با اجرای طرح بازپیرایی و آرام سازی میدان وحدت اسلامی، این معبر قدیمی کارکرد اجتماعی اش را بازمی یابد. این پروژه در ۲ فاز انجام می‌شود؛ فاز نخست تا شهریور امسال و فاز دوم نیز تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

وحدت

به گزارش همشهری آنلاین: معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه۱۱ در این باره گفت: «پروژه بازپیرایی میدان وحدت اسلامی از سال ۱۳۹۶ با مطالعات اجتماعی، آغاز و مطالعات ترافیکی این طرح نیز انجام شد. در نهایت این طرح، مصوب و پایان سال ۱۳۹۹ پیمانکار این پروژه انتخاب شد. آن زمان عملیات عمرانی انجام نشد که با تغییر رویکرد مدیریت شهری، پیمانکار موظف شد کار را انجام دهد و به این ترتیب عملیات عمرانی طرح بازپیرایی میدان وحدت اسلامی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد.»

«سجاد زارع صفت» گفت با توجه به اهمیت موضوع انسان‌محوری برای مدیریت شهری، اجرای این پروژه در دستور کار قرار گرفت. او افزود که میدان وحدت اسلامی از چند جنبه مورد توجه است: «این میدان قدیمی و تاریخی، امروز دیگر میدان نیست و به خیابان تبدیل شده است. در حقیقت به تقاطع ۳ خیابان شیخ بهایی، فروزش(مهدی‌خانی) و بازارچه طرخانی اصطلاحاً میدان وحدت اسلامی می گویند. در ضلع شرقی این میدان بازارچه طرخانی به عنوان ورودی منطقه ۱۲ قلمداد می‌شود. این بازارچه قدیمی تردد بالایی دارد؛ ضلع غرب ۲ خیابان فروزش از شرق به غرب و خیابان شیخ بهایی مسیر غرب به شرق یکطرفه است که در ابتدای طرح پس از انجام مطالعات قرار شد میدان بازپیرایی و آرام‌سازی شود.»

اکنون عملیات عمرانی از ضلع شرق آغاز شده و در مرحله بعد در ضلع غرب میدان آرام‌سازی انجام خواهد شد و سپس آرام‌سازی وسط میدان اجرا می شود. زارع صفت افزود: «میدان یا معبر وحدت اسلامی ۴ خط عبور دارد. یک مسیر از شمال به جنوب وحدت اسلامی و یک مسیر برگشت اتوبوس از جنوب به شمال خیابان است و در آن محدوده یک پل عابر پیاده قرار دارد که مطالعات ترافیکی نشان می‌دهد حجم عبور مردم از پل عابر پیاده بسیار پایین است و غالب مردم از خیابان عبور می‌کنند و تمایل کمی به استفاده از پل عابرپیاده در این محدوده وجود دارد.  مطالعات انجام شده در زمان اوج زمان تردد نشان می دهد ۳۰ نفر از پل عابر و نزدیک به ۵۰۰ نفر از زیر پل عابر عبور می کنند. به همین دلیل کمیته های حوزه حمل و نقل و ترافیک به نتیجه رسیدند که این پل باید برداشته شود. با حذف پل عابر، مسیر تردد ایمن را ایجاد می‌کنیم؛ به شکلی که در هسته میدان، سرعت را به صفر نزدیک می‌کنیم تا مردم ایمن تردد کنند و این کار در قالب بازپیرایی میدان انجام خواهد شد. با حذف این پل اهمیت انسان محوری و تردد ایمن، مشخص و امکان حذف زوائد فیزیکی فراهم می شود.»

معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه۱۱ در تشریح روند حذف زوائد فیزیکی سطح میدان وحدت اسلامی گفت: «این کار در ۲ بخش صورت می گیرد؛ نخست، زوائد حذف می شوند و از یکسری زوائد به عنوان المان استفاده خواهد شد. به این ترتیب محوری قدیمی و تاریخی را به شهر برمی‌گردانیم و تلاش می کنیم کارکرد اجتماعی این معبر به درستی فراهم شود.»

وی افزود: «در بخش بعدی زوائد فیزیکی داخل هسته میدان و مغازه‌های اطراف حذف خواهند شد. اکنون در ضلع غربی برخی اقدامات مانند یکسان‌سازی تابلوی مغازه‌ها انجام شده است و نهایتاً یکی از مهم‌ترین آیتم های این طرح، ایجاد شکل بصری مناسب برای میدان وحدت اسلامی است.»

کد خبر 673297

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha