امامزاده‌ای در پایتخت وجود دارد که در کنار مأمن معنوی زائران، محل مراجعه آنها برای دریافت خدمات متنوع از جمله درمانگاه طب سنتی، مرکز فرهنگی و ورزشی، صندق قرض‌الحسنه و مرکز مشاوره و... است. حالا به تازگی هم در محوطه‌اش یکی از شعبه‌های شورای حل اختلاف دایر شده و میزبان شهروندان است.

امام زاده

همشهری آنلاین - مریم باقرپور: در میان کوچه‌پس‌کوچه‌های محله پونک، بعد از میدان، بلوار پونه یکم، داخل کوچه پونه سوم، آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) قرار دارد. امامزاده‌ای که ساخت آرامگاهش به دوره فتحعلی‌شاه می‌رسد و در سال ۱۳۳۷ توسط فرمانفرما ساخته شده است. برای رسیدن به امامزاده باید مسیری را پیاده بروید تا به حیاط آستان برسید. محلی که قبوری با قدمت بیش از نیم قرن و بارگاه امامزادگان وجود دارد. در اطراف حیاط هم بخش‌های برای ارائه خدمات مختلف دیده می‌شود.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

رفع کدورت در جوار امامزاده | از طب سنتی تا زیارت نوادگان ائمه(ع) و اهل قبور در یک‌جا
درمانگاه طب سنتی یکی از امکانات محوطه امامزاده است

طب سنتی حتی برای خارجی‌ها

درمانگاه سنتی آستان مقدس امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) که در سمت راست ورودی حیاط قرار دارد، توسط یکی از استادان طب سنتی فعال شده و در سال، ده‌ها هزار نفر از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور به این درمانگاه می‌آیند تا معاینه شوند. حجامت گرم، ماساژ درمانی، بادکش گرم و فصد خون گوشه‌ای از جمله خدماتی است که در درمانگاه سجاد به زائران و مجاوران آستان مقدس امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) ارائه می‌شود. همچنین داروخانه گیاهان دارویی سجاد هم در طبقه همکف این درمانگاه قرار دارد و در آن انواع محصولات گیاهی دیده می‌شود. وجود درمانگاه باعث  ازدحام جمعیت در آستان امامزادگان شده و به‌ویژه افرادی که از شهرهای دور به اینجا می‌آیند تا رسیدن نوبت‌شان زیر سایه درختان این آستان استراحت می‌کنند.

رفع کدورت در جوار امامزاده | از طب سنتی تا زیارت نوادگان ائمه(ع) و اهل قبور در یک‌جا
برپایی کلاس‌های ورزشی در محدوده آستان امامزادگان

ورزش و هنر در خدمت مردم

در ساعت‌های مختلف کودکان و نوجوان با لباس‌های سفید ورزشی در محوطه امامزاده دیده می‌شوند که عضو مجموعه فرهنگی و ورزشی سجاد در این آستان هستند. این مجموعه بهمن ماه سال ۱۳۹۷ افتتاح شده و این روزها در بخش ورزشی عصرها برای آقایان در رشته‌های تکواندو کاراته برنامه آموزشی دارد و بانوان هم می‌توانند صبح‌ روزهای شنبه و سه‌شنبه در کلاس‌های بدنسازی شرکت کنند. البته برنامه‌های فرهنگی اینجا محدود به اینها نیست و دست‌اندرکاران ۶۰رشته مختلف از آموزش زبان خارجی تا نقاشی و منجوق‌دوزی و حتی بازیگری برای کودکان تا بزرگسالان تدارک دیده‌اند و این بارگاه  پاتوق آموزشی فرهنگی اهالی نیز محسوب می‌شود.

چه مشاوره‌ای نیاز دارید؟

 ارائه خدمات مشاوره در برخی از امامزادگان به شکل موردی انجام می‌شود اما در بارگاه آستان امامزادگان عینعلی زینعلی، مشاوران صبح و عصر در اتاق‌ها می‌نشینند و در زمینه‌های مختلف به مراجعان مشاوره می‌دهند. البته به گفته «مهدی مزینانی» مدیر آستان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه که بیشتر مراجعه‌کنندگان، زائر هستند، خدمات رایگان مشاوره حقوقی، روان‌شناسی، خانواده و مذهبی توسط کارشناسان رسمی ارائه می‌شود.

رفع کدورت در جوار امامزاده | از طب سنتی تا زیارت نوادگان ائمه(ع) و اهل قبور در یک‌جا
افراد بسیاری بر زیارت امامزادگان و اهل قبور به اینجا می‌آیند

مجتمعی برای حل اختلاف‌ها

اما آنچه آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) را از سایر پایگاه‌های دینی متفاوت کرده، راه‌اندازی مجتمع حل اختلاف در اینجاست. این امکان جدید چند روز قبل،  افتتاح شده و به گفته حجت‌الاسلام «هادی صادقی» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، پیش‌بینی شده ۵۰‌درصدی پرونده‌های ارجاعی به شوراهای حل اختلاف با سازش به پایان برسد و به همین دلیل هم شعبه شورای حل اختلاف امام‌زادگان عینعلی و زینعلی(ع) در بقعه متبرکه این امام‌زادگان شروع به کار کرده است. او می‌افزاید: «مردم با قرار گرفتن در این فضا برای حل اختلافات حال معنوی پیدا کرده و علاوه بر اینکه راحت‌تر سازش می‌کنند، متوجه اهل‌بیت (ع) می‌شوند و این ارزش کار شورای حل اختلاف این مجتمع را افزایش می‌دهد.»

فعالیت این مرکز با حضور حجت‌الاسلام صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، «علی القاصی مهر» رئیس کل دادگستری استان تهران، سردار «رحیم صفوی» مشاور عالی فرمانده کل قوا، «غلامرضا مهدوی» رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، آیت‌الله «سعیدی» رئیس دفتر عقیدتی و سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح، معاون اداره اوقاف کشور، تعدادی از شهرداران مناطق تهران و سرپرستان مراکز قضایی آغاز شده است.

رفع کدورت در جوار امامزاده | از طب سنتی تا زیارت نوادگان ائمه(ع) و اهل قبور در یک‌جا
افتتاح مجتمع حل افتلاف باحضور مسئولان 

مجتمعی با ۸ خدمت ویژه

حالا مجتمع حل اختلاف آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) با ۸ شعبه‌ ویژه از جمله پزشکی، قصاص نفس، تصادفات و... فعالیت می‌کند. مدیر آستان امامزاده دراین‌باره می‌گوید: «مجتمع شورای حل اختلاف امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع)   سال ۱۳۹۸ یک شعبه حل اختلاف به‌صورت رسمی و زیر نظر قوه قضائیه و شوراهای حل اختلاف افتتاح کرد. بعد از دو سال که بازخورد عملکرد آن را گرفتیم، اینحا را برای حل مشکلات میان مردم مناسب دیدیم. به همین دلیل پس از مشورت با رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان تهران و هیئت امنای مجموعه، به این نتیجه رسیدیم که به جای شعبه، یک مجتمع کامل حل اختلاف با توجه به نیاز مردم منطقه افتتاح کنیم.»

 همچنین «مهرشاد شبابی» سرپرست مجتمع حل اختلاف آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) دراین‌باره می‌گوید: «تصمیم ایجاد یک مجتمع حل اختلاف پس از آن گرفته شد که مردم از فضای معنوی مجموعه استقبال کردند و نتایج شعبه قبلی حل اختلاف رضایت‌بخش بود.»

رفع کدورت در جوار امامزاده | از طب سنتی تا زیارت نوادگان ائمه(ع) و اهل قبور در یک‌جا
آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی از نمای بیرون چهارضلعی و از نمای داخل هشت ضلعی است

تنوع خدمات

این روزها در جوار آستان مقدس امامزادگان عینعلی و زینعلی که ساختمانش از بیرون به شکل مربع دیده می‌شود اما از داخل شکل هشت ضلعی دارد، خدمات زیادی از مشاوره تا برنامه‌های فرهنگی و ورزشی ارائه می‌شود و مردم می‌توانند در کنار زیارت، مشکلات‌شان را هم رفع کنند. امام‌زاده‌ای که گفته شده، دو برادر به نام‌های «عون ابن علی» و «زیدابن علی» از نوادگان امام سجاد(ع) بودند که در سن ۷ و ۱۳ سالگی و در دوران خلافت هارون‌الرشید، به اتفاق حضرت معصومه(س) به ایران آمدند. پس از ورود آنها به ایران، مأموران دستگاه حکومتی که قصد قتل‌عام سادات و فرزندان آنها را داشتند، در مسیر مشهد راه را بر آنها بستند. بنابراین دو برادر حین فرار به قریه پونک رفتند و مشغول کار برای مردم دِه شدند. در یکی از آن‌ روزها کنار نهر آبی، میرابی آن دو را به شهادت رسانده و داخل چاهی انداخته است. آن نهر آب این روزها کانالی است که در وسط حیاط امامزادگان وجود دارد. بعدها با کم شدن فشارهای حکومتی، مردم محله پونک که از وجود این دو پیکر داخل چاه اطلاع داشتند برای آنها بقعه‌ای ساخته‌اند.

کد خبر 693129

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ستوده IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    2 0
    چه خوبه این امامزاده. من تاحالا نرفتم
  • علی IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    3 0
    این مکان برای بچه ها هم کلاس داره
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    4 0
    من از مشاوره های کارشناسان این امامزاده استفاده کرده ام. خیلی خیلی کمکم کرد و مشکلم حل شد
  • محمدرضا IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    3 0
    از شرق تهران هم می توان به این شورای حل اختلاف امد
  • حبیب IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    1 0
    فرحزادی ها و پونکی ها چه خاطره هایی که ازین امامزاده نداشتن.