«ناصر ایمانی» کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که نماهنگ «سلام فرمانده» کار خوبی است که در ارتقای همگرایی ملی موثر است و نقدهایی که به آن می‌شود چندان وارد نیست.

ناصر ایمانی

همشهری آنلاین: نماهنگ «سلام فرمانده» در حال پخش از شبکه‌های صداوسیماست و فضای مجازی را نیز قرق کرده است. سرودی که قرار شده به زودی با حضور دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها در ورزشگاه آزادی برگزار شود در روزهای اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است. این نماهنگ که دهه نودی‌ها را خطاب قرار می‌دهد مورد توجه سیاستمداران و کارشناسان فرهنگی قرار گرفته است. «ناصر ایمانی» کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که این کار، کار خوبی است که در ارتقای همگرایی ملی موثر است و نقدهایی که به آن می‌شود چندان وارد نیست. در ادامه، گفت‌وگوی همشهری آنلاین با این فعال سیاسی را بخوانید.

به نظر شما نماهنگ «سلام فرمانده» نماهنگ موفقی است و چه تأثیری در همگرایی ملی دارد؟

من اطلاعی ندارم که این حرکت از کجا شروع شد ولی حرکت نمادین و بسیار موثری بوده و به خاطر شدت تاثیر آن بود که هجمه‌های زیادی از سوی رسانه‌های بیگانه به آن شد. یعنی یک سرود پرمعنا و با یک ریتم مناسب بوده که در سطح گسترده‌ای بالاخص بین نوجوانان مورد استقبال قرار گرفت و در سطوح مختلف اجرا شد و خیلی هم موثر بود. این در حالی است که چنین کار خوبی، یک حرکت‌ فرهنگی خودجوش بود که منبع دولتی نداشته یعنی از طرف دولت سازماندهی نشده بود که اینگونه تصور شود بودجه دولتی صرف آن شده. موضوع آن هم راجع به امام زمان (عج) است. در مجموع، خیلی موثر بود و ریتم و شعر خوبی هم داشت.

شما معتقدید که ریتم و شعر این سرود خوب است اما برخی نقدهایی هم به موسیقی و شعر آن دارند ... 

من به این مسائل توجه دارم اما دقت کنید که اگر ما بخواهیم دنبال ایده‌آل باشیم ممکن است آن کار اصلا انجام نشود. بنابراین، در همین حد هم با وجود نواقص فنی که ممکن است از نظر اهل فن داشته باشد از آنجا که تاثیرگذاری‌اش خیلی خوب بود، جای قدردانی دارد. به سریالی مانند سریال امام علی (ع) نگاه کنید که در میان مردم مورد اقبال زیاد قرار گرفت. آیا می‌توان گفت آن سریال به لحاظ سناریو، کارگردانی و یا تدوین فنی بدون نقص است؛ نه، نمی‌توان گفت و اهل فن نقدهایی بر آن داشتند اما در عین حال سریال بسیار تاثیرگذاری بود. درواقع نباید خیلی روی نواقص متوقف شد، البته باید کارهای فاخرتری تولید کرد اما در همین حد هم که بوده تاثیرگذاری خوبی داشته و نباید طوری برخورد کنیم که اساس آن زیر سوال برود. این کار، یک کار نو است و مانند حرکت‌های تکراری گذشته نبوده است. 

برای ارتقای سطح فرهنگی چنین آثاری چه می‌شود کرد؟

شروع چنین حرکت‌هایی ولو اینکه به طور مستقیم از طرف اهل فرهنگ هم نباشد، خوب است و آنها را هم به مرور تحریک می‌کند که به داخل گود بیایند و کمک کنند تا سطح کارها بالا برود و آثار بهتر و فاخری تولید شود. اگر به سرودهای اول انقلاب مانند سرود «خمینی ای امام ...»، «ای مجاهد ...» هم نگاه کنید ملاحظه می‌کنید که اهل فن در تولید آنها نقشی نداشتند و کاملا مردمی بودند اما بازخورد خیلی خوبی داشتند و بعدا اهل فن هم وارد عرصه شدند و در سرودن این چنین اشعار و سرودهایی نقش ایفا کردند.

کد خبر 678124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha