فرمانده سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین گفت:ماموریت سپاه بر اساس فرمان رهبر انقلاب، مردم یاری، مردم دوستی و خدمت به مردم است و همواره سعی کردیم در این مسیر حرکت کنیم.

سردار رفیعی آتانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، به مناسبت فرارسیدن دوم اردیبهشت ماه سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت وگویی با سردار رفیعی آتانی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

در آستانه سالروز تشکیل سپاه پاسداران قرار داریم به نظر شما در آن دوران چه شرایط و عواملی باعث شد تا امام(ره) فرمان تشکیل نهاد سپاه را صادر کنند؟

امام خمینی(ره) آنچه را که مردم مسلمان و شیعه ایران، سالیان سال به واسطه هدایت مرجعیت دینی در دل و جان خود داشتند را از خواستگاه فردی به خواستگاه اجتماعی راهنمایی کرد و از این طریق انقلاب شکل گرفت. بر این اساس نیز باید توجه داشت که حقیقت سپاه از حقیقت انقلاب شکل گرفته است.

مقام معظم رهبری می فرمایند که سپاه را کسی تشکیل نداد بلکه براساس نیاز جامعه و انقلاب شکل گرفت، زیرا نیاز جامعه در آن دوره، وجود نیرویی بود که از انقلاب دفاع کند. سپاه نه یک سازمان نظامی بود و نه انگیزه ای داشت که با یک عنوان نظامی شناخته شود.

پس از پیروزی انقلاب، جوانان و گروه های مختلفی شکل گرفته بودند و از انقلاب حفاظت می کردند، بنابراین امام راحل تصمیم گرفت این نیروها را منسجم کند و حلقه اولیه سپاه با تیزبینی و ظرافت امام(ره) شکل گرفت.

با دقت بر اهداف، وظایف، برنامه ها، راهبردها و اقدامات سپاه در ۴۳سال گذشته می توان به این نتیجه رسید که این نهاد در برهه های مختلف زمانی، با توجه ضرورت ها و نیازها به فضاسازی مرتبط و پیشبرد مبانی خود پرداخته است. این مسیر طی شده تا به امروز را چطور ارزیابی می کنید؟

سپاه مانند خود انقلاب و مردم ایران هر مرحله که جلو رفته، رشد کرده است، سپاه نخستین روزهای شکل گیری با سپاه امروز در حوزه عمل متفاوت است زیرا سپاه در دل حوادث انقلاب براساس رسالتی که برعهده داشت، مأموریت متفاوتی را به انجام می رساند.

سپاه پس از شکل گیری به دنبال تشکیل مقر و گروهان نبود و کارهای تبلیغی و فرهنگی انجام می داد اما نیاز به برقراری امنیت، این نهاد را از حوزه فرهنگی و عقیدتی وارد صحنه عمل کرد.

در ناآرامی هایی که در آن زمان شکل گرفت، عده ای دست به اسلحه شدند و در جریان فعالیت های ضدانقلاب در غرب کشور سپاه وارد کار شد و اسلحه به دست گرفت و شروع به پاکسازی شهرها و روستاها کرد و خوش درخشید.

پس از آغاز جنگ تحمیلی حفاظت از دستاوردهای انقلاب از وظایف سپاه شد بنابراین این نهاد وارد صحنه جنگ شده و خیلی سریع خود را برای فعالیت در این عرصه آماده کرد.

در آن ایام نیروهای سپاه به صورت ترکیبی با نیروهای ارتش در حال دفاع از کشور بودند. سپاه صبر نکرد تا تجهیزات فراهم شود بلکه می دانست برای حفاظت از انقلاب باید بجنگد.

در ابتدای سالهای دفاع مقدس نیز شاهد افزایش هواپیماربایی و ترور شخصیت های بزرگ در کشور بودیم بنابراین امام خمینی(ره) مأموریت حفاظت از هواپیماها و شخصیت های بزرگ کشور را برعهده سپاه گذاشت. از آن دوران موفقیت های زیادی در جلوگیری از هواپیماربایی و ترور شخصیت های بزرگ کشور کسب کردیم اما به واسطه حضور سپاه در دفاع مقدس این مأموریت ها خیلی دیده نشده و به آن اشاره نمی شود.

از زمان تاسیس سپاه، این مجموعه همواره در معرض دشمنی دشمنان قرار داشته و دارد. ریشه این بغض و کینه را در چه مواردی باید جستجو کرد؟

سپاه هر اندازه که جلو رفت به اندازه مردم و انقلاب بزرگ شد و در حوزه های مختلف مأموریت هایی را برعهده گرفت. ریشه بغض و کینه دشمنان را نیز باید در عملکرد و مسیر حرکت سپاه جستجو کرد. سپاه همواره خود را نیروی مردم معرفی کرده است. این موضوع در بسیاری از موارد قابل مشاهده است. جنگ تمام شد اما مأموریت سپاه تمام نشد و سپاه تمام ظرفیت خود را برای تشکیل قرارگاه خاتم در حوزه سازندگی به کار گرفت تا منشأ خیر و برکات و خدمت به مردم باشد. در حوادثی مانند سیل و زلزله نیز سپاه همواره وارد عمل شده و از تمام ظرفیت های خود برای رفع مشکلات استفاده کرده است.

نقش بی بدیل فرماندهانی چون حاج قاسم سلیمانی و شهید احمد کاظمی در این حوادث مثال زدنی و بی نظیر است به گونه ای که حاج قاسم سلیمانی به فرزند شهید کاظمی می گوید پدرش (شهید کاظمی) در جریان زلزله بم ۱۰شبانه روز نخوابیده است. مأموریت های برون مرزی سپاه و سپاه قدس نیز براساس ضرورت عمق استراتژیک شکل گرفته است. سپاه هیچگاه از مسیر اندیشه ها و مبانی مورد تایید امامین انقلاب منحرف نشده است.

از طرفی باید در نظر داشت یکی از ویژگی‌های امامین انقلاب عملیاتی کردن باورهایشان است؛ امام و رهبر انقلاب در جریان انقلاب اسلامی فرصت عمل به آنچه باور داشتند و می گفتند را پیدا کردند و رفتار امام تفسیر عملی از اسلام و قرآن بود؛ لذا سپاه هم در این راستا حرکت کرده است این موارد از جمله عواملی هستند که باعث شده است سپاه در اهداف خود موفق شود و دشمن هم این موضوعات را دیده و طی این سالها به دشمنی پرداخته است.

به باور بسیاری از تحلیلگران، کادرسازی صحیح، هدفمند و ثمربخش یکی از عوامل موثر در پویایی سپاه در طول دوران فعالیت آن بوده است. از نگاه شما اعتقاد به این اصل مهم در سپاه از کجا نشات می گیرد؟

سپاه تا امروز توانسته به درستی مسیر را نشان دهد. هیچ یک از فرماندهان نسل اول جنگ از طیف خاصی نبودند بلکه همه ممتازان، فرمانده جنگ شدند. سپاه همه این افراد را کشف کرد و آن ها را در مسیر عمل تربیت کرد و تربیت موفق سپاه برای نیروهای تراز انقلاب دستاورد بزرگی است.

سپاه در کشته شدن ها زنده تر شد و بیشتر اوج گرفت، سپاه از نظر فکر و مبانی به رهبر انقلاب و از نظر تجدید قوا به مردم منتسب است لذا این نهاد تمام نمی شود زیرا تمام این ظرفیت ها در دل مردم وجود دارد و ما از طریق مردم تغذیه شده و بزرگ می شویم.

سپاه در تمام حوزه ها اعم از پزشکی و مهندسی فعالیت کرده و به موفقیت های زیادی نیز دست یافته است ارزیابی شما از نقش اعتقادات در موفقیت هایی که سپاه علی رغم تمام دشمنی ها کسب کرده، چیست؟

سپاه به وعده های الهی از عمق جان باور داشته و دارد؛ سالیان سال است که رهبر انقلاب دستگاههای کشور را به سمت مدیریت جهادی هدایت میکنند و سپاه به خاطر همین ایمان هیچ محدودیتی را در جهت حرکت در مسیر عملکرد جهادی برای خود متصور نیست؛ سپاه دقیقا در نقطه مقابل برخی مسئولان پیشین قرار دارد که از هر چیزی در این مسیر برای خود محدودیت و مانع می تراشیدند و جهادی عمل نمی کردند.
این ایمان و عمل سپاه تا حدی بود که رهبر انقلاب فرمودند در حوزه دیپلماسی نیز به شیوه شهید سلیمانی پیش بروید؛ شهید سلیمانی عصاره تمام فضائل سپاه بود.

حاج قاسم سلیمانی در نبرد۳۳روزه لبنان تعریف می کرد که برای ارائه گزارش خدمت حضرت آقا رفتیم و ایشان فرمودند که بروید شما پیروزید. بنابراین رفتیم و نقطه نظرات رهبر را اعمال کردیم و پیروز شدیم.

سپاه در حوزه استراتژیک نمی نشیند و تماشا نمی کند بلکه توانسته راهبرد و دکترین دفاعی کشور را از حالت پدافندی خارج کرده و به حالت هجومی برساند. ما به دشمنان اجازه نمی دهیم تصمیمی بگیرند و سپس ما جواب بدهیم بلکه با اشرافیتی که سپاه دارد، اگر دشمن دست از پا خطا کند با پاسخ صریح و محکم سپاه مواجه میشود.

دشمن خوب می داند، ماموریت اصلی سپاه شکستن هیمنه دشمن است و در طول ۴۳ سال گذشته نیز به قدری دشمن را تحقیر کرده که امروز در شرق اوکراین در حالی که همه منتظر بودند آمریکا و ناتو وارد شوند، آن ها جرئت اقدام پیدا نمی کند. به تعبیر سردار سلامی فرمانده کل سپاه، سردار حاج قاسم سلیمانی استاد شکستن هیمنه آمریکا بود و ما نیز به تبع آن و در راستای مکتب حاج قاسم در این مسیر گام برداشته و برمی داریم.تحقیر آمریکا کار بزرگ ملت ایران است.

سپاه با روحیه جهادی خود و هدایت حکیمانه رهبری در تمام حوزه هایی که ورود کرده موفق بوده است بنابراین مدیران و دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز باید از عملکرد موفق سپاه الگوبرداری کنند همان طور که مردم و گروه های مختلف از کشورهای دیگر مانند حزب الله لبنان از سپاه الگوبرداری کرده اند.

شما از فرزندان استان قزوین هستید و از ۹ تیرماه سال ۱۴۰۰ نیز فرماندهی سپاه صاحب الامر(عج) را برعهده گرفتید. با شناختی که از این منطقه دارید ظرفیت های استان قزوین را چطور می بینید؟

استان قزوین را باید در جغرافیای ایران اسلامی ببینیم و تفاوت های قزوین با سایر استان های کشور مانند تفاوت های سلیقه ای نیروهای انقلابی در جغرافیای عمل انقلاب است.

قزوین دارالمؤمنین است، علمای بزرگی داشته و دارد و از جهات مختلف دارای اهمیت و ویژگی های منحصر به فرد است که همه اینها مزیت به شمار می رود.

در دو سال اخیر که با شیوع بیماری کرونا روبرو بودیم، نقش مردم مؤمن قزوین با هدایت علمای قزوینی در مقابله با بیماری کرونا به وضوح قابل مشاهده است. در این راستا خیرین قزوینی با ۴۴۲ میلیارد تومان در رزمایش های مؤمنانه به همراه سپاه پای کار آمدند.

براساس تفاهم نامه ای که بین سپاه و کمیته امداد امام خمینی(ره) منعقد شده بود، هر اندازه که سپاه کمک جمع می کرد، کمیته امداد نیز معادل همان مبلغ را برای کمک به محرومان آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا اختصاص می داد.

مردم قزوین سالانه۳۸ میلیارد تومان زکات می دهند و تقدیم سه هزار شهید به انقلاب و ارسال یک هزار کامیون کمک مردمی از قزوین به رزمندگان دفاع مقدس آمار بی نظیری است که باید برجسته شده و در دعواهای جناحی و سیاسی نباید گم شود.

سپاه در استان قزوین چه وظایفی برای خود تعریف کرده و تا چه اندازه توانسته به آن ها عمل کند؟

-در حوزه اداری براساس دستورالعمل هایی که به ما ابلاغ می شود باید احیای پایگاه های بسیج را در اولویت قرار دهیم زیرا سپاه کل کشور معتقد است باید بستر را فراهم کنیم تا مردم خودشان اداره کننده جامعه شوند چرا که مردم نیازها را خوب تشخیص می دهند.

احیای پایگاه های بسیج به معنای میدان دادن به مردم برای نشان دادن شایستگی های آن ها است و در وهله دوم باید پشتیبانی پایگاه ها را با جدیت پیگیری کنیم. در ۸ماه گذشته در حوزه جذب و سازمان دهی بسیج ۲۰ درصد رشد داشتیم.

مأموریت دوم سپاه بر اساس فرمان رهبر انقلاب، مردم یاری، مردم دوستی و خدمت به مردم است که باید سرلوحه باشد، بنابراین به این فرمایش رهبر عمل کردیم.

مقام معظم رهبری فرمودند که هم افزایی با ارکان نظام انجام دهید بنابراین سپاه قزوین برای عمل به این فرمایش حضرت آقا، هم افزایی های لازم را در استان انجام داد. در تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۱ با حضور گروه های جهادی بسیج آمار تصادفات و تلفات جاده ای حدود۸۰ درصد کاهش یافت.

معتقدیم سپاه در حوزه کمک به مردم، برای افزایش منزلت اجتماعی انها باید فعالیت خود را افزایش دهد و راهکار تحقق آن نیز خدمت بدون چشم داشت به مردم است. در این راستا در زمان واکسیناسیون کرونا در قزوین نخستین مرکز شبانه روزی متعلق به سپاه بود که از ظرفیت های موجود برای این مهم استفاده کردیم.

در مرکز درمانی پاکروان نیز مرکز بستری موقت مبتلایان به کرونا را راه اندازی کردیم که بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی قزوین با راه اندازی این مرکز بستری، بار یک بیمارستان را از روی دوش استان برداشتیم زیرا یک هزار و ۸۵۰ بیمار مبتلا به کرونا را در این مرکز بستری کرده و خدمات درمانی مورد نیاز را به آن ها ارائه کردیم.

همچنین تست رایگان غربالگری کرونا را در مرکز پاکروان داشتیم و حتی برای انجام این تست در برخی مناطق به درب منازل افراد مراجعه می کردیم.

در سوال پایانی از شما می خواهیم با شنیدن اسامی که می گوییم، احساس و نظر خود را در قالب چند کلمه بیان کنید.

بفرمایید.

انقلاب اسلامی
زمینه ساز ظهور ولایت عظمی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
پاسداران زمینه ساز ظهور ولایت عظمی

دفاع مقدس
یک مرحله تمرین حکومت حضرت ولیعصر(عج)

سردار حاج قاسم سلیمانی
تجسم عینی انقلاب اسلامی و رهبری

اسرائیل
دشمن کوچک ما

لشکر ۱۰ سیدالشهدا
حاج علی فضلی

سپاه صاحب الامر(عج)
رضا حسن پور

ایران
مهد دلیران

قزوین
دارالمومنین

مردم ایران
عاشق ولایت

سردار رستمعلی رفیعی آتانی
خاک پای مردم ایران

کد خبر 671623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha