وقتی با خانواده پرجمعیت می‌شود زندگی شیرین داشت و زوج‌های جوان را برای فرزندآوری تشویق کرد.

حجت الاسلام وافی

به گزارش همشهری آنلاین،‌ حجت الاسلام محمدمسلم وافی یزدی پدر پرجمعیت‌ترین خانواده جوان ایرانی متولد سال ۱۳۶۰ با ۱۳ فرزند، جوانترین پدر مشهور ایران است.

او در حال حاضر در حوزه علمیه مشغول تحصیل است و مسئولیت گروه جهادی فرهنگی روایت گران نور را بر عهده دارد.

حجت الاسلام  وافی طلبه‌ای است که به پدر پرجمعیت‌ترین خانواده جوان ایرانی معروف است و دارای هشت دختر و پنج پسر است که ۲ دختر او در سن ۱۵ سالگی ازدواج کردند و خود او نیز وقتی ۱۵ سال داشته ازدواج کرده است و با همسرش  یک سال‌ و نیم  تفاوت سنی دارد.

 حجت الاسلام وافی یزدی ۲ داماد و ۲ نوه نیز دارد. این کارشناس خانواده می گوید: «فرزندان هدیه‌ای از سوی خداوند هستند» و خود را با داشتن این تعداد فرزند خوشبخت معرفی می‌کند و ازدواج در سن بالا را نمی‌پسندد.

او دارای ۱۹ خواهر و برادر است و پدر و مادرش نیز در سن ۱۵ و ۱۶ سالگی ازدواج کردند.

ترویج فرهنگ فرزندآوری و اهمیت خانواده

چگونه می‌توانیم فرزند آوری را تبدیل  به فرهنگ کنیم و ترویج دهیم؟

حجت الاسلام وافی می گوید: اول باید عوامل کاهش فرزند آوری را شناسایی کنیم. به طور مثال در کارگاه‌های جوانی جمعیت به ۵۷ دلیل کاهش فرزندآوری می‌پردازیم که یکی از آن  دلایل مشکلات اقتصادی است.

خانم‌ها فرزند نمی‌آورند به چند دلیل؛

۱- همسر همکاری نمی‌کند.
۲- مشکل اقتصادی داریم.
۳- زوج ها ارزش  پدر و مادری را نمی‌دانند.

او می گوید: ما هم به عنوان خانواده پرجمعیت مشکل اقتصادی داریم، اما با اعتقاد دینی، سبک زندگی اسلامی و توکل بر خدا زندگی را ادامه می‌دهیم.

پدر پرجمعیت‌ترین خانواده جوان ایرانی: در کنکور رتبه ۳ phd راکسب کردم | برای افزایش فرزند آوری، مردم باید سبک زندگی اسلامی و توکل بر خدا داشته باشند

اعتقادات در سبک زندگی اسلامی

حجت الاسلام وافی گفت: زندگی بستگی دارد به اعتقاد انسان‌ها، اینکه خداوند به ۲ فرزند رزق و روزی می‌دهد یا ۱۵ فرزند یا بیشتر؟

او می گوید: بنابراین باورهای قلبی و اعتقادات در سبک زندگی در تشکیل یک خانواده منسجم و کارآمد نقش بسزایی دارد. اگر ایمان و اعتقادات بر روابط بین افراد جامعه حاکم شود جامعه رو به پیشرفت، سربلندی و سرافرازی پیش خواهد رفت و آثار سازندگی آن در زندگی فرد و اجتماع نمایان خواهد شد.

او می گوید: از سال ۱۳۸۱ تا ۸۸ هفت سال رتبه اول حوزه علمیه را به خود اختصاص دادم و در ۱۴۰۰ در کنکور رتبه سه  phd راکسب کردم. با دامادها و فرزندان خانوادگی به مسافرت می‌رویم. فرزندان ما، چون فاصله سنی کمی دارند در مسافرت و یا پارک خیلی به آنها خوش می گذرد.

او می گوید: مشکل فرزند آوری امروز در ایران مشکل فرهنگی است، سبک زندگی‌ها تغییر کرده. خیلی از خانواده‌ها وسایل گران قیمت می گیرند خرج‌های هنگفت می‌کنند اما زمانی که صحبت از فرزند آوری می‌شود می‌گویند مشکل اقتصادی داریم.

حجت الاسلام وافی گفت: دولت  باید قانون جوانی جمعیت را پیگیری و اجرا کند.

به گفته او برای افزایش فرزند آوری، مردم هم  باید سبک زندگی اسلامی و توکل بر خدا داشته باشند.

حجت الاسلام وافی گفت: خانواده‌هایی که دارای فرزند زیاد هستند، در جامعه موفقترند؛ پس در عرصه فقر و فرزندآوری متغیرهای زیادی است، اما اهداف فرهنگی که در حوزه جمعیت وجود دارد، خود جای توجه بسیار دارد.

این کارشناس مذهبی درباره فرزندآوری می‌گوید: من ۱۳ تا فرزند دارم و طبق اعلام مرکز آمار پر جمعیت‌ترین خانواده ایرانی هستم، ولی معتقدم مشکلات اقتصادی نسبت به سایر مشکلات آنگونه نیست که در رسانه‌ها و از سوی مردم مطرح می‌شود.

کاهش نرخ فرزندآوری؛ زنگ خطر سالمندی جمعیت ایران به صدا درآمده است

کاهش نرخ رشد جمعیت هم اکنون به ۶ دهم درصد رسیده که این مسئله در تاریخ ایران بی‌سابقه است و کاهش نرخ باروری هم به ۱.۶ دهم فرزند به ازای هر زن رسیده و این یعنی سونامی کاهش جمعیت.

فقدان درآمد و کسب و کار مناسب باعث کاهش نرخ موالید شده است و در شهرهای بزرگ نیز بعضا برخی از نگاه‌ها و نگرش‌های خاص فرهنگی همچون فرزند کمتر، زندگی بهتر عامل اصلی این پدیده به شمار می‌رود.

قطعا موانع و دل نگرانی‌هایی وجود دارد که موجب شده رشد جمعیت تا این حد کاهش یابد.

• تاخیر و صعوبت ازدواج جوانان
• عدم اطمینان به ادامه زندگی مشترک
• الگوی مسکن و فرهنگ اجاره مسکن (ناسازگار با خانواده‌های بیش از دوفرزند)
• نگرانی از مسئولیت‌های بچه داری و محدودیت‌های آن
• مشکلات اقتصادی و هزینه‌های زیاد فرزندپروری
• نگرانی از تربیت صحیح فرزندان
• نگرانی از آینده و آتیه فرزندان
• نگرانی از بیکاری سرپرست خانواده اشتغال و نگرانی‌های آتیه زنان
• ناسازگاری تاهل و فرزند آوری با محدودیت‌های کنونی آموزش عالی
• هزینه‌های دوران بارداری، زایمان و شیردهی. بررسی نمودارهای منتشره مرکز آمار ایران، گویای نزولی بودن میزان باروری در هشت سال اخیر بوده و میزان باروری در واقع تعداد فرزندانی است که یک زن در طول دوران باروری خود (معمولا از ۱۵ تا ۴۹ سال سن) به دنیا می‌آورد.

در یک دهه، ۱۰ درصد از جمعیت جوان ایران کاسته شده و به نسبتی بیشتر، تعداد افراد در آستانه سالمندی افزایش یافته لذا با اطمینان می‌توان گفت در ۱۵ سال آینده با مشکل نیروی کار مواجه خواهیم بود.

در حال حاضر افزایش فرزندآوری در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته و به همین منظور قرارگاه جوانی جمعیت و فرزندآوری به دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شده است، تا سایر دستگاه‌ها در زمینه باروری سالم، درمان ناباروی، توسعه خدمات ناباروری، توسعه پوشش‌های بیمه‌ای، ترویج ازدواج‌های دانشجویی و ... فعال‌تر شوند.

روبه رو شدن با بحران سالمندی و پیری جمعیت، نداشتن تمایل جوانان برای ازدواج، هزینه‌های سنگین فرزندآوری و مراسم ازدواج، نبود پرداخت تسهیلات مناسب به خانواده‌ها برای استقبال از فرزندآوری و ... همگی چتری از مشکلات هستند که بر سر جوانان و خانواده‌ها باز شده است؛ مشکلاتی که با به میان آمدن یک طرح، قرار بر بهبودی و رفع آنان است.

«طرح جوانی جمعیت» همان طرحی است که می‌خواهد گره از مشکلات نام برده شده باز کند. در این طرح تسهیلات بهداشتی، معیشتی، اقتصادی و آموزشی برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده به عنوان مثال هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور و هزینه‌های دوران بارداری برای این طرح در نظر گرفته شده است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در فاز اول به مدت زمان هفت سال تدوین شده و در این بازه زمانی که مقارن با خطر بسته شدن پنجره جمعیتی کشورمان از لحاظ سن باروری است.

خانواده‌هایی که علاقمند به فرزنددار شدن هستند، از تسهیلات حمایتی، وام خرید مسکن و سبز شدن فرم جیم مسکن در صورت به دنیا آمدن فرزند سوم به بعد، اعطای سهام به نوزادان و تسهیلات بیمه‌ای و مالیاتی ویژه پدران و مادران شاغل، برخوردار خواهند شد.

به نظر می‌رسد این قانون کمک بسیار خوبی به فرزندآوری خواهد کرد آن هم در شرایطی که زنگ خطر سالمندی جمعیت ایران به صدا درآمده است.

به گفته کارشناسان، در سه دهه آینده پرشتاب‌ترین روند رشد سالمندی جمعیت در گستره جغرافیایی منطقه و نیز در تاریخ ایران رقم خواهد خورد و بیش از یک سوم ایرانیان جزو گروه سنی سالمندان قرار خواهند گرفت.

جمعیت پیر، جوان خواهد شد

در پنج سال اخیر نرخ رشد و جایگزینی جمعیت در همه استان‌ها کاهش یافته است و با روند کنونی و در ۱۰ سال آینده، نرخ رشد باروری به زیر ۱.۵ می‌رسد و به چاله جمعیتی می‌افتیم، اما اکنون فرصتی بی‌بدیل برای بازگشت به نرخ گذشته فراهم است.

یکی از تغییراتی که بین بچه‌های قدیم و جدید وجود دارد، این است که مفهوم خواهر و برادری امروزه تغییر پیدا کرده است و مثل گذشته فرزندان، خواهران و یا برادرانی ندارند؛ بنابراین یک سری تجارب را به دست نخواهند آورد به گونه‌ای که در روش تربیتی، فرزند سالاری حاکم شده است.

اعطای وام با هدف تشویق به فرزندآوری

نهمین ماده قانون جمعیت بانک مرکزی را مکلف کرده تا از طریق بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، تسهیلات مسکن را که از آن‌ها نام برده است، با هدف تشویق به فرزندآوری ارائه کند.

در ماده دهم، بانک مرکزی باید برای متولدان سال ۱۴۰۰ به بعد، از طریق همین بانک‌ها و موسسات اعتباری و از محل پس‌انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی و حذف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج متقاضیان بالای ۵۰ سال سن، تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند را پرداخت کند.

تسهیلات تولد فرزند نخست ۱۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۲۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۳۰ میلیون تومان، فرزند چهارم ۴۰ میلیون تومان و برای فرزند پنجم و بالاتر از ۵۰ میلیون تومان است که این تسهیلات بدون الزام به سپرده گذاری مشمولان با شش ماه دوره تنفس است.

دوره بازپرداخت تسهیلات یاد شده سه تا هفت سال و با اخذ یک ضامن معتبر و سفته تعیین می‌شود و متقاضیان حداکثر تا دو سال پس از تولد فرزندشان، می‌توانند درخواست دریافت وام را ثبت کنند. البته قانون یادآور شده که برای دوقلوها و چندقلوها به ازای هر فرزند یک وام می‌گیرد.

ماده یازدهم پای بورس را هم وسط کشیده و دولت را موظف کرده تا برای هر فرزند از ابتدای سال ۱۴۰۰، ده میلیون تومان تا سقف سالانه هزار میلیارد تومان برای خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس، به نام فرزند با یک سازوکار اختصاص دهد. همچنین هر سال به میزان نرخ تورم سالانه که مرکز آمار ایران اعلام می‌کند، به مبلغ بیان شده، اضافه خواهد شد.

مادران با تولد فرزند دوم صاحب خودرو می‌شوند

شرکت‌های خودروساز داخلی هم در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موظف شدند که یک خودروی ایرانی به قیمت کارخانه تحویل دهند. این خودرو به انتخاب و به نام مادر است و پس از تولد فرزند دوم به بعد در هر نوبت ثبت نام برای یک بار تحویل داده می‌شود.

در هر نوبت ثبت‌نام ۵۰ درصد خودروها مشمول این ماده خواهند شد و اگر تعداد متقاضیان بیش از ۵۰ درصد باشد، مادرانی که تا دو سال قبل از آن خودرو دریافت نکرده باشند، اولویت پیدا می‌کنند.

از سه برابر شدن یارانه تا جذب نیروهای متأهل در دستگاه‌ها

سیزدهمین ماده، سازمان هدفمندی یارانه‌ها را مکلف کرده تا از محل درآمدهای ناشی از حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی، یارانه فرزندان خانواده‌های دهک‌های اول تا چهارم دارای حداقل سه فرزند را که شاغل نباشند، به صورت مشروط و بر اساس قانون برنامه ششم توسعه تا ۳ برابر افزایش دهند.

دستگاه‌های نام برده شده در قانون برای به کارگیری، جذب و استخدام نیروی جدید به ازای تأهل و داشتن هر فرزند، باید یک تا حداکثر ۵ سال به سقف محدوده سنی اضافه کنند. از سوی دیگر، به ازای تأهل و هر فرزند، دو درصد و مجموعاً حداکثر تا ۱۰ درصد به امتیاز هر فرد اضافه خواهد شد.

تسهیلات مرخصی زایمان در قانون جوانی جمعیت

دستگاه‌های مذکور همچنین اجازه تعدیل یا اعلام عدم نیاز مستخدمین دارای حداقل فرزند مادران باردار و دارای فرزند شیرخوار را به جز در موارد نخواهند داشت.

ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شرایط مرخصی زایمان را تشریح کرده است؛ مدت مرخصی زایمان با پرداخت تمام حقوق و فوق العاده‌های مرتبط به ۹ ماه افزایش می‌یابد و در صورت درخواست مادر، تا دو ماه از این مرخصی در ماه‌های پایانی بارداری قابل استفاده خواهد بود که این مرخصی، برای تولد دوقلوها و چند قلوها ۱۲ ماهه است.

این قانون در ماده‌های بعد خود به تسهیلات و مسائلی، چون «غربالگری، افزایش ظرفیت پذیرش دستیار در رشته تخصصی ناباروری، ارائه درمان‌های همزمان طب سنتی ایران به زوجین نابارور، شرایط اعطای مجوز مراکز فعال انتخاب همسر، شرایط تکریم مادران شاغل و باردار، تسهیلات خدمات حمل‌ونقل و هزینه استفاده از خدمات مراکز فرهنگی، ورزشی، تفریحی شهرداری‌ها، وظایف دستگاه‌ها برای تبلیغ فرزندآوری و...» پرداخته است.

جمعیت استان یزد، ۱۰ سال از جمعیت کشور پیرتر است

میرزایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد گفت: در حال حاضر ۱۱ درصد جمعیت استان یزد را سالمندان تشکیل می‌دهند.

او می‌گوید: اگر روند کاهش فرزندآوری ادامه داشته باشد، جمعیت سالمندی استان سه برابر خواهد شد.

خطیبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان یزد گفت: روند رشد جمعیت مطلوب نیست و در صورت ادامه این روند، پیش بینی شده در سال ۱۴۲۰ به تعداد مدارس، خانه سالمندان خواهیم داشت.

او می‌گوید: اکنون حمایت‌هایی برای خانواده در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها می توان به حمایت مادران کارمند، اختصاص خوابگاه به مادران دانشجو، ارائه تسهیلات و طرح‌های حمایتی برای خانواده‌ها اشاره کرد.

به گفته او کاهش نیروی کار و فعال و خطرپذیری سلامت افراد جامعه از پیامدهای کاهش جمعیت خواهد بود.

 ارائه تسهیلات اقتصادی و اجرای قوانین تشویقی دولت، می تواند جوانان مجرد را به سمت ازدواج به هنگام و فرزندآوری سوق داده و دغدغه کشور را  از نظر سالمندی جمعیت کاهش دهد.

کد خبر 689511
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 233
  • نظرات در صف انتشار: 36
  • نظرات غیرقابل انتشار: 565
  • سعید IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    هزارماشاالله
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      سلام من همسر روحانی بودم سیزده سال زندگی کردیم همسر دیگری گرفتن بنده را رها کرده دوسال بدونه خرجی رها کرده الان سنی ازمن گذشته کسی ندارم سرپرستی کنه خانواده ندارم بخاطر اابرو سوکت کردم هرجا مراجعه کردم پاسخ گونییستن شما قضاوت کنید خداوند ازاین کارراضی
    • دکتر حقیقی IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      ایشون خیلی شفاف بگوید خانه اش چند متر هست و مقدار مصرف نان و پنیر و گوشت و برنجش در ماه رو با حساب و کتاب بگوید . خرج لباس و ایاب و ذهاب و ... و این مبلغ را از کجا میاورد . بقیه پیش کش . لطفا با کلمات بازی نکند
    • IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      ایشون که در حال تحصیل هستند یعنی حقوق بسیار ناچیزی دارند و مقداری از وقتشون صرف اینکار میشه، اینکه مسول گروه جهادی هستند یعنی بقیه وقتشون رو صرف فعالیت رایگان می کنند. سوال اینه که هزینه های زندگی رو از کجا میارند؟! اگر از جایی تامین میشن یا ارث و میراثی دارند ک هیچ،اگر ندارند آیا به اینده و زندگی مناسب برای خانواده فکر کردند تا در سختی و رنج و کمبود زندگی نکننددر این وضعیت اسفناک اقتصادی مملکت؟! من 34سالمه ب خاطر شرایط بد اقتصادی نتونستم ازدواج کنم،مسولین ک مرفه بی دردن کار مفیدی در این رابطه انجام نمیدن، چطور میشه آخه آدم بخواد خانواده پرجمعیت تشکیل بده در این مملکت!!!
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      77 14
      ماشاااااداره هنرکرده 😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣 اولا درامد ماعیانه وخونه ووووخودشو مهم می گفت اینده شغلی که فوق لیسانس بیکاره
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    خبر تکراریه و جهت دار
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      این آقا بگه شکم بچه هارا با چی سیر میکنه هزینه دیگر زندگی ومسکن تحصیلات بماند لطفا راز موفقیتشو بگه یا داره شوخی میکنه
  • ناشناس US ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    خیلی شباهت ب زندگییه رونالدو بود✌️😂😂😂😂
  • پرند IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    فقط بچه آوردن نیست،بچه تربیت می خواد،رفاه نسبی می خواد،تفکر می خواد،
    • عسل IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      تو غصه اینا نخور خودشون بلدند بچه رو چه جوری تربیت کنند.
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    این حاج اقا چه کارس،خرج این خانواده پر جمعیت از کجا تامین میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      پدران از رنج مشکلات اقتصادی شکسته وفرسوده هستن..شما خوب شاداب و سرحالید...درامدتان از چه شغلی هست؟
    • حمید IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      دولت خرجشو میده
  • روح الله سرلک هستم از لرستان IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    پس چرا کارگر بدبخت زن نمی گیره که لقمه ای نون نداره از گرسنگی نمیره حالا این حاج آقا 12بچه داره درامدش چیه شغلش چیه
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    پول از کجا میاری حتما میخای بگی خدا داده چرا ب شما خدا همش پول میده ولی ب ما نمیده
    • فرزاد ملقب به فری IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      چون تو راههای رسیدن به خدا رو نمیدونی،برا هر کی یه راه هست برای رسیدن به خدا
    • حمید IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      شما توقعت بالاس
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      چون امثال شماها خدارو باور ندارین .وناشکرین .
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    ما۳ تافرزندداریم ازپسشون برنمیایم بااین گرونی چون دولت حقوقمونو۱۰ درصدزیادکرده البته شمافرق میکنه حقوقتون میلیاردیه
    • مهدی IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      اگر اعتقاد وتوکل قلبی به خدا داشته باشید اون موقع خدا برات جبران می‌کنه.نه اینکه فقط بنشینیم وبگیم درآمدش از کجاست.
    • محدثه IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      از کجا خبر داری عزیز؟ چرا چشمانتون رو واقعیت بستید اون دنیا چجور قراره جواب خدا رو با این قضاوتتان بدید؟ حتما وقتی دشمنت بگه تو ی مثلا کارمند بدی یهو همه بد شدن؟ من که میدونم دردتون چیه فقط یه چیز از خدا حیا کنید، پس یعنی وقتی امام معصومی فرزندان زیادی داشتند مثل مولا علی در چنین زمانی که فقرا زیاد بودند امام حقوقش میلیاردی بود آیا؟
    • ناشناس IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      مطمئن باش مدیونش شدی چون حقوق ملیاردی میدونم نداره
    • ایران IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      29 85
      خدا به ایشون میده چون هم قناعت داره هم توکل و برکت توی مالش هست چون حلاله و سعی و تلاش می کنه و دکترا می گیره نه مث بعضیا پرو و پر توقع تنبل هستش
  • ناشناس IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    درآمدشون خوبه که این همه فرزند میاورند
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      دراین بیکاری وگرانیو فقرمی شود اصلازندگی کرد
    • مرتض IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      خدا همه رو به راه راست هدایت کنه ولی مشکلات اقتصادی ووضع‌معیشت با فرزند اوری جور درنمیاد ادم منطقی فکر کنه
  • ناشناس IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    مردم از گرانی وگرسنه گی شب وروز رنج می برن وبه شام شب محتاج هستن اونوقت شمابفکر فرزند اوری هستین
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      آره جون خودت مردم دارن از گرسنگی میمیرند مردم بیشتر حس گرسنگی دارن تا خودش رو.از مسافرتها بریز بپاش های عروسیها تجملات تو مراسمات و انواع رنگ موها و آرایشها و هزاران مد دیگه تون معلومه که دارین از گرسنگی میمیرین ۱۳ تا بچه اینا به اندازه دو بچه خیلی از مردم خرج ندارن ما یه فامیل داریم الان ناخواسته فرزند سوم رو تو راه دارن و میگن ما گوشت پیدا نمیکنیم در حالی که هفته ای نیست بهترین اسباب بازیهات رو برای بچه هاشون نخرن به هر مناسبت و بی مناسبتی در حال خرید طلا و لباسن و همیشه از گرونی نالان و ادعا میکنن گوشت نمیخورن
    • ... IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      هی اقا یا خانومی که گفتی مردم دارن چرا عروسی و لذت زندگی حس نمیکنی حق مسلم مردمه از طرف دیگه تو از کجای زندگیشون خبر داری که قضاوت میکنی مردم که نمیتونن تو کلبه با هیزم زندگی کنن میخوان راحت زندگی کنن اگه بتونن بچه نمیارن که راحت زندگی کنن کارشونم منطقی و قابل تقدیره
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      81 23
      یارانه ۱۵ نفر ۴٫۵ میشه . حقوق ۵٫۵ باشه میشه ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ت خدا بده برکت
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    علتش پول خوب.کارخوب
    • محدث IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      آخه خودت فکرش رو بکن بعد دفاع کن صبح صبحانه هر کدام یک تخم مرغ ویک نون وکمی روغن بریزم روش چقدر می سه وای به حال نهار شام و چادر لباس کفش وغیره کلاسها مدرسه آخه مگه می سه مگه داریم تو رو خدا بسه
    • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      شما هم حرکت کن تا خدا بده برکت
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    حاج آقا قطعا از لحاظ مالی تامین هستند
  • پریسا IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    مطمئنا ایشون دغدغه هزینه زندگی ندارن با این هزینه های سرسام آور زندگی خرج یک بچه هم سر به فلک میزنه
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    وای بر اونایی که گفتن فرزند کمتر زندگی بهتر، خداوند به همتون سلامتی عطا کند
  • شهرام سماویان IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    نگران خرج و مخارج نیستی ،پس لطفا پز ندهید
  • منصوری IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    چشم حسوداکورماشاءالله به شماوخانواده ی زیباومتدین وهمسرپاک که فرزندانی چنین ودخترانی باحجاب زیباتربیت کرده زنانی ومردانی که بی بندوباری راترویج میدهند یکم یادبگیرن زیبای خانه وخانواده بادین وحکم خداوپایبندبودن به عقایددین است
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    شغل شما چی هست
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      83 15
      اره واقعا حسادت داره میدونی چقدر ادم هست که بچه میخواد بچه دار نگیشه حتی یه دونه احتمالا اگه چادر بپوشه زن خونه حل میشه هی میگن بچه بیارین بچه بیارین خب به جاش کمک کنن به اونایی که نمیتونن ولی بچه میخوان که هزینه هاش زیاده چرا گیر دادن به کسایی که بچه نمیخوان
  • DE ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    ایشان اولا مقدار حقوق و مزیای دریافتیش را بگوید منزلی که در آن ساکن است آیا اجاره ایی است یا خیر خودرو دارد یا خیر اگر دارد چه خودرویی است
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    شهرهای دیگر را نمی دانم ولی تو قم به خانواده هایی که سه تا بچه داشته باشند به سختی خانه اجاره میدن
  • یوسف مبارک IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    50 71
    فکر کنم یکبار اینو دیدم ونوشته ایی نوشتم. بنده ازخوزستان اهوازم؛ وبرای ماها عجیب نیست. وطوری میگن .بزرگترین. و نمیدونم چی چی!برایم عجیب نیست. مااینجا فرزند ۱۳ساله با ۵تاپسرودختر داره؛ نه مثله بعضی ها؛ دختررو تاپیربشه میدن.وپسرتابرسه۳۰سال میدن وغیره. این عجیبه واسه ما👍👍
  • سعید IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    شما را به خدا فقط ببینید .ماهیانه چقدر درامد داره .چندتا خونه داره .توی چند شرکت وسازمان کار می کنه
  • محمد IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    در حال تحصیلم هست بنده خدا. موندم از کجا اینقد خرجی دارن.من کارمندم با دوتا بچه موندم توش
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      مگه شما روزی بچه هاتو میدی که توش موندی.... روزی رسون خداست حاجی.... بعضی از مردم ما بیش از اینکه شکمشون گرسنه باشه چشمشون گرسنه اس... ایمان واعتقادتون رو درست کنید مشکلاتتون حله...
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    این همه کار میکنیم در خرج یکیش موندیم اینشان حتما از یه جای حمایت میشه وگرنه عمرا بتونه خرج 13بچه را بده
  • سعید IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    مطمئن باشید با چنین خبرهایی هیچکس قانع نخواهد شد که بچه بیاورد با این جمعیت حداقل باید ماهی ۲۰۰ میلیون تومان حقوق داشته باشی البته با این وضع اقتصادی باز هم کم میارند
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      14 54
      دوتادخترش ازدواج کردن خرجی اونا نمیده
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    93 34
    حاج اقا همینکه شماها هستین جمعیت ایران جوون میمونه .خدا حفظت کنه .
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    همه پدر ومادران ما در گذشته حد اقل ۵ فرزند داشتند.و اعتماد به خدا از زمانی که ماماهای سنتی برداشته شدند و یک عده افرادی که بنام ماما ولی هیچ علم وتجربه ای ندارند هم زنها رایک عمر مریض کردند بواسطه سزارین وهم ممانعت از اولاد آوری کردند.وهزینه های کلان بردوش خانواده می گذارند.در حالی که زن هیچ نیازی به این کارها ندارد و بصورت طبیعی و خدادادی می تواند فرزند آوری داشته باشد.
    • . IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      85 25
      با این تفکرات نمیشه دیگه تو این زمان زندگی کرد
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      99 11
      اول برو یه تحقیق کن ببین چند نفر زمان مادرای شما از دنیا رفتن سر همین زایمان دوم ظاهر مادرتون خیلی خوب یادتون باشه انشالله صد سال عمر کنن ولی وقتی از دنیا رفتن زنان الان رو که همون سنی شدن نگاه کنین ببینین کدوم زودتر پیر شدن و سوم اینکه درسته زنان میتونن به طور طبیعی فرزند اوری داشته باشه ولی علم به وجود اومده که میزان اسیب و سختی زندگی رو به کمترین میزان ممکن برسونه ما عقاید افرادی که به خاطر اون عقاید و نظراشون نوبل گرفتن زیر سوال میبریم جالبه😁
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    اگر مثل ما تو این گرما می رفتید کارگری قطعا زندگی جز این داشتید
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    بدون حامی مالی، امکان نداره بتونی چنین زندگی ای رو اداره کنی
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    بابا نون خالی هم بخوان بخورن کلی میشه
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    با این گرانی ها باید پشتت به یک جایی بند باشد و گر نه شدنی نیست
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    از بس همه چی ارزونه با این تبلیغ فرزند آوری مردم تو نون شبشونم موندن
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    95 10
    اگر دستم رسد بر چرخ گردون از او پرسم که این چون است و آن چون یکی را می‌دهی صد ناز و نعمت یکی را نان جو آلوده در خون
  • محمود IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    98 14
    بچه زیاد مکافاته چرا فقط فکر می کنید بچه فقط شکم دارد بس. گرچه حالا این گرانی ها یکی از آنهاست بچه بزرگ شود هزاران مشکل دارد ودیگر جاچی در یک کوچه هزار نفر زندگی کنند راحتره یا صدهزار نفر غیر ازهزاران مشکل دیگرشما همین جمیت را آب وبرقش می تونی بدی وبسیاری دیگر
  • صابر IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    خرج این خانواده حداقل ماهیانه ۳۰ میلیون تومنه از کجا میاره حاج آقا این که داره درس میخونه
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    88 14
    افسوس که توان سیر کردن یک فرزند را هم ندارم.
  • سارا IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    کسانی که در حوزه علمیه درس میخونن و طلبه هستند همیشه زندگی خوبی دارند چون بشون میرسند.
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    96 17
    همه اینها ا درست. ماتوسیرکردن شکم خودمون هم مشگل داریم درثانی بفرمایید بااین گرونی وحشتناک ازکجا مخارج سنگین فرزندان روتامین کنیم
    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      30 43
      کاملا اشتباه میکنی و طلبه ها ضعیفترین قشر مملکتند اجازه کار حین درس ندارن و شهریه ها زیر یک و نیم میلیون هست حالا چطور یه طلبه درحال تحصیل بااین حقوق زندگی زن و بچه اش را اداره میکنه خدا داند و بس
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      28 47
      خب شما یا هر کسی که فکر میکنه به طلبه ها میرسن یا خیلی هواشونو دارن، بسم الله ، زمان ثبت نام حوزه های علمیه است ، ثبت نام کنید و زندگی مجلل و رفاه رو برای خودتون ترتیب بدید!
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    79 9
    خوش به حال حاج آقا. حتما مسکن حاضر آماده بوده و از یه جایی هم در آمد براش می رسیده ایهاالناس من مغزم هنگ کرده یک پسر ۱۵ ساله دارم اتفاقا همه چیز تمام .الان کی بهش زن میده خرجش از کجا میاد سربازی را چه کار کند؟ا
  • حسین IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    36 22
    من خودم چهل سال دارم دارای ۵ پسر ۲۰ سالگی ازدواج کردم پسر بزرگم ۱۸ سال داره که الان وقت دوماد شدنش هست
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      73 7
      منم ۴۰سالمه،مجردم، معلمم، خخخخخ
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      59 7
      ناراحت آینده پسرت نباش برای زن زندگی بفرست در خونه حاج آقا از همه نظر تعمینه حاج آقا وضعش خوب نبود این همه بچه بیکار بوده هی رفته بالا
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      12 1
      همه رو بفرست مستاجری خخخخخ
  • مهی IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    84 11
    ما خودمون یازده تا بچه بودیم بیچاره مادرم وقت سر خاروندن نداشت ، تو خونه آسایش نداشتیم بخاطر زیاد بودنمون همیشه دوست داشتم چهار تا خواهر برادر بودیم
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    71 11
    من سه تا بچه دارم به امید اینده نا معلوم
    • هلیا IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      4 0
      ما ۷تا بودیم هیچ وقت آرامش نداشتیم من ۱ دختر دارم بیشتر دوست ندارم داشته باشم اعصابی نمونده دیگه
  • سیروس IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    67 9
    لطفا بفرمایند هزینه این خانواده رو چطور تامین میکنن .
    • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      20 51
      توکلت علی الله و کفی بالله وکیلا
    • سادات US ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      7 25
      امیدتون ب خـدا باشه
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    25 45
    هزار ماشاالله، خدا همتون رو حفظ کنه
  • محمد IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    55 10
    سواره از دل پیاده خبر نداره آدم سیرهم ازدلِ آدم گشنه. ماهم خدایی داریم.
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    74 11
    ینی چی دو تا نوه داره متولد ۶۰ هستش ۱۵ سالگی زن گرفته نهایت بگیم ۱۷ سالگی بچه دار شده.الان دخترش باید ۲۴ سالش باشه با احتساب ازدواج دختره تو ۱۵ سالگی الان باید کمِ کم ۸ تا ۹تا بچه داشته باشه ینی این باید ۸ تا ۹ تا نوه داشته باشه با ازداج دختر دومش الان باید ۱۵ یا ۱۶ تا نوه میداشت.😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    86 10
    وقتی همه امورات کشور دست افراد بالای ۶۰ سال هست دیگه قشر جوان میخواید چیکار من الان جوانم ۳ ساله نامزدم نمیتونم عروسی بکنم از کجا شما دارید صحبت میکنید کی به جوون اهمیت میده بگید ماهم بریم در خونش
  • لیلا IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    63 5
    هزینه سونو و آزمایشات بارداری را مجانی کنید
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    17 74
    بنده ایشون رو از نزدیک میشناسم ی طلبه ی معمولی با درآمد متوسط هستند
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      77 10
      عه جدی ببخشید ولی میدونی قیمت چادر چنده؟ چادرای روی سر همسر و دخترای این اقا کلی خرجشه فرض رو بگیریم که به ساااده ترین روش ممکن(فقط نون خوردن)زندگی کردن بازم نمیرسه هزینه ها به درامد غیر از اینکه در امد معمولی شما با مال ما فرق کنه😂
    • عصمتی IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      48 7
      سلام.واقعااگه هزینه این آزمایشهاوسنوگرافی ارزون بودمن4تامیاوردم،الان هنوزاولی نیومده رفتم آمارگرفتم حداقل باید20میلیون کناربذاریم فقط واسه انجام آزمایش وسنوگرافی وچکاب،جدیدامیگن دکترالکی1ترس واسترسی بهت واردمیکنه میگه اعضابدن جنین مشکل داره حتمابرو فلان سنوانجام بده اون سنوهم2میلیون هزینش،خب1کارگرازکجابیاره؟؟!
  • DE ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    76 10
    همه مردم امکانات حاج آقا راندازند .جوانی که کار ودرآمد ندارد چطور میتواند تشکیل زندگی بدهد .
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      64 6
      به نظرتون آدم معمولی میتونه این همه آدمو سیر کنه تو این دوره اگه شب و روز نون پنیر بخورن میدونی چقدر میشه
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    77 8
    من شاگرد ی برق کارم چندین سال توی ی شرکت کارمبکردم بعد ۱۵ سال زحمت اخراجم کردن ولی الان شاگردم وب سختی خرج دوتا بچه درمیارم تازه به فکر جهاز دخترم هست با این اوضاع گرونی آنوقت شما چطور ۱۳ بچه داری وخرج میکنی
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    54 8
    ایران‌زمان‌جنگ‌تواین‌وضعیت‌الان‌نبودخوددولت‌ماداره‌ملت‌رونابودمیکنه‌ماخودمان‌ازبه‌دنیااومدمون‌پشیمونیم‌بازیکی‌دگه‌روتواین‌مملکت‌.بدبخت‌کنیم
  • شانا IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    68 6
    خب ایشون ازپانزده سالکی ازدواج کرده چون دغدعه سربازی و بعدش کار و درآمد و خونه و زندگی نداشته .همه چیز براش مهیا بوده
  • حسین IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    63 6
    میتونم بپرسم چقدردرامددارد.
  • علی IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    53 6
    آقا من 31 سالگی با این وضعیت بیکاری و بی پولی به زور تونستم ازدواج کنم نه عروسی گرفتیم نه ماه عسل رفیتیم نه طلا گرفتم برای خانومم، الانم با ی فرزند باز مشکل مالی داریم ، باید پشتوانه ای باشه که بشه ازدواج کرد ! دوستان بودند با حمایت پدر که وضعیت مالی نسبتا خوبی داشته خیلی زودتر از بنده ازدواج کرده اند حداقل در خانه پدری زندگی می کنند که در وضعیت کنونی خیلی مسئله مهمی هست! وضعیت خوبی نیست که هر روز از خواب بیدار میشی به فکر حساب بانکی خالیت باشی ، باز خدا رو شکر وضعیت مالیم از خیلی ها بهتر هست ، اونایی که وضعیت مالیشون بدتر هست خدا کمکشون کنه ، متاسفانه خیلی ها به فکرشون نیست که وضعیتشون اینه
  • DE ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    64 22
    با این معضلات اجتماعی ازدواجش هم اشتباهه
  • احمد IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    46 11
    ماهمیشه توکل بخدارافراموش نکردیم،ونخواهیم کرد ولی به نظرشماتواین گرانی وحقوق که بااقتصادهم خونی نداره می تونیم شکم بچه هایمان راسیرکنیم،زندگی برایمان خیلی خیلی سخت شده تواین گرانی دیگه کشش نداریم ،امابازهم توکل بخداوخداکریمه رافراموش نمیکنیم ،این روحیه ماست
  • قشر فراموش شده کارگر IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    49 7
    چرا من و خواهر و برادرام نمیتونیم ازدواج کنیم و فرزندپروری کنیم؟! نه خونه و نه زندگی و نه شغل ثابت و نه درآمدی داریم والا ما هم دوس دارم فرزند داشته باشیم، وقتی پول نون شب هم نداریم چجوری ازدواج کنیم و فرزندپروری کنیم؟؟؟
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    67 12
    الان دارن تشویق میکنن پسرای ۱۵ ساله که دست چپ و راستشونو تشخیص نمیدن برن ازدواج کنن؟😐
  • ناشناس IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    65 8
    حاجی جون یکم از این توکل کردن به خدا رو به ما یاد بده ما قول میدیم راه تورو پیشه بگیریم
  • رضا IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    68 8
    من با نه میلیون حقوق به عنوان کارمند بانک واقعا تو گذران زندگی موندم و واقعا مشکل دارم این آقا چجوری با شغل طلبگی میتونه این همه بچه رو خرج بده؟
  • مجتبی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    26 5
    این که جمعیت نیست پدربزرگ من ۱۷ تا بچه داره تقریبا ۳۰۰ تا نوه و نتیجه
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    37 6
    والا ما سه تا بچه داریم خونه وماشین وشغل هم داریم امابازبااین هزینه های سرسام آورکم میاریم ایشون بااینهمه بچه حتما ازجایی ساپورت میشن
  • کاوه کامرانی IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    54 3
    حاج اقا شما بی زحمت فرمول زندگیت را به طور واضح وشفاف بگو .مثلا بگو ابنقدر میگیرم هزینه پوشاک وپول تو جیبی وباشگاه ورزشی هر بچه اینقدر هستش خرج خوراک اینقدر هزینه اجاره خانه و...تا ما هم یاد بگیریم نه اینکه میگی مردم پر توقع شدن
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    41 8
    مگر حقوق نجومی دارد؟
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    27 6
    خدایا به تو پناه می برم
  • عبدالله IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    47 5
    تولید فرزند کار شاقی نیست هنر اصلی تامین معاش این جمعیت است که بنظر میرسد حاج آقا اگر شفاف تر درباره نحوه ارتزاق و معاش خانواده توضیح دهد خودش کلاس 100 واحدی است
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    50 5
    هزینه یک وعده غذایتان را بفرمایید
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    42 5
    سلام حاج آقا من مادر ۳ فرزند هستم ۱۴ ساله ۹ساله و ۸ساله .این سبک زندگی به کار امروز جامعه نمی آید. برای شما آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.من عاشق دین و کشورم هستم
  • سپیده IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    44 5
    جمعیت ایران حتما با این روش جوان میشه ولی این ازدیاد جمعیت ببینید از سمت چه قشری انجام میشه
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    54 6
    بخدا من از اذدواج پشیمونم وقتی نگاه به سه تا بچم میکنم شرمندشون میشم شام داریم صبحانه نداریم
  • مصطفی IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    46 6
    الی برکت الله. ما با ۳۳سال سن مجرد موندیم روزی فقط خورد و خوراک فرزندان نیست بلکه تامین آسایش فرزندان آینده مثل ماشین و مسکن هم جزو توقعات فرزندان آینده است.
  • بچه IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    49 7
    حقوق من کارمند روزی ۲۳۰ هزارتومنه و یه پوشک که ۳ روزم نمیره ۲۰۰هزار تومن. یه بچه هم بیشتر ندارم که اونم به قولی از ترس مادر زن بوده. این آقا باید حداقل برجی چهل پنجاه میلیون تومن بیاد تو خونش تا بتونه زندگی کنه.
    • فاطمه عزیزی IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      7 43
      اگه خدا امروزش رو داده آینده شم همون خدا میده خدا آینده که بخیل و ناتوان نمیشه
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    6 24
    خدا نگهدار تان باشد
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    10 36
    آفرین به ایشون، همسرشون وهمتشون البته درآمد ایشون میلیاردی نیست چون بنده از نزدیک با زندگی طلبه ها آشنایی دارم و می دونم که از لحاظ درآمدی در سطح پایین ترین افراد جامعه هستند. اما اگر واقعا ایمان و اعتقاد داشته باشی خدا می رسونه
  • طهورا IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    41 9
    وحشتناک نون خالی هم بهشون نمیرسه ما هت تا بچه بودیم خونمون 100متر بود جای خوابمون موچیک بود غذامون همیشه کم بود واقعا بچگی زجرآوری داشتیم تو مدرسه همیشه گرسنه بودم براهمین ترجیح میدم آدمها بچه نداشته باشن تا حداقل دیگه کسی مثل ما عذاب نکشه
  • فاطمه IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    30 4
    واقعانمیدونم چه بایدگفت😔😔😡😡😥😥🤔🤔
  • هفت لنگ بختیاری IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    8 35
    درود برشرف این طلبه عزیز خدا خودت وخانوادتو حفظ کنه
  • ناشناس IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    7 33
    سلام، ماشاءالله، احسنت به شما حاج...ان شاءالله که همیشه درکنار هم، سلامت وخوش موفق باشین ان شاءالله، به کوری چشم همه ای حسودان،طلبه ها...
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    30 6
    طرف کار نداره تو یه خونه 35 متری میمونه بعد شما می گین فرزند آوری طرف نمی تونه خودشو سیر کنه چه برسه به بچه
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    19 6
    علی برکت الله!!
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    28 4
    لطفا هزینه خانواده را چگونه واز کجا پرداخت میکنی
  • ناشناس IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    26 3
    قطعاوضع مالی خوبی داره ولی این حرفهابدون ایجادوضعیت مناسب اقتصادی راه به جایی نخواهدبرد
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    6 34
    ماشاالله خوشم از چادر پوشیدن وباحجاب بودن دختر بچه چقدر ماشاالله قشنگه بخدا .من هم دختر کوچکی دارم خدا براتون نگهش داره خدا حافظتون باشه روحانیون عزیز .
  • ناشناس IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    28 7
    ماشاالله به درآمد به این گرونی چجوری شکم همه را سیر میکنی
  • پرویزایران پرست IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    25 3
    این کارها رو به خاطر خداهم که شده توصیه نکنید اگر هر کسی بخواد مثل این آقا ادامه بده به نظر شما برای جامعه فقیرما قابل قبوله
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    24 2
    حاجی اقا‌از همه چیز گفت‌بجز خرج خانواده من دو بچه دارم مثل خر کار میکنم نمی رسم تو‌ از کجا میاری خداوکیلی شما اگر راست میگی شما ماهی شلوار خالی بخری کل زندگی بکنار ماهی خانواده ۱۵ نفره ۷میلیون پول میخواد
  • مهدی رستمی IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    59 4
    شماها دنبال سیاست های افزایشی جمعیت به هزار طریق هستید. اگر ولقعا فکر تجرد جوانان هستید ؛ باید اشتغال جوانان رو درست کنید! باید اقتصاد مملکت رو درست کنید! باید فکری به حال تحریم و تورم و گرانی سرسام آور کالاها بکنید! هر وقت مملکت گل و بلبل شد ؛ خودم هم میرم ازدواج میکنم ، الباقی جوانان کاری باهاش ندارم. فقط پول!!!!!
  • بهنام IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    32 3
    حاج اقا معلومه که درامد خیلی بالایی داری چون اگه بخای فقط نون خالی به بچه هات بدی ماهانه کلی هزینه اش میشه
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    29 2
    این عمو مطمئنآ مستاجر نیست که صاحبخونه جواب سلامشم نده
  • جعفری IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    15 11
    حاج آقا خدا خودتو وبچه هاتو حفظ کنه من با ۲۰تومن درامد فقط دوتا بچه دارم ازپس زندگی برنمیام مخصوصا با گرانیهای این اواخر میخام خودکشی کنم واقعا بریدم شمارا نمیدونم چه درآمدی دارید به هرحال موفق باشید
  • بی طرف IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    33 1
    حاج اقا حرف شما درست اما کدوم صاحب خونه ب نفرات بالای چهار نفر خونه میده
  • Tt IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    24 3
    چادر خریدن واسه اینا خودش یه بودجه کامل میخواد انشاالله ک مسئولین بودجه لازم جهت خرید چادر رو به حاج آقا بدن
  • گمنام IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    7 25
    سلاماینقدر درمورد مردم قضاوت نکنید این اقا ماشین نداره خونش هم اجاره ای هست احتمالا جای پایین قم میشینند وبعدش اگربه خدا اطمینان داشته باشید خودش روزی بنده اش رو میده اگر ماجای ایشون بودیم به زندگی که دارن میکنند قانع نبودیم وبیشتر میخواستیم چون زندگی بسیار ساده ای دارن واز وضعیتشون راضی هم هستند
  • کوروش IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    26 33
    این تعداد فقط اگه نان خالی بخورند،میشه چقدر،خودتون حساب کنید فیش حقوقی این آقا کمتر از خداد میلیون نیست
  • ا IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    25 5
    میشه‌بگی‌منبع‌درآمدت‌چیه‌و‌کجاس؟یه‌خانواده4نفره‌با‌هفت..هشت‌‌تومن‌حقوق‌توش‌مونده..
  • DE ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    25 3
    ایشون مشکل اقتصادی نداشتن والا ۱۱ فرزند نداشتند
  • مجتبی IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    19 3
    تاحلا شنیدید میکند پشتم به کوه برفی گرمه من توانایی هزینه مدرسه دوتا به ام را هم ندارم
  • Saghar IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    22 3
    واقعا فکرمی کنید مردم حوصله خوندن این همه مطالبو دارند توهرسایتی میری تااندازه یه کتاب نوشتن . واقعا بیکارید
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    14 1
    دیگه بسته توراخدا این بچه ها اینده میخوان خدا حفظشون کنه خدا صبرت بده حاج اقا ....طلبه ها بچه زیاد دوست دارن ....جدی میگم
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    26 3
    الکی مردم تشفیق‌ نکنید برا بچه دار شدن . هیچ کس به اخبار شما اعتماد نداره
  • IN ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    27 3
    شکم سیر خبر از گرسنه ندارد روزی چقدر هزینه این جمعیت میشه قطعا با حقوق زیاد نه مردم بیچاره که در امورات یک بچه هم عاجزند
  • نرگس IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    18 4
    هزارماشالله خانواده آقای وافی با فامیل خودشون یک کشور هستن
  • امیرعلی IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    13 13
    ماشاالله ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم
  • مریم IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    15 7
    خدا شانس بده
  • ناشناس IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    13 6
    شغل پر درآمدی داره که راحت می‌تونه خرجیسون را بده یانه
  • فاطمه عزیزی IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    9 29
    نود درصد حرف همه تون الکی است یک بار از ایران برید بیرون بقیه دنیا رو هم ببینید من هیچ کشوری مثل ایران ندیدم که زندگی نود درصد مردمش عالی به بالاست الآن روزانه تو شهر راه میرین می بینید از هر ده زن هشت نفر ابرو تتو کرده اون وقت میگین نون خوردن ندارید؟ همه خیابان ها دو طرف ماشین ایستاده است علاوه بر اون پارکینگ زیر زمین رو خدا میداند جاده هم پنج ثانیه بدون ماشین نیست. همون که ناشکر کنیم نعمت کم میشه. اصلا تا حالا زن بدون آرایش دیدید؟ اینها با پول خریده میشه با نه؟ تو کشور های و بقیه کشورهای همسایه ایران از هر پنجاه خانواده یکی شوند ماشین شخصی دارن زن ها فقط عروسی و جشن آرایش میکنن. لباس مارک و اینا خبری نیست. بعدش هم این آقا تا چند سال پیش ماشین نداشت الان نمیدونم به کسی تهمت نزنید وقتی نمی‌داند شما مدیریت زندگی بلد نیستید مشکل تان فقط همین است اصلا با خانواده و خانم تان بر سر مخارج و خرید ها تفاهم دارید؟ به خود نگاه کنید و اصلاح کنید تا تنها به دیگران
  • ناشناس IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    28 6
    واقعا بگین درآمد حاج آقا چقدره
  • حسین IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    19 3
    جالب ...هنوز با دو بچه امنیت شغلی نداریم .۹ سال در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی کار می‌کنیم معلوم نیست بمونیم یا بندازمون بیرون .....همسرم هم چون بچه دار شد از کار اخراج شد و تامین اجتماعی ۶ ماه مرخصی میده اونم با ۷۰ درصد حقوق پایه هر دو ماه ...خیلی به فکر ما هستین بعد خانمهایی که گواهی ندارن بهشون ماشین نمیدن
  • فاطمه IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    22 3
    خدا بده برکت. ما دو تا داریم پدرمون رو درآوردن توی خونه 40 متری هرروز صدامون بالاست. خدا صبر بده به حاج خانم و کمی هم پول به ما بده که بتونیم این زندگی مزخرف رو تحمل کنیم. ای کاش فقط مشکلمون گرونی بود. خانواده همسر، به تنهایی میتونن یه کوه رو از پا دربیارن حالا فکر کن 13 تا هم بچه داشته باشی 13 بار باید تحملشون کنی
  • رضا IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    17 7
    سلام به همگی من ماهی متوسط سه میلیون درآمد دارم با 4تا بچه اما با توکل به خدا داریم زندگی میکنیم و الحمدلله اموراتمون میگذره ، مسئله ای که ما فراموش کردیم برکت در مال هست نه زیادی مال جوری عمل کنیم که خدا برکت به زندگیمون بده والا با 20میلیون هم کم میاریم
  • میلاد IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    23 4
    من فقط موندم شغل این بنده خدا چیه که این همه بچه رو تونسته بزرگ کنه. چرا ادم های عادی سر بزرگ کردن یه بچه موندن با این هزینه ها. یبار فکر نکنید سر این بنده خدا تووو اخوره ها
  • A.m IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    25 2
    خوش بحالش هم سن من هست زن و بچه و خانواده داره منم مجردم و هرجا میرم خواستگاری جواب رد میدند خدا رو شکر. خونه ماشین دارم دستمم به دهنم میرسه ولی دخترا دیگه تمایلی به ازدواج و تشکیل خانواده و فرزند اوری ندارند و هر جور و هر طور دیدت نسبت به زندگی باشه همونجور میگذره
  • مرمر IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    15 3
    اگر دولت میخوادخانواده ها بچه دار بشن باید برای خانمها حقوق قرار بدن خیلی کمک کنه بچه دار بشن خیلیا به خاطر کار کردن بچه دار نمیش ولی اگر حقوق داشته باشن دیگه لازم نیس کار کنن وزمان برای بچه داری پیدا ممکنن
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    22 3
    واللما۸ ملیونمیگیریم کم میآریم این آخوند از کجا میاره درآمدش چنده که ۱۳ نفر رو نون میده
  • A.m IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    10 14
    هرجور و هرطور دیدت باشه و زندگی کنی همونجور میگذره متاسفانه مردم ما فقط و فقط شدند چشم و هم چشمی والا میشه ساده زیست و ساده زندگی کرد بصورت بهترین زندگی لازم نیست سالی یکبار مسافرت خارجی برید لازم نیست سالی یکبار مبلمان سرویس کابینت و غیره نو بشه لازم نیست ماهی یکبار دو یا سه بار لباس و کیف و کفش نو خرید میشه چشم و هم چشمی نباشه
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    12 2
    آبشون یکی بیارن نیت ۱۴ معصوم کامل میشه
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    18 2
    پول یامفت میاد تو جیبش منم همین شرایط داشتم 26 تا بچه میاوردم
  • چه فرقی می کنه IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    20 2
    اینا اصلا فکر نمی کنن اون بچه چجوری قراره بزرگ بشه ، باهاشون هم که حرف می زنی می گن وضع مالیمون زیاد هم خوب نیست تو خونه ی ۶۰ متری زندگی می کنیم و ...... ، کاش یکم به آینده اون بچه ها هم فکر می کردن ، دختری که توی سن ۱۵ سالگی ازدواج کنه واقعا چی به روز گزارش میاد ؟
    • رضا IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      1 2
      به خدا نمیاوردی من از نزدیک زندگیشو دیدم یه خونه ی ساده و بی آلایش داره ولی بچه هاشو مرد بار آورده همشون تا یکم بزرگ میشن گمک کار خانواده هستند نه اینکه بچه چهل سالشه هنوز چشمش به دست باباشه
  • محمد IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    12 2
    فقط ازکجا خرجشون رو تامین میکنی .مگه میشه.مگه داریم...
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    14 4
    یه پسر ۲۸ ساله دارم یه دختر ۲۲ ساله پسرم زن میخاد واسه ی دخترمم هر روز خاسگار میاد والا نمیدونم با این همه گرونی چکار کنم ای حاج آقا به کجا وصله دست جونارم بگیره ثواب داره
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    8 1
    ببخشید ۶تاش 😅😅🤣
  • مسافر IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    6 19
    سلام عزیزان چرا تا اسم فرزند آوری میشه خیلی‌ها جبهه میگیرن ومخالفت میکنن،بعضی هاهم که متاسفانه تهمت میزنن اولا که حقوق روحانیون اصلا زیاد نیست،از اقوام دور ماروحانی هستن که امسال یعنی ۱۴۰۱ ،۳میلیون حقوق دارن ولی توکل به خدا دارن وفرزندان زیادی دارن فقط خیلی قانع هستند اسباب بازی دست ساز درست میکنن،خودشون خیاطی وآرایشگری میکنن ومثل نسل قبل ما مدیریت هزینه دارن من اصلا نمیگم شمایی که دوست نداری بچه بیار چون این ظلم به اون بچه هست اما حداقل سرکوفت به اونایی که دوست دارن بیارن نزنین وتیکه بارونشون نکنید،برای هر حرفتون باید جواب بدید همسرم کارمند هستن و خدا بهمون لطف کرده وچهار دسته گل هدیه داده اول زندگی همسرم کار قبلیشونو از دست دادن با اومدن اولین بچه مشغول همین کار شدن هر کاری میکردیم نمیشد یه خونه۵۰ متری بخریم اماوقتی دومین فرزندمو باردار شدم فقط با کمک یه خونه ۶۰متری خریدیم وزمان بارداری فرزندسومم خونه۷۵ متری خریدیم وباتولد فرزندآ امکانات مادی جدیدی برامون فراهم شد وخدارو گواه میگیرم که بهمون ثابت کرده دنیا باحساب کتاب ما پیش نمیره اگر توکل وشکر داشته باشیم خودش همه چیو ردیف میکنه
  • محمدرضا حسینی IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    21 4
    الانم بخوابی فقط اکسیژن مصرف کنی بازم خرج داره حالا چجوری از پس مخارج بر میاد الله العلم من مجردم و توخرج خودم موندم ...
  • ۴۳۳۱ IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    13 1
    مرد حسابی حتمن یک کار می کنی من شاغل هستم در امدم خوب است زیر بار زندگی سه نفره ماندم شما چطور ۱۳ بچه و دو همسر را اداره میکنی...
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    3 13
    به خدا ما طلبه هستیم وحقوق کارمندی میگیریم زود قضاوت نکنید 😔
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    12 2
    ما با دو تا بچه هر دو شاغل تو زندگی و خرج موندیم شما بفرما چ کار میکنی چی میخوری خرج زندگی و از کجا میاری چن تا ماشین داری برا مسافرت چون با ی ماشین که نمیتونین برین رفتی بالا منبر نطق میکنی بیخیال بابا
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      2 0
      بخدا ما هم میدونیم شما حقوق کارمندی میگیرید منتها کارمند با حقوق ۶ میلیون داریم و با حقوق ۶۰ میلیون تومانی هم داریم، ،حالا حاج آقا شما از کدوم دسته کارمندان هستید بعد حاج آقا من آگه ۱۳ فرزند بیارم پول چیپس و پوفک با یک عدد بستنی کیم معمولیش میشه ماهی یک میلیون تومان به عبارتی ۱۳ تا یک میلیون میشه ۱۳ میلیون ،،،حاج آقا جسارتن من غلت کنم همیچین حماقتی کنم با ۷ میلیون حقوق کارگریم
  • حمید IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    12 2
    ما مجردا تو خرج خودمون موندیم
  • Aseman IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    11 8
    نمی‌فهمم! دلیل اینهمه قضاوت چیه؟!ایشون طلبه هستن و تاجایی که من می‌دونم فقط شهریه طلبگی و رایانه دریافت میکنن اگر اشتباه نکنم ماشین هم ندارن! تنها کاری که کردند اینه که به رحمت خدا ایمان داشتن صرفه جویی در هزینه و مصرف اصلا کار سختی نیست شما اگر توان یادگیریش رو ندارین مردم رو قضاوت نکنید بجای اینکه بگین ماشاالله..هزار الله اکبر...از بلایا به دور باشن ان‌شاءالله..به دنبال حقوق و درآمد و دخل و خرج‌شونید؟؟؟
  • صبا IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    6 10
    خدا حفظشون کنه انشاءالله
  • عین الله IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    4 12
    خداوند نگهدار انسان های نیک و صالح باشد انشاالله، من با خواندن این مطلب متاسفانه متوجه شدم برادرم آدم سست ایمانی باید باشد چون با حاج آقا هم سن هستند و هم تحصیل کرده و هم بسیار کاری است ولی هنوز مجرد مانده و تمام ریش هایش هم سفید شده است اگر معتقد به مسلک و مرام حاج آقا بود الان در این وضعیت نبود،از حاج آقا ملتمسانه درخواست دعا برای برادرم را دارم انشاالله در روز جزا توسط پروردگار جبران گردد، آمین
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    6 2
    اصلابه ماربطی نداره هرکس توانایی تربیت درست واقتصاد وعاطفه وامنیت روبتونه برای فرزندفراهم کنه میتونه ۱۰تابچه هم بیاره هرکس نسبت به شرایط زندگیش فرزندمیاره
  • باران IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    15 4
    حاج آقا درآمد شما چقدر ؟ ۲۰ میلیون ۳۰ میلیون یا بیشتر ؟حق داری ۳۰ تا بچه بیاری نه ما که تو خرج دو تا بچه ماندیم
  • عباس آقایی IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    8 15
    با سلام. بنده حاج آقا وافی رو میشناسم...ایشون نه حقوق میلیونی میگیره نه مال حرام توی زندگیش هست.فقط توکل و عمل عاقبت به خیر ان شا الله...
  • IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    19 5
    با این تبلیغات پوچ و بی مفهوم نه جوان‌ها به ازدواج ترغیب میشن و نه زوج ها به فرزندپروری واقعا در عالم هپروت سیر می کنید یا هیچگونه اطلاعی از وضعیت جامعه ندارید یا خودتون رو به نفهمی می زنید الان اینهمه خفت گیری ضرب و جرح سرقت همه توسط جوان‌ها انجام میشه که غالبا در خانواده های پرجمعیت با فرهنگ بسیار پایین و بدون تربیت درست بزرگ شدن و عامل آزار مردم و جرم و جنایت شدن طرف بره ازدواج کنه ۱۵ تا بچه بیاره تو یه خونه ۷۰ متری!!! جوک تعریف می کنید ...
    • سعید IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      7 1
      اصلی که جایش در قانون اساسی بسیار خالیست... هرکس که تمکن مالی ندارد و نمیتواند اینده شغلی و رفاه فرزندش را تضمین کند مرتکب جرم خیانت در حق آن فرزند گردیده است.التماس تفکر
  • IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    11 2
    خواهشن الکی طرف داری نکنیدبرید خرید خرج یک روزشونو انجام بدید بعد حرف بزنید یا خودتونو ببخشید کوری وکری زدید یا شما مهم بله،،🤪😜😝😅😂🤣
  • AU ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    11 5
    رسانه همشهری به احتمال زیاد این متن را غیر قابل انتشار حساب میکند در متن این مقاله عکسی وجود دارد که در حال نماز جماعت هستند ، پرسش من این است ، این عکس در خانه گرفته شده ، همین اتاق به تنهایی چند متر است ؟
  • Abbas IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    4 9
    ماشاءالله خدا همه این عزیزان را حفظ کنه.
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    7 12
    والاجایی که من زندگی میکنم کارهست فراوان البته کارگری درزمین کشاورزی وغیره ولی اونی که تن پروروتنبله ودنبال نون مفته سرکارنمیره دیگه دولتوحکومت چکارکنه بااین افرادبی خاصیت،اگه این آقای روحانی این مطالبومیخونه لااقل یه فرزندشو به مابده که نداریم خداسالموسرحال نگهشون داره
  • مادر IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    17 4
    از15سالگی ازدواج کرده خرج می‌داده درس می‌خونده بچه دارم می‌شده آیا باحقوق کارگری ومستاجریو خرج گرون هم میشه این کارو کرد؟ دانشگاه پول نمیخواد؟ پشتش پربوده
  • Mahin IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    17 1
    تبلیغ برای فرزند آوری، این راهش نیست چون زندگی که فیلم سینمایی نیست اونم توی این حال و احوال
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    6 15
    هر آنکه دندان دهد، نان دهد.
  • هاوکینگز IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    20 6
    واقعا باید تاسف خورد ، از طرز فکر بعضی ها. هنوز هم افکار هزاران سال قبل در خیلی از مردم دیده میشه، وصل کردن تمایلات شخصی و مذهبی در فرزند آوری به خواست خدا ،یک فرافکنی بزرگه.ذهن بشر تا موقعی که درگیر خرافات چندهزار ساله باشه ،پیشرفت نخواهد کرد. یک حساب کتاب بکنید ببینید یک بچه رو هم اگر بخواید با روزی دو عدد نان و تخم مرغ سیر کنید ماهانه 450هزار تومان هزینه اش میشود ،با احتساب 13فرزند و پدر و مادر ،ماهی 7/5میلیون فقط پول غذای سیر شدن اونم نیمرو و نون خالی میشه ،لباس و هزینه مدرسه و ایاب ذهاب و هزاران مخارج دیگه زندگی رو هم حساب کنیم ،حداقل برای چنین خانواده ای ماهانه 75میلیون تومان درامد باید داشت ،که ظاهرا ایشان و امثال ایشان دارند
    • AU ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      2 3
      گل گفتی
  • مجتبی مبینی IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    10 16
    احسنت به تو حاج آقا فقط می تونم بگم فمن یتوکل علی الله فهو حسبه
  • میلاد IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    25 1
    سلام..من ۳۳ سال سن دارم دوتا بچه دارم کل هفته و کل سال غیر از روز آشورا را کاملا سر کارم مستاجرم ۱۶ ساله ازدواج کردم اما هر سال که میگذره پس رفت میکنم چون به خرج این دوتا بچه و خانومم بیشتر نمیرسم.تازشم ما سالی یک بارم نمیتونیم مسافرت بریم چون هر چی کمتر میخوریم و یه کم جمع میکنیم همش میره پای پول اجاره و پول پیش خونه..بیشتر وقتها هم اینقدر دیر میام خونه تا دوبچه خوابشون برده باشه..هیچ کوتاهی نکردم خرج اضافی نداشتم.فقط مشکلم اینه که هر روز قیمتها تغیر میکنه و گرونتر میشه..۱۱ ماه از سال رو جلوی دوتا بچه خجالت میکشم بعضی وقتها هم گریم میگیره..لطف کنید یه راهنمایی کنید تا من بتونم همین زن و دوبچه رو بتونم حفظ کنم..ممنون میشم
  • رضا IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    3 7
    هزارماشالله خداوند ب این خانواده برکت کثرت ،، وسلامتی بده
  • KING IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    8 5
    لپای بچه هات کم گنده نیست حتما حقوق بالا میگیری که ۱۳ تا بچه داری! مردم تو خرج یه دونه بچه موندن
  • مرتضی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    6 5
    خسته نباشی دلاورپول روغن وبرنج ووووخوردن بچه هاازکجامیادتاماهم هرکدام بیست تا بچه وده تازن بگیریم
  • ناشناس IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    6 5
    جالبه واسه همه معیشت بچه های حاجی مهم بود ولی کسی نگفت با این همه مشغله تو ۱۵ سال چجوری ۱۳ تا؟؟؟
  • .... IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    6 5
    ما که با حقوق ثابت و دو فرزند حتی از پس اجاره خونمون بر نمیایم الان ک صاحبخونه ها میگن خانواده کم جمعیت و بدون فرزند نمیدونم والله خدا خودش ی رحمی بحالمون کنه قبلا سال به سال بدتر میشد الان روز به روز
  • رضا IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    4 3
    یا آنه چقدر میگیرن
  • حمید IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    5 2
    فقط هر روز یه نون خالی حساب کن ببین چقدر میشه.از کجا میارند .نمیدونم .مردم تو یکی بچه موندند
  • بنده خدا IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    4 7
    بسم الله الرحمن الرحیم توکلت علی الله خدا روشکر که چنین افرادی با غیرت وبا مسؤلیتی در جامعه ی ما وجود دارند. وبه لطف خدا به این زندگی پرنعمت رسیده اند. خدا به بزرگی خودش آنها را ازهرگونه بلایی بدور دارد. وتا ابد جز به مستقیم نروند. من یک معلم بازنشسته ام ودارای دو فرزند وبسیار متأسفم از بی عر ضگی خودم که به دو بچه اکتفا کردم وصد در صد اگر بچه بیشتری می داشتم بهتربود
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    6 9
    سلام مساله اصلی اینکه اعتقادها کم شده مردم فقط ناله میکنن حالا همین ۱۳رومهمون دعوت کن ببین خدا چطور روزیشو از غیب میرسونه لطفا ناشکر نباشیم
  • نفیسه IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    6 7
    این همه پول رو از کجا میاره بابا مردم رو گذاشتین سر کار دیگه هیچ کس با این حرف ها گول نمی خوره
  • F.sharifi IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    6 9
    ماشاءالله به این خانواده . واقعا باید الگو باشن. اگر معتقدید کهشهریه طلبگی زیاده شما هم تشریف ببرید طلبه بشید ببینیم چند مرده حلاجید
  • رضا IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    11 5
    احتمالا خرج ومخارج زندگیشو حوزه علمیه میده
  • سیمین IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    11 7
    خدایا مرا از گمان بد در مورد این آقا با این شرایط بد اقتصادیواین تعداد بچه ودانشجو بودن بر حزردار آ مین
  • نادر IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    10 5
    ۳تا زن گرفته قیافه هم مثل پسر ۱۸ ساله خرج این همه آدم زیاده درآمدت چقدره شغلت چیه یکی نمیتونه ازدواج کنه این بابا ۳ تا زن گرفته
  • علی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    8 5
    خونه وماشین یکی ازاساسی ترین نیازهای هرخانواده است وتااخرعمرت بایدکارکنی تاصاحبش بشی در زمان پیری،زن وبچع اونقددراپارتمان هامیمونن می پوسن ،بایدماشین وپول داشته باشی تاببرینشون بیرون
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    7 3
    لطفا حقوق یادرامدماهییانه نتان رابگیرن بعد
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    8 13
    سلام خدا حفظشون کنه برکت به عمر وزندکی ومالشون عنایت فرماید
  • منصور IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    0 4
    ای جانم به این روحانی دوست داشتنی،حقیقتا جامعه روحانیون کشور مظهر سربلندی اسلام و ایران هستند
  • فهمیده IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    7 5
    واقعا خانم 13 تا بچه دنیا آورده؟؟؟!!! چه قدرت بدنی!!
  • ایرج IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    6 4
    من هنوز درک نمی کنم هزینه حداقل های لازم برای زندگی را ایشان چگونه تامین می کنند .‌ انسان هرچه باشد نیاز به غذا و پوشاک و هزینه پزشکی و دارو و دندانپزشکی دارد . مسکن هم اضافه بر این ها . قیمت سیب زمینی و میوه و برنج و گوست هم معلوم است . مگر می شود انسان این هزینه ها را دور بزند ؟ مگر اینه واقعا از نظر مادی با سختی و محرومیت فراوان بشود زندگی چنین خانواده ای را اداره کرد . مورد دومی هم که من هرگز پاسخی برای آن‌نیافتم این است که قانون ما که برخاسته از شرع است به دختر با آن سن و سال اجازه شرکت در انتخابات شورای شهر و انتخاب یک نماینده نوقت شورای شهر را نمی دهد . پس چگونه چنین دختری می تواند اختیار انتخاب شوهر دایم را داشته باشد؟
  • م IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    4 6
    درود بر این آقا . آنکس که دندان دهد نان دهد . ساده زیستی کلید تمام مشکلات است . برای آینده بچه‌هایش هم .تلاش خود بچه ها و مشاوره خوب از طرف خانواده و کمک از خداوند . نتیجه کارهاست
  • محمد IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    7 4
    من اهل قضاوت نیستم فقط سر انگشتی حساب کردم حاج آقا صبحانه نهار شام خیلی ساده غذا بخورن برای 13نفر روزی 500 باید هزینه کنه که ماهی 15 میلیون تومنه حالا هزینه میوه پوشاک بهداشت ایاب ذهاب مدرسه وغیره دیگه خودتون حساب کنید بعدشم هزینه خانمش که بار دارمی شه توی این 9 ماه از هزینه ویزیت دکتر. ازمایشگاه. سونوگرافی وغیره بعد از بدنیا اومدن بچه از شیر خشک پوشک و دکتر وغیره اینارو اگر با بیشترین قناعت حساب کنید حداقل ماهی باید 50 میلیون درآمد داشته باشه پس این حاج آقا باید درمورد حقوق هزینه شفاف سازی کنه بعدش بشود الگو چون دوره نادانی وجهل گذشته همه باسواد وبا فرهنگ هستن وقتی میخان بچه دار بشن همه چیزو درنظر میگیرن
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    9 3
    من یک دختر دوازده ساله دارم و حقوق شوهرم با این وجود که کارمند دولت و تا دوازده شب کار میکنه چهار میلیونه دخترم امسال می‌ره دبیرستان نمره خاش هم همه بیست و ده تا هم لوح تقدیر و مدال داره اما دبیرستان های دولتی نمیپذیرن و دبیرستان های غیر دولتی هم بیست میلیونه و سرویس خونه تا مدرسه هفت میلیونه من با حقوق چهار تومن و خرج و مخارج و قسط و اجاره چطور بیست و هفت میلیون فراهم کنم؟ خدا میده؟ بعد بچه دار بشیم؟ وقتی نه مدرسه هست نه هیچ مکان اموزشی بچه بیاریم چی بشه؟ مسئولین هم که مثل درخت نگاه میکنن فقط
  • حامد IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    8 6
    این آقا یه فرمول بده که چه جوری با این گرونی تونسته فقط وفقط شکم اینهارو سیر کنه خرید لیاسو خرج مدرسه موبایل ولب تابو خرج لیماری و هزاران مخارج دیگه پیش کش فقط بگه چقدر درآمد داره نگه فقط شهریه میگیرم ویا حقوق معمولی که هیچ کس باور نمیکنه
  • ناشناس IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    8 5
    سلام علیکم بنده ۱۴ سالم هست و در خانواده شهید بزرگ شدم از وقتی چشم باز کردم در خانواده قناعت کردن و توکل به خدا رو یاد گرفتم هر وقت پدرم که بازنشسته ی آموزش پرورش هستن حقوق می‌گرفتم مادرم با همون حقوق خانواده رو تأمین میکردن. خواهر من ۳۰ سالشون هست ۵ تا بچه دارن و همسرشون روحانی هستن اما خب شغلشون آزاد هست ۴ ملیون تومان به خواهر بنده خرجی میدم و اموراتشون بدون یارانه با همون پول میگذره سال ها پیش تونستن یک خونه در یک مجتمع بخرن اون هم با پول خانواده همسرشان و مقداری ما کمک کردیم برای زدن شغل هم پولی قرض کردن که هنوز هم دارن قسط میدن هر ماه. مهم قناعت و توکل به خدا هست که متاسفانه خیلی ها نداریم واقعا زندگی تجملاتی بله نمی‌گذره اما میشه شب بادمجان و گوجه خورد میشه یه وعده برنج خورد میشه یه وعده گوشت یا مرغ خورد میشه مهمونی های تجملاتی نگرفت و تو مهمونی یه جور غذا گذاشت خودمون شرایط رو سخت میکنیم و از ناشکری هست که شرایط بدتر میشه اما خب یه عده واقعا غر الکی میزنن و یه عده هم خب واقعا شرایط خوب ندارن اما انشاالله با توکل بر خدا همه چیز بهتر میشه.
  • م. ش IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    7 4
    بالاخره به اندازه نون و پنیر و گوشت و برنج 15 نفر که باید داشته باشید تازه درس هم که می خوانید نمیدونم روزی چند ساعت و چه کاری می کنید که کفاف خرجشون رو می‌دهید حاج آقا جان. ما هم دوست داریم بچه زیاد داشتیم ولی الان تو مشکلات همین دوتا گیر کردیم با این که زن و شوهر هر دومون تحصیل کرده و شاغل هستیم. راز موفقیت خودتون رو البته غیر از توکل به خدا، بفرمایید.
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    11 11
    سلام..اصلا برای من عجیب نیست.چون ما سال ۹۰ ازدواج کردیم.شوهرم کارگر بود و حقوقش نصف حقوق بقیه فامیل بود اما با ساده زیستی و قناعت تونستیم خونه بخریم.درحالی که همون فامیل بازم با وجود ۲برابر بودن حقوقشون مستتاجرن و فقط دنبال مقصر میگردن..پس میشه بادرآمد کم زندگی خوب داشت ولی به شرط قناعت
  • ناشناس IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    1 6
    ماشالله خدا حفظتون کنه واقعا واسه همه الگو هستید
    • ف ن IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      4 1
      عزیز الان چی میتونی با این گرونی خونه بخری
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    1 0
    احسنت به آقای وافی ای کاش همه یاد می گرفتند .
  • ناشناس IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    1 3
    خداروزی رسان هست فقط باید به خدا اعتماد کنید ماهم سه تابچه داریم بادومیلیون پول باخوبی وخوشی زندگی می‌کنیم خدابه همه تن سالم بده بادل خوش
  • ناشناس IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    4 1
    پسر من با ۳۰سال سن کار نداره با چه درآمدی ازداوج بکنه شما راهنمایی بکنند
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    3 0
    فقط سیزده نفره بیا بلوچستان تا ببینی یک خانواده چند نفره؟ بیست تا بیست و پنج نفر است
    • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      1 3
      جمعیت سنی روز به روز داره افزایش پیدا میکنه اونوقت شیعه ها تا سن های بالا یا هنوز ازدواج نکردن یا بچه کم میارن ، شرایط گرونی برای اونا هم هست پس چطور عین ماها ناله نمیکنن؟؟؟؟
  • سها IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    3 1
    راست میگه آقا خرجت از کجا در میاری،ماهانه:1بسته قند180هزار تومان،نان نفری 1عدد ماهانه:660هزار تومان برنج یک کیسه:320هزارتومان،میوه نفری یک موز ۱۳ عدد میشه 150 هزار تومان،چایی:130هزار تومان لباس دو ماهی یک دست نفری یک میلیون ۱۳ میلیون تومان،پول آب،برق،گاز،تلفن،اینترنت،ثبت نام مدرسه برای بچه ها،هزینه تحصیل،خدایی نکرده هزینه دکتر،گوشی موبایل برای بچه ها،خرج برای زمان گردش،اسباب بازی،تازه من فقط برنج حساب کردم اون آدمی میگه توکل به خدا،چی فکر کردی ما هممون توکل میکنیم چطور به ما نمیده به اون میده،
  • محمد IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    2 1
    دوستان من کامنت هارو دیدیم که اکثرا خیلی سوال داشتید ،این روحانی مستندش هم ساخته شده و به خیلی از این سؤال ها در کامنت ها قبلا در مستندش پاسخ داده یک سرچ توی اینترنت بکنید میاد و به پاسخ هاتون می‌رسید
  • مش مندلی IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    3 2
    من در یک خانواده پرجمعیت بدنیا آمدم متاسفانه فرزندان اغلب درخانواده پرجمعیت کودکی نمیکنند ومجبورن به خاطر کمک به پدر یا مادر زود وارد دنیای بزرگسالان شوند.همچنین فقط فرزندان اول وآخر از محبت والدین به خوبی برخوردارن وبقیه فرزندان محبت کافی دریافت نمیکنند.من خودم این راتجربه کردم وازکودکی خودم متنفرم.
  • ناشناس IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    5 4
    اصلا بگیر سه وعده ارزونترین پنیر رو میخورن بسته ای بیست تومن میکنه به عبارت شصت تومن اگه هر وعده یه بسته پنیر ببینه این جمعیت رو با نونش میکنه ماهی سه تومن لباس و درمان و تفریح و اموزش هیچی اصلا قابل باوره بخدا ما هم به خدا اعتقاد داریم اینقدر شعار ندین
  • سازا IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    3 5
    سبک زندگی ایشون متفاوت هست کسی مطمئما به صرف داشتن حقوق نجومی به فرزند آوری رو نمیاره فقط پشتوانه اعتقاداتی هست که ایشون دارن انصاف به خرج بدید مستند این خانواده در تلویزیون پخش شد کاملا ساده زیست بودن ولی پر از شور و نشاط چیزی که خیلی از خانواده ها ندارن
  • ایرج انوشیروان IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 1
    خدایا همه ی این همه تحلیل گر را شفا بده.....
  • Z.ahmadi IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    3 1
    والا منم همسر طلبه هستم تو خرج یه بچه موندیم نمیتونیم برسونیم حالا چه برسه به سیزده بچه خدایی چجوری زندگی میکنین؟
  • به IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    3 1
    به جای تاکید فرزند اوری اولش شرایطش و جور کنن بعد حرف بزنن پوشک دونهای ۲۵۰۰۰۰ وزایمان‌۲۰ یا۳۰ میلیون نمیصرف اول تورم مملکت و درست کن بعد حرف بزن
  • فراهانی IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    2 0
    ماشالله ، خدا حفظتون کنه ، ان شالله بهترین ها روزیتون بشه
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 4
    یاد نگرفتیم ادمها را قضاوت نکنیم.من با این طور خانواده ها از نزدیک اشنا هستم.به هیچ جایی وصل نیستند در حاشیه شهر زندگی میکنند نه بالاشهر .دلشان اپارتمان لوکس و ماشین شاسی بلند نمی خواهد .بچه هاشونو هزار جور کلاس بی مصرف پرخرج نمیفرستند.اگر هر روز گوشت نخورند به عالم و ادم فحش نمی دهند.روش زندگیشون فرق داره.میوه فصل را سیر نمی خورند.ولی غر هم نمیزنند.ولی نسل انسانی تربیت می کنند. چقدر استحاله شده ایم که همه چیزمان شده اب و نان. بچه هامونم داریم پرتوقع و بی مسئولیت و ناز نازی بار میاریم.اسم خودمونم گذاشتیم پدر مادر روشنفکر.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    5 1
    لطفا اینقدر در مورد کودک همسری تبلیغ نکنین.در حالی که کل دنیا در حال مبارزه گسترده با کودک همسریه به دلیل شرایط بد اقتصادی که مانع تشکیل خانواده میشه فرهنگ بد ترویج نکنین وضع جامعه رو از لحاظ اقتصادی درست کنین خود جوانها تشکیل خانواده خواهند داد.خدارو شکر که جوانان اونقدر عاقل شدن که به امثال این داستانها گوش نکنن
  • رضا IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    2 1
    ده ها نظر را خواندم . مباحث مختلفی از فلسفه، عدالت اجتماعی، خداباوری، شرایط اقتصادی و اعتقاد به علم و تکنولوژی در تعیین سرنوشت انسان ها و... مطرح شده است. برخی ها هم دلیل ابراز رضایت این روحانی را شغل و ارتباطات او دانسته اند. اما قطعا انسان می تواند هر مسیری را که می خواهد، طی کند . پس شما هم می توانید هم روحانی شوید و هم دارای فرزندان بسیار ! این انتخاب خودتان است !