مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

شاید در سالیان گذشته حوزه وکالت تخصصی چندان مورد بحث نبوده است اما در حال حاضر با توجه به نیاز روز جامعه و تغییرات قوانین در کشور، وکالت تخصصی بسیار حائز اهمیت است.

وکالت

اهمیت وکالت تخصصی زمانی نمود پیدا می‌کند که موکل قصد داشته باشد در ارتباط با یک موضوع یا طرح دعوا خاص به متخصصین حقوقی مراجعه کند. 

در واقع در سالیان گذشته شاید بحث وکالت تخصصی بین حقوقدانان و حتی موکلین اهمیت زیادی نداشته است اما می‌توان با قاطعیت گفت که وکالت تخصصی در حال حاضر به سبک جدیدی از نحوه وکالت در کشور تبدیل شده است. 

علاوه بر این که بسیاری از وکلا تمایل دارند به صورت تخصصی به امر وکالت بپردازند، برای موکلین این قضیه اهمیت دارد که به وکلای متخصص برای رفع مشکلات حقوقی خود مراجعه کنند. 

می‌توان گفت که موکلین همواره به دنبال وکلایی هستند که در ارتباط با یک دعوا و موضوع حقوقی تخصص کافی باشند و در این صورت وکالت تخصصی دارای اهمیت می‌شود. 

چرا وکالت باید تخصصی باشد؟

تخصصی شدن وکالت یقینا دارای مزایا فراوانی برای جوامع حقوقی محسوب می‌شود و این موضوع به نفع اصحاب دعوا و حتی وکلا می‌باشد. 

شاید برخی از وکلا اینگونه تصور کنند که تخصصی شدن وکالت به ضرر آنها خواهد بود و نمی‌توانند در مورد همه دعاوی پرونده قبول کنند. 

حوزه وکالت باید تخصصی باشد؛ زیرا نیاز امروزه جامعه در ارتباط با مسائل حقوقی ایجاب می‌کند که متخصصین حقوقی به امر وکالت بپردازند. 

شما به عنوان یک موکل اگر در مورد یک موضوعی خاص با مشکل حقوق مواجه شدید، یقینا به دنبال افرادی خواهید رفت که تخصص و مهارت کافی در ارتباط با مسائل حقوقی داشته باشند. در این صورت وکلای متخصص را انتخاب می‌کنید. 

یک وکیل غیر متخصص نباید در حوزه‌ای که تخصص کافی در آن ندارد، به وکالت بپردازد؛ زیرا با کار خود در واقع منجر به آسیب رساندن به حق و حقوق موکل خواهد شد و در این بین به احتمال فراوان موکل نمی‌تواند پیروز دعوا شود. 

بنابراین حوزه وکالت باید تخصصی شدن و این موضوع برای کلیه افراد جامعه چه اشخاص حقوقی و چه اشخاص غیر حقوقی منفعت دارد. 

یک وکیل متخصص کیست؟

وکیل متخصص فردی است که دارای تخصص و مهارت بالایی در یک دعوا حقوقی دارد. در واقع وکیل متخصص صرفا در یکی از گرایش‌های حوقی فعالیت داشته و به تجربه کافی می‌رسد. 

یقینا مهارت علمی وکیل متخصص در یک دعوا حقوقی بیشتر از وکیل غیر متخصص است و این موضوع باعث می‌شود تا موکل با بهره‌مندی از وکلای متخصص بتواند پیروز دعوا در دادگاه شود. 

در هرصورت علم و دانش حقوقی و تجربه و مهارت بالا از ویژگی‌های بارز یک وکیل متخصص است که البته تخصصی شدن وکالت در گرو اینگونه مسائل است. 

موضوعات وکالت تخصصی کدام است؟

موضوعات وکالت تخصصی بسیار گسترده هستند و نمی‌توان صرفا به یکسری از موضوعات خاص محدود نمود. از جمله موضوعاتی که یک وکیل می‌تواند به صورت تخصصی در آن فعالیت داشته باشد و در نهایت به عنوان وکیل متخصص شناخته شود، عبارتند از: 

  • دعاوی خانواده
  • دعاوی ملکی
  • دعاوی مالیاتی
  • دعاوی حوزه بانک
  • دعاوی حوزه بیمه
  • دعاوی بین کارگر و کارفرما که تحت عنوان دعاوی کار شناخته می شود. 
  • دعاوی ثبتی
  • دعاوی مرتبط با ارث و ورثه
  • دعاوی کیفری
  • دعاوی جرایم سایبری
  • دعاوی مرتبط با جنایت
  • دعاوی قتل
  • دعاوی جرایم بین المللی
  • مسائل مرتبط با مهاجرت
  • موضوعات حقوقی ورزشی
  • امور قراردادها
  • امور شرکت‌ها
  • موضوعات طلاق و مهریه

تخصصی شدن وکالت باعث می‌شود تا وکیلی که به طور مثال در دعاوی ملکی فعالیت می‌کند، تحت عنوان وکیل ملکی شناخته شود و یا وکیلی که به صورت تخصصی به وکالت در زمینه دعاوی خانواده می‌پردازد، به عنوان وکیل خانواده شهرت پیدا می‌کند. 

سامانه ۱۶۱۶

فرآیند تخصصی شدن یک وکیل چیست؟

تخصصی شدن امر وکالت در ایران فرآیند خاصی ندارد و یک وکیل این اختیار را دارد تا به وکالت در تمامی دعاوی بپردازد. 

اما زمانی که بحث تخصصی شدن وکالت مطرح می‌شود، باید گفت که در وهله اول یک وکیل باید قصد داشته باشد تا به شکل تخصصی در یک حوزه حقوقی فعالیت کند. 

در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که تخصصی شدن یک وکیل، نیازی به اخذ مدرک خاصی نمی‌باشد و صرفا با کسب مهارت و دانش می‌توان به این عنوان دست پیدا کرد. 

بنابراین در خصوص تخصصی شدن فرآیند وکالت باید گفت که فعالیت یک وکیل و پذیرش دعاوی خاص توسط او می‌تواند به موضوع وکالت تخصصی منتهی شود. 

چه کسانی برای این امر تعیین‌کننده هستند؟

رویه وکالت در این به گونه‌ای است که مدارک خاصی برای وکلا برای اخذ دعاوی مختلف داده نمی‌شود و این خود وکیل است که تصمیم به فعالیت تخصصی در زمینه وکالت می گیرد. 

بنابراین مراجع ذی‌ربط در این زمینه دخیل نیستند و این موضوعات ارتباطی به آنها ندارد. پس می‌توان اینگونه بیان کرد که اشخاص تعیین‌کننده در ارتباط با موضوع وکالت تخصصی در واقع شخص وکلا هستند که به اختیار خود وارد تخصصی شدن امر وکالت می‌شوند. 

همچنین دریافت مشاوره حقوقی تخصصی از وکیل متخصص موضوع نیز بسیار حائز اهمیت است.

تخصصی شدن وکالت چه تاثیری بر روند قضائی کشور دارد؟

جامعه حقوقی ما پذیرفته است که حوزه وکالت باید به سمت تخصصی شدن برود و دیگر دوران پذیرش تمامی دعاوی توسط یک وکیل به اتمام رسیده است. 

یقینا تخصصی شدن وکالت تاثیر چندانی بر روند قضایی کشور خواهد داشت و باعث می‌شود که روند رسیدگی به پرونده‌ها با حضور وکلای متخصص آسان‌تر شود. 

تاثیرت وکالت تخصصی را می‌توان به کیفیت صدور آرای قضایی مشاهده کرد و سبب می‌شود که دیگر اشتباهات قضایی به مرور در زمان صدور احکام مختلف کمتر شود. 

رابطه وکالت تخصصی و حمایت از حقوق عامه در چیست؟

رابطه وکالت تخصصی در حمایت از حقوق عامه یک رابطه مستقیم و دو طرفه است. در واقع تخصصی شدن وکالت باعث خواهد شد تا از پایمال شدن حقوق مردم جلوگیری شود و موکلین به تمامی حق و حقوق قانونی خود برسند. 

در واقع وکالت تخصصی بر تمامی مسائل مختلف کشور و افراد مختلف جامعه تاثیر می‌گذارد و صرفا تاثیر آن برای موضوعات و مسائل حقوقی نیست. 

کد خبر 671402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha