شیوع «آبله میمونی» در بیش از ۷۰کشور جهان، یک وضعیت فوق‌العاده است که اکنون می‌توان آن را یک وضعیت اضطراری جهانی توصیف کرد. به‌گفته علیرضا خوشدل، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی آزاد تهران آبله میمونی تاکنون در بیش از ۷۵کشور دنیا و بیش از ۱۵هزار مورد قطعی گزارش شده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ بیشترین موارد غیراندمیک بیماری یعنی حدود ۸۷درصد از مجموع بیماری در اروپا گزارش شده که ۹۹.۵درصد مبتلایان مرد و ۴۴درصد مبتلایان ۳۰ تا ۴۰سال دارند

انتقال این بیماری از حیوان به انسان در تماس با ضایعات پوستی یا گوشت و خون آلوده حیوانات روی می‌دهد.

در انتقال انسان به انسان هم تماس مستقیم با بثورات، ترشحات بدن و تنفسی، زخم‌ها، تماس چهره به چهره طولانی، تماس با لوازم شخصی، ملحفه و البسه فرد مبتلا، تماس جنسی و انتقال از مادر به جنین از طریق جفت خواهد بود.

بیشترین زمان انتقال از آغاز راش تا بهبود کامل ضایعات پوستی هم حدود ۲تا ۴هفته است

از علائم مشکوک آبله میمونی می توان به سردرد، تب حاد بیش از ۳۸.۵درجه، کمردرد، بی‌حالی و ضعف شدید در موارد راش پوستی حاد اشاره کرد.

واکسن آبله یکی از روش‌های محافظت‌کننده درباره این بیماری مطرح می‌شود و بعد از تماس، بهترین زمان واکسیناسیون ۴روز اول است و بعد از ۴روز تا ۱۴روز صرفا از شدت علائم درصورت ابتلا کم می‌کند، اما احتمال انتقال به دیگران وجود دارد.

تاکنون در ایران هم هیچ مورد آبله میمونی گزارش نشده و در منطقه تنها ۱۲ تا ۱۳مورد ابتلا در امارات و ترکیه گزارش شده که دلیل آن ترانزیتی و گردشگرپذیر بودن این کشورهاست.

کد خبر 693054
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    0 0
    خب چرا واکسن تولید نکنیم؟