سعادت زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) به تنهایی بسیار ارزشمند و قابل مباهات است با این حال در صحن کوثر ۵ موزه دیدنی از آثار هنری، مذهبی و علمی قرار دارد که دیدن آنها برای مرور تاریخ بسیار جذاب است. موزه مردم شناسی نیز در صحن جامع رضوی قرار گرفته و اطلاعات خوبی از تاریخ این خطه ارائه می کند.

ضریح امام رضا ع

به گزارش همشهری آنلاین، روزهای دهه کرامت رو به پایان است اما با تمام شدن امتحانات دانش آموزان و کاهش انتشار کرونا، باب سفرهای تابستانی باز شده و شهر مشهد یکی از اصلی‌ترین مقاصد زیارتی-سیاحتی خانواده‌هاست.

اگر شما هم در ایام میلاد امام رضا (ع) به مشهد سفر کرده‌اید یا قصد دارید تا ایام عید قربان و عید غدیر به زیارت امام هشتم مشرف شوید، بازدید از موزه‌های آستان قدس رضوی را هم در برنامه‌هایتان قرار دهید.

تصاویری از ضریح و پنجره فولاد قدیمی حرم امام رضا (ع) | ساعات و شرایط بازدید از ۶ موزه حرم رضوی
تصویری از تعویض دومین ضریح حرم رضوی حدود صد سال قبل

در فضای حرم مطهر رضوی ۶ موزه وجود دارد که از ساعت ۸ صبح برای بازدید خدمات ارائه می‌کنند. این موزه‌ها شامل موزه مرکزی، موزه قرآن و نفایس، موزه فرش، موزه مردم شناسی، موزه هدایای رهبری و تالار آثار اهدایی استاد فرشچیان است که تا ظهر و برخی ایام تا عصر باز هستند.

هزینه بازدید از دو موزه مرکزی و موزه فرش (یک بلیت) برای هموطنان ایرانی، ۵۰۰۰ تومان است؛ بازدید از موزه قرآن، هدایای مقام معظم رهبری و تالار آثار استاد فرشچیان با یک بلیت ۲۰۰۰ تومانی امکان پذیر است. بلیت موزه مردم شناسی که تنها موزه صحن جامع رضوی است نیز برای تمامی بازدیدکنندگان، ۲۰۰۰ تومان است.

تصاویری از ضریح و پنجره فولاد قدیمی حرم امام رضا (ع) | ساعات و شرایط بازدید از ۶ موزه حرم رضوی
قدیمی ترین پنجره فولاد متعلق به دوره تیموری

بازدید حضوری از هر مجموعه حدود یک تا دو ساعت زمان نیاز دارد. در حال حاضر ۸هزار اثر در فضای ۱۸هزار متر مربعی این موزه‌ها به نمایش درآمده است. جالب اینکه امکان بازدید مجازی از برخی آثار نیز با ورود به نمایشگاه مجازی موزه رضوی مهیاست. برخی مجموعه‌ها در روزهای تعطیل امکان بازدید ندارند.

 گنجینه تاریخ حرم رضوی قدیمی‌‏ترین بخش این مجموعه است و منتخبی از آثار تاریخی و هنری حرم رضوی مربوط به دوره اسلامی را به نمایش گذاشته است. سنگاب تاریخی، درهای چوبی، طلا و نقره، محراب‌های زرین فام و سایر اشیای مرتبط مانند مجموعه اشیای روشنایی، ظروف تطهیر و شستشو، پنجره‌ها، کتیبه‌های طلا از جمله آثار مهم موجود در این بخش است.

تصاویری از ضریح و پنجره فولاد قدیمی حرم امام رضا (ع) | ساعات و شرایط بازدید از ۶ موزه حرم رضوی
سنگاب قدیمی خوارزمشاهی با مجاری خروج آب

در حال حاضر در این موزه مرکزی ضریح دوم، پنجره فولاد دوره تیموری، سنگاب خوارزمشاهی، مجموعه‌‏ای از درهای چوبی مانند درِ دارالسیاده متعلق به دوره ایلخانی، ضریح دوم و چهارم و پنجره‌های حرم مطهر نگهداری می‌شود.

کد خبر 682283
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پیشنهاد سفر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha