گروه اجتماعی: معلولان با نام بهزیست کار آشنایند. افراد دیگری نیز کم‌و‌بیش با دیدن ماشینهای کاروان با نشان بهزیست کار در سطح شهر می‌دانند کار این شرکت حمل و نقل معلولان است.

بهزیست کار در سال 78 متولد شد، با وجود اینکه در سالهای اخیر از سوی مسئولین تلاشهایی در جهت توسعه این شرکت صورت گرفته اما امکانات فعلی به هیچ وجه پاسخگوی نیاز معلولان نیست.

به خصوص در ماههای اخیر به دلیل عمل نکردن سازمان مربوط  به تعهدات خود در قبال این شرکت شاهد نارضایتی جمعی از مشترکین بودیم تا جائیکه برخی از اعضای اصلی انجمن باور طی نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به ریاست سازمان مربوط مراتب اعتراض خود را نسبت به عملکرد بهزیستکار ابراز داشتند.

 می خواستیم در قالب عمل به وظیفه رسانه‌ای خود نامه این عزیزان را انعکاس دهیم، اما برخی معتقد بودند که مشکلات بهزیستکار در شرف حل است و نیازی به چاپ این نامه‌ها نیست در این گیر و دار از مراسم این شرکت در سالن اجتماعات سازمان آب تهران با خبر شدیم این بود که برای پیگری بهتر این داستان به مراسم رفتیم تا در این زمینه با مسئولان بهزیستکار گفت‌وگو کنیم. آنچه می‌خوانیم گفت‌وگوی است با محسن معمایی رئیس هیئت مدیره این شرکت که از نظرتان می‌گذرد.

 از شروع فعالیت بهزیست‌کار بفرمایید؟
- بهزیست کار از سال 78 فعالیت خود را با 5 دستگاه خودرو آغاز کرد. در سال 84 با توافق بین شهرداری و سازمان بهزیستی قرار شد 110 دستگاه دیگر در اختیار ما قرار گیرد که 28 دستگاه از این تعداد را تحویل گرفتیم امسال این تعداد به 70 دستگاه رسید که تعدادی از آنها را برای شهرستان‌ها در نظر گرفتیم و تعدادی هم در حال آماده‌سازی است.

 اخیراً شاهد نارضایتی معلولان از عملکرد بهزیست‌کار هستم. لطفاً توضیح دهید؟
-ما که نارضایتی ندیدیم هرجا رفتیم همه راضی بودند اما باید قبول کرد که بهزیست‌کار بزرگ شده و منبع ورودی درآمد ما فقط سازمان بهزیستی است و تا سال 85 از معلولین پول دریافت شد و تنها 10 درصد آن را بهزیستی می‌داد ولی اکنون پول دریافت نمی‌شود این تصدق نیست بلکه وظیفه ماست. دولت به ما سوبسید می‌دهد هر سرویس حدود 15 هزار تومان هزینه دارد ولی پولی دریافت نمی‌کنیم. البته فشار مالی که به سازمان آمده تا حدودی باعث این نارضایتی شده است.

 آیا دلیل نابسامانی کار شرکت مشکلات مالی است؟
- تعهدات بهزیستی به ما به تعویق افتاده و ما در پرداخت حقوقها دچار مشکل شده‌ایم علت این نابسامانی این است که ما با بهزیستی قرارداد داریم و سازمان مقرر کرده که تا ساعت 4 بعد‌ازظهر به جز پنج‌شنبه و جمعه‌ها کار کنید ولی ما گفتیم که این به نفع ما و به ضرر مشترکان است و ما نمی‌خواهیم به مشترکان ضرر برسد.

 افراد با چه نوع معلولیت می‌توانند از خدمات شما بهره‌مند شوند؟ آیا فقط ویلچرنشین ها؟ چون خیلی افراد از ویلچر استفاده نمی‌کنند اما به دلیل وضعیت فیزیکی و عدم تعادل در تردد دچار مشکل بیشتری هستند تکلیف آنها چیست؟
- ما به هر نوع معلولیتی خدمات می‌دهیم عدم تعادلی‌ها، نابینایان، افراد دارای ضایعات نخاعی و ... اکنون حدود 2000 مشترک داریم ولی اولویتها قائل هستیم معلولین می‌توانند با یک معرفی نامه از بهزیستی عضو بهزیست کار شوند.

 هم اکنون چند دستگاه خودرو ویژه معلولین در سطح کشور به معلولان سرویس می‌دهد؟ و آیا این تعداد رو به افزایش است؟
- اکنون حدود 70 دستگاه ون داریم که 42 دستگاه آن در تهران است و بقیه بنا به اولویت در شهرستانها. قرار است 40 دستگاه دیگر به این تعداد افزوده شود که باز بنا بر اولویت به شهرستانها واگذار می‌شود.

کد خبر 6860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز