مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین : مهندسینی که از راه دور مراقب و هدایت کننده ماموریت مریخ‌نشین ناسا هستند، در نظر دارند عملیات خاموش کردن هیترهای این کاوشگر را یکی پس از دیگری آغاز کرده و آن را تا زمان مرگ نهایی سرد کنند.

به گزارش ایسنا، فونیکس مدت پنج ماه اطلاعات حاصل از کاوش‌های خود را به زمین مخابره کرد که این مدت بیشتر از زمان برنامه‌ریزی شده اولیه است، چرا که فونیکس قرار بود طی سه ماه ماموریت خود را به انجام برساند، اما همزمان با افول پرتوهای خورشیدی بر سطح سیاره مریخ، فونیکس هم به تدریج انرژی خود را از دست خواهد داد.

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: همان طور که پیش‌بینی می‌شد، با تغییر فصل نیمکره شمالی مریخ از تابستان تا پاییز، مریخ‌نشین ناسا به دلیل کوتاه‌تر شدن طول روزها و نیز کم شدن ساعت‌هایی که نور خورشید به صفحات خورشیدی آن می‌رسد، انرژی کمتری تولید خواهد کرد.

این مریخ نشین در طول ماموریت خود شواهدی از بارش برف و یخ‌های محصور شده را به ثبت رسانده و دریافته که گرد و غبار مریخی به لحاظ شیمیایی شبیه به آب دریا است و نیز نشان داد آب مایع به عنوان علامت وجود حیات، زمانی بر سطح این سیاره جاری بوده است.

ناسا اعلام کرد: چهار هیتر نگهدارنده برای حفظ انرژی، همزمان خاموش می‌شوند و این عملیات از روز سه‌شنبه آتی آغاز شده و تا چندین هفته ادامه خواهد داشت.

کد خبر 67130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز