مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین : فضاپیمای چاندرایان 1 امروز در مدارش به دور ماه قرار خواهد گرفت

در ادامه پنجمین و آخرین مانور مداری که فضاپیمای چاندرایان 1 هند را در نزدیکی ماه قرار می‌دهد، اولین تصویر فضاپیما از ماه گرفته شد، البته تصاویر هنوز قابل مشاهده نیستند اما سرپرستان این مأموریت می گویند:به نظر می رسد تصاویر خوبی توسط فضاپیما به ثبت رسیده باشد ، تصاویری که برای تهیه  نقشه ای کامل از سطح ماه که از جمله مأموریت‌های چاندرایان 1 می‌باشد ، مناسب خواهد بود.

کلیه دستگاه‌های سوار بر این فضاپیما ، به سوی آخرین مانور پیش می‌روند و امروز (18 آبان) چاندرایان 1 در مدارش به دور ماه قرار خواهد گرفت.

پس از پرتاب فضاپیما در 1 آبان، چاندرایان 1 ، ابتدا وارد مداری بیضی شکل  به دور زمین در ارتفاع 255 کیلومتر (نزدیکترین فاصله) و 22.860 کیلومتر(دورترین فاصله )شد و  در مدارهای بیضی شکل بسیار طولانی پیچ خورد تا اینکه در تاریخ  14  آبان به مدار انتقال به ماه رسید.
در مانور نهایی ، مهندسین ، موتور سوخت مایع 440 نیوتنی فضاپیما را به مدت 2  ساعت و 30 دقیقه روشن کردند. فاصله دورترین نقطه  مدار انتقال به ماه تا زمین 380000 کیلومتر می‌باشد.

در تاریخ 8 نوامبر (18 آبان) با نزدیکتر شدن به ماه ، موتور فضاپیما برای کاهش سرعت آن و همچنین قرار گرفتن در میدان گرانشی ماه دوباره روشن خواهد شد.

سپس چاندرایان 1 وارد مدار اصلی‌اش به دور ماه می‌شود و مشاهداتی انجام خواهد داد. در ادامه  این امر، دستگاه برخورد با ماه خارج می‌شود و با سطح ماه  برخورد می‌کند و پس از آن  مأموریت اصلی فضاپیما برای کاوش ماه به مدت 2 سال، آغاز خواهد شد

کد خبر 67751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز