طی بیست سال (۱۹۸۰ - ۱۹۶۰) در یکی از کشورهای جهان سوم (هند) تنها ۵۰۰ موسسه کارآفرینی شروع به کار کرده‌اند و حتی بسیاری از شرکت های بزرگ جهان برای حل مشکلات خود به کارآفرینان روی آورده‌اند که این نشان از اهمیت روزافزون معقوله پیشران های اقتصادی و کارآفرینی در سراسر دنیا دارد.

کارآفرینی

به گزارش همشهری آنلاین، تغییرات و تحولات سیاسی و اقتصادی و ... در دنیا موجب شده تا اهمیت کارآفرینی و اقتصاد غیرنفتی بیش از پیش در دنیا اهمیت یابد و این خود سرآغازی جدی برای پرداختن به معقوله پیشران های اقتصادی و کارآفرینی در دنیا است. با توجه به بروز مشکلات متعدد در دنیا و بروز مشکلات و بحران های متعدد، بی شک شرایط اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی امروز در کشورها به گونه ای متفاوت است و حل مشکلات و تنگناها نیز راه حل های جدید و متفاوتی را طلب می کند. همچنین ترکیب جمعیت جوان کشور، ضرورت ایجاد فرصت های شغلی و نیز نوسان بهای نفت سه عامل عمده ای هستند که موجب شده تا در کشورهای مختلف درآمدهای غیرنفتی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد در  این مسیر بی شک ابتکار، خلاقیت و نوآوری چیز دیگری نیست.

اکنون در عرصه جهانی، افراد خلاق، نوآور و مبتکر به عنوان پیشران های اقتصادی و کارآفرینان منشا تحولات بزرگی در زمینه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی شده اند و از آنها نیز به عنوان قهرمانان ملی یاد می شود زیرا چرخ های توسعه اقتصادی در هر کشوری همواره با توسعه کارآفرینی به حرکت درمی آید. در اهمیت کارآفرینی توجه به این نکته ضروری است که طی بیست سال (۱۹۸۰ - ۱۹۶۰) در یکی از کشورهای جهان سوم (هند) تنها ۵۰۰ موسسه کارآفرینی شروع به کار کرده‌اند و حتی بسیاری از شرکت های بزرگ جهان برای حل مشکلات خود به کارآفرینان روی آورده‌اند که این نشان از اهمیت روزافزون معقوله پیشران های اقتصادی و کارآفرینی در سراسر دنیا دارد.

یکی از وظایف مجامع کارآفرینی، ارائه مشاوره و آموزش به کسب و کارهای نوپا است که در سایر کشورها این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. برای مثال مرکز توسعه کسب و کار "زبیر" در کشور عمان، یکی از اهداف خود را حمایت جامع از کسب وکارهای کوچک و در حال رشد به منظور هدایت آن‌ها برای رشد و توسعه‌ای پایدار و مشارکت آن‌ها در تغییرات مثبت فضای کسب و کار داخلی عنوان کرده است.

این مرکز ماموریت خود را ایجاد مجموعه ای غیر انتفاعی مشاوره عنوان کرده که به صورت راهکار محور با کسب وکارهای نوپا فعالیت می‌کند.

«شرکا» یک کمپانی عمانی دیگر، دارا بودن سیستم آموزش و تولید محتوا برای آگاهی بخشی در مورد کار آفرینی و اهمیت آن برای رشد بیزنس‌های نوین را به همراه برگزاری ایونت‌های متعدد از جمله اهداف خود قرار داده است. همچنین این شرکت تلاش می‌کند تا جامعه را به حمایت از کسب و کارهای کوچک سوق دهد و این نکته را آموزش دهد که کارآفرینان مهم ترین عنصر و قلب تپنده ی کسب و کارهای نوپا هستند.

شرکت«ومضه» عمان، یک مجموعه خصوصی است که در زمینه ارائه مشاوره، تولید محتوا و مدیا در زمینه‌ی کارآفرینی برای آگاهی بخشی و نشرخبرهای مربوط به این حوزه در منطقه و برنامه‌هایی مانند برگزاری مجموعه ایونت‌های مشاوره و آموزش کارآفرینی فعالیت می‌کند.

انجمن کارفرینان آمریکا نیز که به عنوان یکی از انجمن‌های مطرح جهان در این زمینه فعالیت می‌کند طی سال‌های گذشته در زمینه آموزش و مشاوره به اقداماتی از جمله ارائه مشاوره‌های مالی و اقتصادی ( در زمینه سرمایه‌گذاری، و جذب سرمایه خارجی)، ارائه خدمات آموزشی در مراکز مشترک ایجاد شده با دانشگاه‌ها و مراکز فنی و تخصصی، ارائه مشاوره‌های فنی و تخصصی در زمینه بازاریابی و ارائه مشاوره‌های فنی و تخصصی در زمینه روش‌های تولید پرداخته است.

همچنین در کشور ترکیه نیز دولت در زمینه ارائه مشاوره حضور پررنگی داشته است که از جمله اقدامات آن می‌توان به تاسیس دفاتر خدمات مشاوره ای دولتی در۱۸۰کشور جهان که در آن ۵۰ درصد هزینه را متقاضیان مشاوره و مابقی را دولت می پردازد اشاره کرد.

کد خبر 691519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha