شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
۲ نفر

«پروین» نام خیابانی در محدوده منطقه‌های ۴ و ۸ پایتخت است که از میدان شاهد شروع و به فلکه اول تهرانپارس منتهی می‌شود و نامگذاری این معبر برای خیلی‌ها سوال‌برانگیز و معماست. خیابانی که از سالها پیش به «شاهد» تغییر نام یافته است ولی همچنان خیلی‌ها از آن به نام قبلی‌اش یاد می‌کنند.

بلوار پروین

همشهری آنلاین - سارا جعفرزاده: با وجود اینکه سالهاست نام بلوار پروین تغییر کرده است اما همچنان اهالی این خیابان را با نام پروین می‌شناسند. حتی روی نقشه اینترنتی هم این بلوار به این نام ثبت شده است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

چرا کسی همسر ارباب را ندید؟

میراث ارباب هرمز

در سال ۱۳۱۰ ارباب هرمز به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه‌داران زرتشتی شهرکی در شمال شرق تهران ساخت و آن را «تهرانپارس» نام گذاشت. او با شخصی به نام «پری آگاهی» که در برخی جاها از آن به عنوان «پروین» یاد شده است‏، ازدواج کرد. نام ارباب هرمز و خانواده‌اش را در جای جای محله تهرانپارس می‌توان دید. «لطف الله کامسر» یکی از اهالی قدیمی محله تهرانپارس دراین‌باره می‌گوید:‌ «در آن زمان تهرانپارس از سه روستای مجیدآباد، مهدی آباد و حسین‌ آباد تشکیل شده بود و با گذشت زمان تهرانپارس به شکل امروزی درآمد. ارباب هرمز ۵ فرزند داشت .۳ دختر به نام‌های «زرین»‏، «دلنواز» و «یاسمین»  و 2 پسر به نام‌های «روئین تن» و «تهمتن» که «روئین تن» در جوانی فوت می‌کند و نامش روی بیمارستان «روئین تن آرش» همچنان جاودان می‌ماند.»

چرا کسی همسر ارباب را ندید؟

کسی پروین را ندیده بود

در آن زمان بسیاری از اهالی به باغ اناری در فلکه چهارم تهرانپارس که محل سکونت ارباب هرمز بود رفت و آمد داشتند. کامسر ادامه می‌دهد:‌ «اهالی در این رفت و آمدها هیچ وقت همسر ارباب هرمز را ندیده بودند و برایشان جای سوال داشت که همسر ارباب کجاست؟ در نهایت بعد از حرف و حدیث‌های فراوان مشخص شد که همسر ارباب یعنی پروین با مادرش در هند به سر می‌برد. البته پروین نام مستعار همسر ارباب بود و نام اصلی او پری بود.»

چرا کسی همسر ارباب را ندید؟

خیابان سرسبز

با وجود اینکه کسی همسر ارباب هرمز را ندیده بود اما او نام همسرش را روی خیابان منتهی به فلکه اول تهرانپارس گذاشت البته عده ای به غلط تصور می‌کردند پروین نام دختر ارباب است. با گذشت سال‌های سال، این‌نام همچنان بر سر زبان اهالی است و خیلی‌ها این بلوار را به نام پروین می‌شناسند. همسر ارباب هرمز سالها قبل فوت کرده اما نامش همچنان در محله تهرانپارس شنیده و دیده می‌شود.

چرا کسی همسر ارباب را ندید؟

کد خبر 681660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha