۸۰% افراد، در طول عمر خود کمردرد را تجربه‌خواهندکرد. کمردرد می‌تواند خفیف تا طاقت‌فرسا باشد و می‌تواند باعث کاهش کیفیت زندگی شما شود. در اکثر موارد، کمردرد شما به دلیل کشیدگی یا رگ‌به‌رگ‌شدن یا استفاده‌ی بیش‌ازحد بوده و با استراحت و به مرور زمان بهبودمی‌یابد.

درمان کمر درد با تزریق اپیدورال و دیگر روش های غیر جراحی

اما گاهی اوقات نیز، ممکن‌است مشکل جدی‌تری مانند دیسک کمر یا استنوزیس نخاعی (تنگی کانال نخاعی) داشته‌باشید که نیازمند درمان خواهدبود.

یکی از این درمان‌ها، تزریق اپیدورال استروئید است. در این روش، پزشک استروئید را داخل فضای اپیدورال تزریق‌خواهدکرد تا با التهاب مقابله‌کند و کمردردتان را کاهش‌دهد. تزریق اپیدورال استروئید، معمولاً برای درمان دیسک کمر یا تشخیص علت کمردرد استفاده‌می‌شود.

تزریق استروئید اپیدورال کمری چیست؟

تزریق استروئید اپیدورال کمری، تزریق داروی ضدالتهاب (استروئید یا کورتیکواستروئید) به داخل فضای اپیدورال اطراف اعصاب نخاعی پایین کمر است. هدف اصلی تزریق استروئید اپیدورال کمری، کنترل درد مزمن ناشی از آزردگی و تورم ریشه‌های عصبی نخاعی در پایین کمر (ستون فقرات کمری)، به‌دلیل مشکل یا آسیبی خاص است. این نوع درد مزمن، رادیکولوپاتی کمری (درد رادیکولار) نامیده‌می‌شود؛ که می‌تواند از پایین کمرتان تا ران‌ها و پاهایتان کشیده‌شود.

در تزریق استروئید اپیدورال کمری، چه روندی طی می‌شود؟

تزریق استروئید اپیدورال کمری

احتمالاً تزریق اپبدورال شما در بیمارستان یا کلینیک انجام‌شود. در اکثر موارد، تزریق اپیدورال کمر، ۱۵-۳۰ دقیقه طول‌می‌کشد. حتماً باید حین تزریق کاملاً ساکن و بی‌حرکت باشید.

راه‌های مختلفی وجوددارد که پزشک بتواند به فضای اپیدورال اطراف نخاع در پایین کمر دسترسی پیداکند که عبارتند از:

  • تزریق استروئید اپیدورال اینترلامینار (IESI): در این روش، مسیر سوزن برای رسیدن به فضای اپیدورال، مابین دو لامینا در ستون فقرات خواهدبود. لامینا، به یک صفحه‌ی استخوانی مسطح گفته‌می‌شود که بخشی از هر مهره در ستون فقرات است. لامینای ستون فقرات، دیواره‌ی بیرونی کانال ستون فقرات را تشکیل‌می‌دهد و از نخاع شما مراقبت‌می‌کند. معمولاً پزشکان برای تسکین موقت درد ناشی از فتق دیسک، استنوزیس نخاعی (تنگی کانال نخاعی) با یا بدون درد رادیکولار و درد موضعی پایین کمر (اکسیال)، از تزریق اپیدورال کمری اینترلامینار استفاده‌می‌کنند.
  • تزریق استروئید اپیدورال ترانس‌فورامینال (TFESI): در این روش، مسیر سوزن، از طریق فورامینا، که مجرایی برای خروج ریشه‌های عصبی از نخاع است، می‌باشد. پزشکان معمولاً از تزریق استروئید اپیدورال ترانس‌ فورامینال (TFESI) برای تسکین موقت درد رادیکولار ناشی از فتق دیسک (بیرون‌زدگی دیسک) یا آسیب خاص به ریشه‌ی عصبی خاصی، استفاده‌می‌کنند.
  • تزریق استروئید اپیدورال کودال: در این روش، مسیر سوزن از طریق دهانه‌ی خاجی (ساکرال هیاتوس) است که در پایین ساکروم و بالای دنبالچه (استخوان خاجی) قراردارد. ساکروم، استخوان مثلثی‌شکل در پایین کمر است که بین استخوان‌های لگن قراردارد. پزشکان از تزریق استروئید اپیدورال کودال، برای تسکین موقتی درد سندرم شکست بعد از جراحی کمر (FBSS)، استفاده‌می‌کنند. تزریق استروئید اپیدورال کودال معمولاً کم‌خطرتر از تزریق استروئید اپیدورال (ESI) اینترلامینار و ترانس‌فورامینال است.

مراحل اصلی تزریق استروئید اپیدورال کمری به شرح زیر است:

  • گان می‌پوشید و روی یک تخت راحت، به‌شکم می‌خوابید و بالشتی هم زیر شکمتان قرارخواهدگرفت. ممکن‌است پزشک دارویی، مانند آرام‌بخش، برای آرامش شما به شما تزریق‌کند.
  • پزشک کل ناحیه‌ی پایین کمر، جایی که تزریق اپیدورال انجام‌خواهدشد را به‌طور کامل تمیزخواهدکرد تا احتمال عفونت به حداقل برسد.
  • پزشک از ابزار راهنمایی تصویری خاصی به‌نام فلوروسکوپی (اشعه‌ی ایکس یا تصویربرداری رادیولوژی) کمک‌خواهدگرفت تا سوزن اپیدورال را به محل درست تزریق هدایت‌کند.
  • شاید پزشکتان با یک سوزن کوچک داروی بی‌حسی، در نزدیکی ناحیه‌ی تزریق اپیدورال، تزریق‌کند. با این کار، در زمان واردکردن سوزن اپیدورال، که بزرگتر از سوزن معمولی است، درد زیادی حس نخواهیدکرد.
  • وقتی‌که سوزن اپیدورال در محل خود و در فضای اپیدورال اطراف نخاع قرارگرفت، پزشک یک ماده‌ی کنتراست (حاجب) را تزریق خواهدکرد. این ماده‌ی حاجب (کنتراست)، باعث‌می‌شود که پزشک مطمئن‌شود که نوک سوزن در فضای اپیدرال بوده و داخل رگ یا بافت دیگر نیست. این کار باعث‌می‌شود تا دارو به عصب ملتهب مدنظر برسد.
  • سپس پزشک دارو را که معمولاً داروی ضدالتهابی مانند استروئید یا کورتیکواستروئید است، به‌آرامی تزریق خواهدکرد. برخی پزشکان کورتیکواستروئید، سالین و بی‌حسی را ترکیب و تزریق خواهندکرد.
  • بعد از اتمام کار تزریق پزشک، محل تزریق را فشارمی‌دهند تا خونریزی نکند؛ مجدداً محل تزریق را تمیزکرده و روی آن چسب می‌زنند. برای استراحت به‌مدت چند دقیقه یا یک ساعت، روی صندلی یا تخت خواهیدبود. این کار باعث‌می‌شود که قبل از اینکه مرخص‌شوید، پزشک مطمئن‌شود که حساسیتی به داروی تزریقی ندارید.

درمان‌های دیگر برای کمردرد

فعال بودن

فعال بودن

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام‌دهید این است که فعال بمانید و تا جایی که می‌توانید فعالیت‌های روزانه‌ی خود را مانند قبل انجام‌دهید.

قبلاً تصورمی‌شد که استراحت باعث بهبود کمردرد خواهدشد، اما امروزه می‌دانیم که افرادی که تحرک دارند، سریع‌تر بهبودمی‌یابند.

در ابتدا این کار دشوار خواهدبود، اما ناامید نشوید؛ نهایتاً دردتان تسکین خواهدیافت. اگر درد باعث اختلال در انجام کارهایتان شده‌است، مسکن مصرف‌کنید.

نیازی نیست که برای بازگشتن به کار، صبرکنید تا دردتان کاملاً خوب‌شود؛ بازگشتن به کار، باعث خواهدشد که فعالیت‌های عادی خود را ازسربگیرید و احساس زیاد درد وجود نداشته نباشد.

مسکن

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن، می‌تواند به تسکین کمردرد کمک‌کند. انواع مختلفی از این داروها را می‌توانید بدون نسخه، از داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها تهیه‌کنید. 

اما این داروها (NSAIDs)، برای همه مناسب نیستند؛ پس حتماً اطلاعات روی جعبه یا بروشور را مطالعه‌کنید تا ببینید می‌توانید از این دارو استفاده‌کنید یا خیر. اگر شک‌دارید، از داروخانه‌دار کمک بخواهید.

اگر نمی‌توانید این داروها (NSAIDs) را مصرف‌کنید، داروهای دیگری مانند کودئین، می‌تواند مناسب باشد. این مورد، مسکن قوی‌تری است که فقط باید چند روز استفاده‌شود، زیرا درصورت استفاده‌ی طولانی‌مدت، اعتیادآور خواهدبود.

پاراستامول به‌تنهایی برای کمردرد توصیه نمی‌شود؛ اما در کنار مسکن‌های قوی‌تر، مانند کودئین، می‌تواند مصرف‌شود. اگر اسپاسم عضلانی دردناک در کمر دارید، پزشک شل‌کننده‌ی عضلانی برایتان تجویزخواهدکرد.

درمان دستی (منوال تراپی)

درمان دستی (منوال تراپی) عنوان گروهی از درمان‌ها است که در آن، درمانگر از دستانش برای حرکت‌دادن، ماساژدادن و واردکردن فشار تخصصی به عضلات، استخوان‌ها و مفاصل ستون فقرات و حول آن، استفاده‌خواهدکرد. درمان دستی (منوال تراپی)، می‌تواند باعث کاهش کمردرد شود؛ اما فقط باید در کنار روش‌های دیگر، مانند ورزش‌کردن، استفاده‌شود.

کد خبر 672183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha