گروه اجتماعی: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، 16 اردیبهشت ماه سال 83 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و جهت اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.

طبق این قانون، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف هستند تا در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌برداری از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

این در حالی است که با گذشت دو سال از تصویب این قانون، متأسفانه هنوز برخی از دستگاه‌های اجرایی کشور این قانون را اجرا نکرده و معلولان را همچنان از حقوق خود محروم نگه داشته‌اند.

به گفته کاظم نظم‌ده، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ضعف در اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، صرفاً به بهزیستی که تنها ناظر است، بر‌نگشته و 16 دستگاه مختلف مجری قانون جامع حمایت از معلولان هستند.

وی همچنین از ارائه نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه‌های مختلف در خصوص اجرای این قانون، تا چند ماه آینده از سوی وزارت رفاه به هیأت دولت خبر داد.

ابوالقاسم مختاری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفت‌وگویی با ایسنا، در این باره گفت: طی هفته‌های آینده قرار است تا مسئولان وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، با حضور در کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص علل عدم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، توضیح دهند.

وی با اشاره به این که پس از ارائه توضیحات مسئولان وزرات رفاه، کمیسیون اجتماعی مجلس، بررسی‌های لازم را انجام داده و نکات ضعف مشخص می‌شود، افزود: تاکنون بخشی از قانون جامع حمایت از معلولان  اجرایی شده، اما قسمت‌های عمده آن چون استخدام این افراد و کمک شهرداری‌ها به آنان اجرایی نشده است.

قانون جامع معلولان، مشکلی را حل نکرده است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز معتقد است: با گذشت دو سال از تصویب قانون جامع حمایت از معلولان مشکلات این قشر به قوت گذشته پابرجاست و اتفاق چشمگیری برای حل مشکلات معلولان کشور نیفتاده است.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با فارس، ‌افزود: قرار بود در دوره آقای کاظمی، وزیر رفاه گزارشی از میزان عملیاتی شدن قانون جامع حمایت از معلولان به مجلس ارائه کند که نشد، امیدواریم با آمدن آقای مصری به وزارت رفاه هر چه زودتر گزارشی از روند اجرایی شدن این قانون و علل حل نشدن مشکلات معلولان را ببینیم و دستور ایشان را برای اجرای این قانون شاهد باشیم.

وی ادامه داد: البته برخی مواد این قانون مانند پرداخت هزینه تحصیل معلولان در دانشگاه آزاد یا نیم‌بها شدن هزینه مسافرت با هواپیما انجام شده است ولی همین بخش‌ها نیز به طور کامل اجرایی نشده یا مثلاً در مورد اختصاص سه درصد سهم استخدام دستگاه‌های دولتی به معلولان، مسئولان دستگاه‌ها مدعی هستند که انجام داده‌اند ولی در عمل شکایت‌های زیادی مبنی بر سلیقه‌ای اجرا شدن این قانون داریم.

وی اضافه کرد: در قانون جامع حمایت از معلولان همچنین بندهایی در مورد ساخت مسکن برای معلولان و مناسب‌سازی فضاهای شهری برای تردد معلولان وجود دارد ولی واقعیت‌های موجود نشان می‌دهد  هیچ اتفاق چشمگیری در این زمینه رخ نداده است.

وی افزود: نمی‌توان از مجلس انتظار داشت که در مورد هر قانونی که تصویب می‌کند و در پی اجرا نشدن آن یقه مسئولان را بگیرد، متاسفانه ما همواره با اجرا نشدن قوانین در کشور مواجه هستیم؛ قوانین خوبی داریم اما مسأله این است که قوانین خوبی که تصویب می‌شوند حتی اگر به صورت لایحه پیشنهادی دولت باشند به طور کامل اجرا نمی‌شوند.

شهریاری گفت:‌ البته دستگاه‌های اجرایی هم همواره نبود بودجه را علت اجرا نشدن قوانین عنوان می‌کنند، این هم یک مسأله مهم است به خصوص اینکه بودجه‌بندی کشور هنوز به صورت عملیاتی و بر مبنای صفر بسته نمی‌شود، بلکه همواره بودجه سالانه کشور بر اساس چانه‌زنی و اعمال نفوذ افراد خاص بسته می‌شود.

وی افزود: قانون جامع حمایت از معلولان در اردیبهشت ماه 83 و اواخر دوره مجلس ششم تصویب شد، در آن زمان گفته شد که یکسال بیشتر از زمان فعالیت دولت اصلاحات باقی نمانده است و در این مدت نمی‌توان انتظار زیادی برای اجرای آن داشت، سال بعد گفتند سال اول کاری دولت نهم است و باید فرصت بیشتری برای اجرای این قانون داده شود، اکنون هم می‌گویند مجلس هفتم فرصت زیادی برای پیگیری ندارد و باید به مسائل مهمتر بپردازد.

کد خبر 9335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز