وزرای دفاع چین و ایالات متحده روز جمعه در سنگاپور گفت‌وگویی رو در رو داشتند.

وی فنگه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، در این ملاقات هر دو طرف بر دیدگاه‌های متضاد خود در مورد حق تایوان برای حکومت کردن محکم ایستادند.

روابط چین و ایالات متحده در ماه‌های اخیر متشنج بوده است و دو اقتصاد بزرگ جهان بر سر همه چیز از تایوان و سوابق حقوق بشر چین گرفته تا فعالیت‌های نظامی این کشور در دریای چین جنوبی با هم درگیر شده‌اند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و ژنرال وی فنگه، وزیر دفاع ملی چین، نزدیک به یک ساعت در سنگاپور ملاقات کردند، یعنی دو برابر زمانی که در ابتدا برای این دیدار در نظر گرفته شده بود.

این اولین دیدار رو در رو بین این دو از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در سال گذشته بود؛ اگرچه آنها در ماه آوریل تلفنی با یکدیگر صحبت کرده بودند.

یکی از سخنگویان وزارت دفاع چین گفت که مذاکرات به آرامی پیش رفت. او موضع قاطع پکن در قبال تایوان را تکرار کرد و این کشور را بخشی از چین دانست.

در بیانیه‌ای که پس از مذاکرات منتشر شد، آستین از چین خواست تا از اقدامات بی‌ثبات‌کننده بیشتر در مورد تایوان خودداری کند.

چین که تایوان را قلمرو خود می‌داند، در دو سال گذشته فعالیت‌های نظامی خود را در نزدیکی این جزیره در پاسخ به آنچه تبانی بین تایپه و واشنگتن می‌خواند، افزایش داده است.

بیشتر بخوانید:

یک هواپیمای جنگنده چینی در ماه مه یک هواپیمای تجسسی نظامی استرالیا را در منطقه دریای چین جنوبی رهگیری خطرناکی کرد و ارتش کانادا هواپیماهای جنگی چین را به آزار و اذیت هواپیماهای گشتی این کشور متهم کرده‌اند. هواپیماهایی که تخلف‌های کره‌شمالی از تحریم‌ها را زیر نظر دارند.

کد خبر 682352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha