معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: گرانی‌ها سه منشا دارند؛ یک منشاء مصوباتی است که الزامات بودجه بوده و قانون است. بالاخره حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی جزو الزامات قانون بوده است.

به گزارش همشهری آنلاین، مخبر در برنامه تلویزیونی گفت: ما باید سال گذشته ارز ترجیحی را حذف می‌کردیم، یعنی برای بودجه سال گذشته، ۸میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی در نظر گرفته بودند که این مقدار در سه ماه اول سال مصرف شده بود.

او گفت: ما وقتی شروع کردیم در حقیقت هیچ منبعی برای یارانه دادن به کالاهای اساسی نداشتیم. علاوه بر اینکه ما ارز ترجیحی را در اختیار نداشتیم، منبعی برای زمانی که این را آزاد کردیم -یعنی کالای اساسی را به قیمت روز شروع به خرید و ارائه خدمت به مردم کردیم- منبع و محلی برای جبران این هم نداشتیم.

مخبر گفت: دولت لایحه دو فوریتی به مجلس داد که مجلس با دو فوریت این موضوع مخالفت کرد یعنی به سال ۱۴۰۰ نمی‌رسید که از این جهت، چیزی دستمان را بگیرد. خوشبختانه با درخواست ریاست جمهوری و محبت رهبری این موضوع حل شد. یعنی رهبری مجوزی دادند که تا پایان سال بتوانیم از ارز ترجیحی استفاده کنیم.

معاون اول رییس جمهور گفت: بعد از این هم با موانعی مواجه بودیم که نمی‌توانستیم ارز ترجیحی را حذف کنیم. اولا ذخایر مالی و کالایی به حد کافی نبود. از طرفی، تورم هم یک تورم عادی نبود. همه اینها باعث شد سال گذشته نتوانیم ارز ترجیحی را حذف کنیم. در سال ۱۴۰۱ در لایحه دولت و هم مصوبات مجلس چیزی به اسم ارز ترجیحی وجود نداشت و باید ما این را حذف می‌کردیم.

کد خبر 674583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha