمول جابه‌جایی است، نگران‌تر از قبل کرده است.

مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشوری در گفت‌وگو با همشهری آنلاین معتقد است که قیمت اجاره مسکن نسبت به تورم چندان افزایش نیافته است.

وی می‌گوید: «همه ما در این کشور زندگی می‌کنیم و گرانی را لمس می‌کنیم و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند. متاثر از گرانی و تورم چند سال اخیر، افزایش قیمت مسکن هم اتفاق افتاده اما نه در آن حدی که فضای مجازی و رسانه‌ها به آن دامن می‌زنند!»

اجاره‌ها نسبت به تورم افزایش چشمگیر نداشته!

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشوری می‌افزاید: «آنچه به نسبت تورم و گرانی‌های اخیر در بازار مسکن اتفاق افتاده نسبت به آنچه که در سایت‌ها آمده تفاوت بسیار دارد و متاسفانه دامن زدن رسانه‌ها به اخبار فضای مجازی و اشاعه آن اثرات وحشتناکی گذاشته است. برای مثال، اگر پدیده پشت‌بام خوابی به طور دقیق رصد می‌شد مشخص می‌شد که اصل ماجرا چیست و اتفاق شایعی نیست اما با نشر آن در فضای مجازی، قدرت پیدا کرد و فضای مجازی‌ به آن دامن زد و آن را بدتر کرد. در حالی که این اخبار مجازی قابل پیگیری و رسیدگی نیست. عده‌ای با مشاهده آن به این فکر افتادند که می‌توانند پشت‌بام و انباری خود را اجاره دهند و این باعث اشاعه آن شد!»

فضاسازی به بحران مسکن دامن زد!

در حال حاضر متوسط هر مترمربع مسکن در شهر تهران ۳۵ میلیون تومان اعلام شده است. رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشوری می‌گوید: «حتی این افزایش قیمت هم متاثر از فضاسازی‌ها بود. وقتی می‌گویند اجاره‌ها بسیار بالا رفته، همین کلمه «بسیار» منجر به جوسازی می‌شود و خیلی از مردم قبول می‌کنند که این خبر درست است! همه این اتفاقات هم به این برمی‌گردد که کسی نیست جلوی این خبرسازی‌ها را بگیرد. درحالی‌که ما در بخش‌های مختلف ستاد تنظیم بازار داریم مثلا ستاد تنظیم قیمت حبوبات داریم اما ستاد تنظیم بازار مسکن نداریم که این اخبار و قیمت‌های نجومی را رصد کند و جلوی آنها را بگیرد.»

همه چیز دست دولت است

ستاد ملی کرونا در مصوبه‌ای سقف افزایش اجاره‌بها را ۲۵ درصد اعلام کرد اما در عمل به این مصوبه بی‌توجهی شد. قلی‌خسروی در این باره به همشهری آنلاین می‌گوید: «این مصوبه در عمل رعایت نمی‌شود و بین ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافت. روال اینگونه شده که اگر الان اعلام کنند ۱۰ درصد افزایش می‌یابد تا ۳۰ درصد بالا می‌رود!»

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشوری می‌افزاید: «به عمل کار برآید، به سخندانی نیست! برای حل بحران کنونی مسکن نیز باید تولید کرد و تسهیلات داد. اینکه مدام عده‌ای مصاحبه کنند هیچ ارزشی ندارد. در شرایط فعلی، رسانه‌ها باید فشار بیاورند که طرح‌های دولت مانند طرح مسکن ملی، طرح اجاره داری حرفه‌ای هر چه سریع‌تر به ثمر برسد. چرا که مصالح، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری همه دست دولت است.»

قلی‌خسروی می‌افزاید: «چرا ۲۰ سال پیش که مسکن روبه‌راه بود و تشنج نبود کسی نمی‌گفت که ما باعث و بانی کاری هستیم! امروز که خودشان همه چیز را خراب کردند تقصیر را گردن بخش خصوصی و مشاوران املاک می‌اندازند. اگر واقعا دنبال این هستند که بحران مسکن حل شود باید بسازند و تسهیلات بدهند.»

کد خبر 671255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • TR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    3 1
    دليلش از تهران و نظام هست
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    9 1
    وقتی هر روز خودرو گران‌میشه مایحتاج مردم‌روز بروز گرون میشه توقع دارید مسکن نشه دولت خودش مسبب گرونی همه چیز هست. قیمت خودرو چندین برابر ملک‌رشد داشته هر وقت جلوی افزایش قیمت خودرو گرفتن ملک‌هم‌میتونن بگیرن
  • حمید خان زند IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    5 2
    سلام عرض ادب و احترام واقعیت امر ستاد رصد بر قیمتهای بازار مسکن از واجبات است که می تواند در سلامت روانی به مردم در جامعه کمک کند ان شاالله.
  • مستاجر IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    9 2
    ۸۰ درصد گرانی مسکن که کمر مردم را شکسته مربوط به بنگاه های املاک است برای دریافت کمسیون بیشتر تا آنجا که بتوانند قیمت مسکن را گرانتر از قیمت واقعی پیشنهاد میکنند خود بنده ملکی را برای فروش به قیمت دو میلیارد و صد اعلام کروم ولی بنگاه اعلام کرد دو میلیارد و ششصد بگیم تا دو پانصد فروش میرود ولی هوای کمسیون ما را داشته باش عین گفته این شیوه تمام بنگاهها میباشد که خون مستاجران را در شیشه کردن و دولت هم تنها چیزی که اهمیت نمیدهد مستاجران هست
  • فرنود IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    8 0
    تا حالا کدام ستاد به درد خورده هر جا باشه گران تر شده حبوبات ارزان شدند مگه فقط همه حبوبات را هم قیمت کردند قبلا قیمت لوبیا با نخود یا لوبیا چیتی با لوبیا چشم بلبلی که خیلی باهم فرق داشتند اصلا به فکر مردم نیستند هر جا باشند عمدا قیمت ها بالا میبرند
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    7 0
    حالا مثلا قیمت حبوبات خیلی تنظیم شده ،همه چی ده برابر شده
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    11 0
    گفتن حکم تخلیه ندین خیلی از مالک ها ترسیدن و از اجاره دادن واحد صرفه نظر کردن فایل اجاره کم شد و قیمت ها رفت بالا .... گفتن مالیات کرایه خونه همین حرف پارسال 50 درصد گذاشت روکرایه ها امسال هم که کرونا تموم شده بود خسروی دوباره یه حرفی زد که کرایه ها بالاتر بره چی گفته بود حالا :مالکان حق دریافت حکم تخلیه را ندارند یعنی دوباره خیلی ها خونه اجاره ندن تا به مشکل قضایی خود همین املاکی ها باعث گرونی ملک از 4 سال پیش شدن
  • علیرضا US ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    10 0
    دلیل پشت بام خوابی ، ماشین خوابی ، دخمه خوابی ، با فقر خوابی ، یک چیز است ، اقتصادی بیمار و رانتی
  • رضا IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    5 1
    آقای قلی خسروی چرا سرت رازیربرف کرده ای اجاره بها از سال گذشته تا امسال سه برابر شده چرا می گویید گران نشده تمام مسببین آن همان همکاران شماست که برای گرفتن حق کمسیون بیشتر طمع مالکان رابجوش می آورند
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    5 2
    باسلام ..علت افزایش مسکن همین جوسازی در فضای مجازی است عده ای فرصت طلبی به خاطر منفعت خویش خبرهای افزایش مسکن رو فضا سازی میکنند و باعث افزایش غیر متعارف مسکن میشوند این افراد با انتشار چنین خبرهایی سود می‌برند ومشاورهای املاک هم طبق این خبرهای کذب و جوسازی باعث نگرانی قشر مستاجر میشود .‌‌لطفا مسئولین جلو این خبرهای افراد سود جو رو بگیرند...
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    11 0
    مثلا بقیه کالاها ستاد نظارت بر قیمت‌ها دارند مثلا چه غلطی کردن که شما ندارید و نمی‌تونید بکنید خیلی قیمت‌های ثابت کردن
  • فرزاد IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    5 0
    سلام باعث گرونی مسکن مخصوصا اجازه بعضی از این بنگاه داران یعنی املاک ها می‌شوند بخاطر گرفتن سهم بیشتر کمیسیون و قیمت اونها تعیین می‌کنند واقعامتاسفانه چرا کسی جلوی این افراد نمی‌گیرند و معازهرا پلمپ و افراد را بر کنار کنن و جواز آنها باطل گردد آقای ریس املاک ها آنقدر طرفداران آنها نباشید ولی این همه باید بدانید ولی بعضی ها با خدا هستن ولی انگشت شمار
  • FR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    5 0
    ایشان اگر دغدغه مستاجرین را دارند بروند به جای محکوم کردن موجر ها و ایجاد درگیری بین مستاجر و موجر به تخلفات صنف خود رسیدگی کنند. چطور است برای حمایت از مستاجر دستور بدهید بنگاه های املاک سراسر کشور از مستاجرها کمسیون نگیرند؟
  • زهرا IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    1 1
    با سلام یکی ازمشمولین طرح مسکن ملی هستم زمان رئیس جمهوری روحانی که این طرح اعلام شدکاغذبازیاانجام دادیم بعدازچندماه دوندگی گفتن ۴۰ملیون بزنیدحساب ۲سال از اون تاریخ میگذره ولی هنوز هیچ خبری نیست همین دیروز رفتم پرسیدم گفت هروقت زمین معلوم بشه پیانو براتون میادحالاکی بشه خدا میدونه تا اون موقع مردیم یه قبری خیرابرامون میخرم
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    1 0
    دولت هر ماه هفتاد هزار میلیارد تومان اسکناس چاپ می کنه تا حقوق کارمندان رو بده. این موج اسکناس سرازیر می شه توی مسکن ، خودرو ، دلار ، طلا و ... . تا زمانی که دولت داره پول چاپ می‌کنه انتظار ثبات قیمت نداشته باشید .
  • نسیم IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    1 0
    گرانی مسکن را بنگاه های املاک سبب میشوند خودم گرفتار این بنگاه ها شدم