به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها: بر اساس سیاستها پیشین مبنی بر گسترش آموزشهای غیرحضوری و ایجاد شرایط مناسب و فرصت آموزشی برابر برای تمامی فراگیران و علاقهمندان رشته روزنامهنگاری، دفتر مطا لعات و برنامهریزی رسانهها پنجمین لوح فشرده آموزش روزنامهنگاری را منتشر کرد.
روابط عمومی یاد شده در توضیح علل و انگیزه تهیه و تولید لوح آموزشی گرافیک مطبوعاتی اظهار کرد: به طور خلاصه در مورد نقش تصاویر و عناصر گرافیکی در رسانهها باید گفت کاربرد گرافیک در رسانههای چاپی، تصویری و الکترونیکی به لحاظ کارکردهای پیچیده و متنوع آن نقشی پراهمیت یافته است.
دانش گرافیک با خلق جاذبههای بصری، زمینههای گستردهای را برای ایجاد ارتباط مؤثر با مخاطب و سرعت انتقال پیام فراهم آورده است.
با توجه به تاثیر این دانش بر کیفیت تولید و نشر روزنامه و همچنین لزوم فراگیری روزنامهنگاران از تکنیکها و قابلیتهای گرافیکی، دفتر مطالعات بر آن شد که این لوح را برای ارتقاء دانش حرفهای روزنامهنگاران تهیه کند.
روابط عمومی در ارتباط با ویژگیهای این لوح افزود: لوح مذکور در دو بخش تنظیم شده است: بخش اول حاوی مطلبی با عنوان چگونه طراحی و صفحهآرایی را دریابیم و بکار بندیم است و بخش دوم نیز شامل مصاحبه با صاحبنظران و طراحان گرافیک در مطبوعات است که به تفصیل درباره عناصر مهم در صفحهآرایی و گرافیک مطبوعاتی سخن گفتهاند.
مطالب مندرج در بخش اول این لوح عبارتند از:
مقدمه
-
چگونه از این کتاب استفاده کنیم
بخش اول: مبانی اصلی طراحی
-
شکلهای اصلی
-
توازن و هماهنگی
-
قلم
-
جلوههای نمایشی
-
رنگ
-
تحلیل اطلاعات
-
عکس
-
متن و تصویر
بخش دوم: سفارش کار و انواع آن
-
توجیه طرح
-
لوگو و اوراق اداری
-
خبرنامه
-
بروشور
-
مجله
-
آگهیهای تبلیغاتی مکتوب
-
پوسته
-
بستهبندی و برچسب
-
صفحه اصلی وبسایت و پیوندها
-
ارائه کار به مشتری
شایان ذکر است که این دفتر به صورت مستمر و مداوم در صدد اجرای برنامههای آموزشی مدون و گسترده غیر حضوری است تا به نحوه مطلوبی پاسخگوی نیاز مخاطبان در سراسر کشور باشد. مبنای این اقدامات نیز کاهش نابرابری آموزشی در میان روزنامهنگاران مرکز و شهرستانها است.
در این راستا تلاشهای وسیعی در زمینه جامعیتبخشی به امر آموزش و تأمین منابع و اطلاعات آموزشی لازم در رشته روزنامهنگاری صورت گرفته که بتدریج و طی برنامهریزیهای آتی در اختیار علاقهمندان قرار خواهد گرفت.