وزیر کشور گفت: شهرداری‌ها باید در حوزه املاک و گرانی‌های مرتبط با آن، وارد شوند و بر قیمت‌ها و دفاتر املاک نظارت کنند.

احمد وحیدی

به گزارش همشهری آنلاین، احمد وحیدی در آیین افتتاحیه نمایشگاه شهرهای خواهر خوانده و توانمندی مدیریت شهری تهران با بیان اینکه در روابط بین ملت‌ها طبیعتا موانع زیادی از سوی دیگران ایجاد می‌شود، گفت: وقتی ملت‌ها کنار هم هستند قدرت فزاینده‌ای دارند که می‌توانند در دنیا موثر باشند و تجلی این روابط می‌تواند دیپلماسی شهری باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه دیپلماسی شهری در دیپلماسی بین المللی جایگاه ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: اینکه چگونه بتوانیم این روابط را عمیق‌تر کنیم و تبادل فرهنگی صحیحی داشته باشیم، مورد اهمیت است. تبادل بین شهرها تبادل بین کالبدها نیست بلکه فرهنگ‌ها صحبت می‌کنند و اصالت فرهنگی در هر شهر که می‌تواند تجلی فرهنگ ملی آن کشور باشد، می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای شکل گیری یک بلوک فرهنگی قوی در دنیا باشد.

خلاصه سخنان وزیر کشور را در ادامه می‌خوانید: 

* بلوک‌های قدرت بر اساس بلوک دولت‌هاست البته غرب تلاش کرده قدرت خود را در قالب یک بلوک نظامی و امنیتی اعمال کند و ناتو به عنوان تجلی قدرت غرب یک بلوک نظامی برای اعمال قدرت است. ما به این موارد اعتقاد نداریم بلکه اعتقاد ما به مردم است و بلوک‌های ناشی از قدرت مردم برای ما مهم است که توسط شهرداری‌ها تجلی پیدا می کند. شهرها در دنیا می‌توانند صدای واحدی شوند و به ملت‌ها و سازمان‌های بین المللی برسانند. 

* این ۱۵ کلانشهری که با شهر تهران خواهر خوانده هستند، می‌توانند جایگاه مهمی در دیپلماسی نوین و شهری ایفا ‌کنند. اینکه چگونه این کار تعمیم یابد باید جزو دستورکار این مراسم باشد.

* گران شدن هزینه شهری عاملی برای گسترش حاشیه‌نشینی است و از این رو شهرداری‌ها باید در حوزه املاک و گرانی‌های مرتبط با آن، وارد شوند و بر قیمت‌ها و دفاتر املاک نظارت کنند.

* شهرداری‌ها همچنین باید اقتصاد پایدار شهری را تقویت کنند. در بازدیدی که از شهر تبریز داشتم، این شهر به شهر بی‌تکدی شهرته یافته است که باید این الگو تسری یابد.

* حفظ هویت شهری توسط شهرداران مهم است؛ در این خصوص شهرداران باید از ساخت و سازهای بی رویه و بدقواره که اثرات نامطلوب بر فرهنگ شهری دارند، جلوگیری کنند. فرهنگ از کالبد شهری تاثیر می‌پذیرد  و برای همین باید به هویت بومی و اصیل شهر اهتمام لازم داشت.

* تبادلات فرهنگی می‌تواند ابعاد بسیار گسترده‌ای داشته باشد، تجربیات مختلفی در شهرها نظیر مسائل اقتصادی، فرهنگی، محیط زیست، حمل و نقل عمومی، زندگی با کیفیت و ارزان، اقتصاد دیجیتال شهری و پویا، جلوگیری و نحوه مقابله با حاشیه نشینی، می‌تواند محل بحث و گفت‌وگو و همچنین داد و ستد دانشی باشد. در کنار دیپلماسی، جریان دانشی خوبی میان شهرهای خواهرخوانده هم می‌تواند شکل گیرد. 

* شهرها شکل دهنده آرمان‌های بزرگ هستند یعنی شهرها نقطه اوج تعالی و تکامل انسان‌هاست که در قالب آرمان شهر خود را نشان می‌دهد. اینکه آرمان شهر ما چیست و چگونه باید باشد، مساله بسیار مهمی در ادبیات بشر است؛ ادبیات بشر مملو از حرف‌هایی ست که درباره آرمان شهرها گفته می‌شود. شهر آرمانی در نظام مقدس جمهوری اسلامی در چشم انداز ما تعریف شده است. نقطه تعالی و تکامل انسان‌ها در اجتماعات است.

*زمینه تبادل فرهنگی، علمی، اقتصادی و … می‌تواند دیپلماسی را تقویت کند. این موضوع می‌تواند تبدیل به جریان فکری، علمی، اقتصادی شود و سپس در سطح بین الملل تجلی داشته باشد.

کد خبر 688177
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • DE ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    1 0
    تعیین قیمت خانه روال سنجش موقعیت اقتصادی ، تورم و ارزش پول رخ میدهد نه اینکه حالت دستوری داشته باشد که همیشه به شکست منجر خواهد شد هیچگاه به جبر نمیشود قیمتگذاری کرد به دنبال مشکل اصلی و حل با اصول میبایست بود!