معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند با اشاره به تمهیدات لازم در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی شهرداری تهران و ارتقاء فرهنگ تفکیک پسماندها در مبداء، از اجرای طرح‌های نوین و تکمیل طرح‌های گذشته خبرداد و گفت: به زودی و برای اولین بار پسماندهای ویژه خانگی در سطح شهر تهران به‌صورت جداگانه جمع‌آوری می‌شوند.

غرفه هاي جمع آوري پسماند خشك

به گزارش همشهری آنلاین، شادی مالکی به دوطرح خودروهای ملودی  و غرفه‌های بازیافت به عنوان دوطرح  اولیه سیار و ثابت این سازمان برای جمع آوری پسماند خشک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر و پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از طرح‌های مذکور که  شهروندان تهرانی با لزوم تفکیک پسماند در مبدا آشنا شده‌اند با رنگ آمیزی و نصب نشانه‌های محیط زیستی بر روی ۴۵۵ غرفه بازیافت موجود در سطح شهر، زمینه جلب مشارکت بیشتر شهروندان تهرانی با شعار «تفکیک پسماند، لبخند تهران» فراهم شده است.

او با اشاره به راه اندازی نهضت جمع آوری پسماندهای خشک از طریق سامانه مردمی ۱۳۷  خاطرنشان کرد:  کد ۷ به جمع آوری این پسماندها از در منازل شهروندان توسط خودروهای ملودی اختصاص داده شده است. توزیع مخازن و کارتن پلاست به همراه نصب برچسب و کدگذاری بر روی مخازن و جانمایی آنها در نقاط تعیین شده از جمله زیر ساخت‌های تعامل شهروندان با طرح تفکیک پسماند در مبداء از شهرک های محصور و مجتمع‌های مسکونی است.

تبدیل ۵۵۰۰ تن زباله تر به کمپوست

معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند با ابراز خشنودی از جمع آوری بیش از ۵۵۰۰ تن پسماند تر از میادین میوه و تره بار و تبدیل این نوع پسماند به روش هوازی به کود کمپوست با کیفیت از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون،  افزود: جمع آوری و بازیافت پوشال‌های کولرهای آبی در سطح شهر تهران و تبدیل به مواد اولیه تولید چوب و نئوپان در کنار طرح مذکور موجب کاهش پسماندهای ورودی به مرکز پردازش آرادکوه و تقلیل هزینه‌های تحمیلی به شهر شده است.

جمع آوری پسماندخشک از درب خانه‌ها با سامانه ۱۳۷ | زباله‌های پرخطر و بُرنده را کجا بریزیم؟ | خودروهای ملودی تا طرح‌های تشویقی برای تفکیک زباله از مبداء

مالکی با اشاره به تلاش  سازمان در خصوص اجرای سیاست‌های ابلاغی شهرداری تهران و ارتقا فرهنگ تفکیک پسماندها در مبداء خاطر نشان کرد: راه اندازی ۳۳ دستگاه RVM (دستگاه خوددریافت پسماند خشک) در سطح شهر تهران، آموزش و تبدیل پسماندهای تر (پسماند میوه، سیفی و سبزی) به خشکاله و دریافت آن در غرفه‌های بازیافت همچنین انجام طرح‌های تشویقی همچون  احداث و راه اندازی مراکز گلماند و پسماند مارکت، پسماند بیمه و کارواش ماند به تعداد ۴۸ مرکز در سطح شهر جهت دریافت پسماند خشک و ارائه خدمات متناسب به شهروندان از جمله اقدامات این سازمان در راستای ارتقاء تفکیک پسماند در مبداء است.

او با اشاره به ضرورت مدیریت پسماندهای خطرناک عادی و جمع آوری مجزا و دفع صحیح آنها گفت: به زودی پسماندهای ویژه خانگی برای اولین بار در سطح شهر تهران به‌صورت جداگانه جمع آوری می‌شود و  شهروندان پس از دریافت جعبه‌های ایمن توسط عوامل خدمات شهری می‌توانند  پسماندهای ویژه خود را از قبیل تیغ ژیلت، سر سرنگ، لانست قند خون و ... در آن جعبه تخلیه کرده و به یکی از ۴۵۵ غرفه بازیافت موجود در سطح شهر تهران ارائه دهند.

دراین‌باره بخوانید:

کد خبر 692535
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha