در تهران خودمان اتفاق‌های جالبی ثبت شده که برای آگاهی از آن کافی‌ است به کتاب‌های تاریخی نگاهی بیندازیم. ماجرای بالن‌هایی که برای نخستین بار در ایران بر فراز آسمان رفتند و تهرانی‌ها با چشمان از حدقه درآمده به تماشای آن مشغول شدند از آن دست وقایعی است که مرور آن خالی از لطف نیست.

بالن

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام: در دفتر خاطرات ناصرالدین شاه حوادث و وقایع مختلفی نوشته شده که یکی از آنها مربوط می‌شود به پرواز دادن بالن‌ها از داخل مدرسه دارالفنون. این‌طور که به نظر می‌رسد دانش‌آموختگان مدرسه دارالفنون در آن سال برای نخستین بار در ایران توانستند این بالن‌ها را بسازند و به هوا بفرستند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا بخوانید.

این تجربه تازه که با اطلاع و حضور ناصرالدین شاه به دست آمد بدون حادثه و حاشیه نبوده است. هرچند بالونچی‌ها با مهارت و توانایی خود توانستند به هوا پرواز کنند اما در زمان فرود ناخواسته در جاهایی پایین آمدند که نباید می‌آمدند. برای همین کتک مفصلی نوش جان کردند!

درباره صعود بالون‌ها از مدرسه دارالفنون و بالون هوا کردن در دفتر خاطرات ناصرالدین شاه این‌طور آمده است: «روز [شنبه] ۸ ربیع الاول، ۵ ساعت به غروب مانده از کریاس جلو خان مدرسه دارالفنون، دو بالون بزرگ هوا رفت، همان بالونچی‌های سابق، اول بالون بزرگ سرخ رنگی هوا کردند، یک نفر نشسته هوا رفت زیاد نرفت، به‌زودی افتاد به باغ و خانه اعتضادالدوله. ما با پیشخدمت‌ها بالای شمس‌العماره بودیم، ادیب، فرخ خان، سیاچی وجیه و غیره بودند.»

ناصرالدین‌شاه در ادامه می‌نویسد: «مردم زیادی یعنی کل اهل شهر روی بام‌ها و کوچه و غیره بودند و بعد از نیم ساعتِ دیگر، بالون سفید بسیار خوش‌ترکیب بزرگی هوا رفت. دو نفر نشسته بودند، خیلی خوب و راست به هوا رفت، قریب دو هزار ذرع هوا رفت که آدم‌ها مثل کبوتری پیدا بودند، نیم ساعت تمام روی آسمان در میان ارتفاع ایستاد، تماشای بسیار خوبی به مردم داد، بعد پایین آمد، یک راست توی باغ سپهسالار افتاده بود. قمرالسلطنه (همسر سپهسالار) و کنیزهای او ریخته بودند سر بالون‌چی‌ها!»

دفترخاطرات «ناصرالدین شاه» در کتاب گنجینه تهران چاپ ۱۳۶۸ و سازمان اسناد ملی ایران موجود است.

کد خبر 681591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدیلو IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 0
    خیلی جالب بود کاش از مدرسه دارالفنون هم گزارش بنویسید جایی که امیر کبیر ایران بنا کرد و آدم های بزرگی در آن تربیت شدند
  • آدم IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 0
    یعنی این داستان باحال رو هم تو سریال جیران می بینیم یا اینکه کارگردان و تهیه کننده این بخش را ندیده اند