خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران، گزارش مالی ابتدایی سال جاری را در شورای شهر قرائت کرد و از تحقق ۵ هزار میلیارد تومانی بودجه شهرداری معادل ۴۳ درصد در این مدت زمان خبر داد.

شورای شهر

به گزارش همشهری آنلاین، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان هشتاد و سومین جلسه خود در جریان بررسی دستور جلسه امروز خود، گزارش درآمد و هزینه خرداد ماه  ۱۴۰۱ شهرداری تهران را دریافت کردند.

حبیب کاشانی خزانه دار و عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با قرایت این گزارش، اظهارداشت: میزان اعتبار مصوب ۵۳ هزار میلیارد تومان است که قرار بود ۱۲ هزار میلیارد و ۵۹۲ میلیون تومان آن محقق شود که از این میزان ۴۳ درصد محقق شده است. تقاضا داریم شهرداری‌های مناطق در تحقق درآمدهای نقد و غیرنقد پیگیری جدی داشته باشند.

او با اشاره به ایام نوروز و ماه رمضان در این مدت گفت: تحقق درآمد به این میزان طبیعی است.

کاشانی پیشنهاد تشکیل کمیته درآمد در شهرداری‌ها را ارایه کرد و در ادامه گزارش اظهار داشت: اعتبار ابلاغی در مجموع ۴۶ هزار و ۸۲۳ میلیارد تومان بود که در نهایت ۶۴ درصد جذب شده است. حدود پنج هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان وصول شده که باید بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان وصول می‌شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پیش بینی شهردار تهران مبنی بر تحقق ۸۳ هزار میلیارد تومانی درآمد، اظهار داشت: درآمدهای غیرنقدی قابل توجه نیستند و فقط مناطق ۱۲، ۱۵، ۱۹ و ۲۲ در این خصوص فعال بودند.

دارایی‌های مالی افزایش یافته است

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه بر اساس گزارش شهرداری تهران اقدام بزرگی در خردادماه روی داده است، اظهار کرد: درآمد شهرداری در فروردین و اردیبهشت ماه هزار و ۸۸۹ میلیارد تومان بوده که به پنج هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان رسیده و این نشان می‌دهد که سه هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان از محل درآمدها در خردادماه کسب و اضافه شده که دو برابر دو ماه ابتدایی سال بوده است.همچنین دارایی‌های مالی ۲۹۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به دو ماه ابتدایی افزایش یافته است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به صفر بودن عملکرد مناطق یک و دو در بخش درآمد غیرنقدی گفت: شهرداری به استفاده از این منابع ورود کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با مقایسه گزارش بودجه سه ماهه امسال با سال گذشته گفت: در ۱۰ سال گذشته درآمد شهرداری به گونه‌ای بوده که کسری سه ماه ابتدایی و سه ماه دوم به ترتیب هریک ۱۵ درصد، سه ماه سوم ۳۰ درصد و سه ماه پایانی ۴۰ درصد بوده است. 

ضرورت تغییر رویه در استفاده از منابع غیر نقد

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نکته قابل تأمل در گزارش مالی شهرداری تهران بحث درآمدهای غیر نقد بود، اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و شهر تهران و با توجه به رکود تورمی توجه به منابع درآمدی غیر نقد ضروری است.

او با بیان اینکه بیشتر خانه‌های خالی در شمال تهران قرار دارد، سازندگان و مردم برای اینکه بخشی از دیون شهردار را پرداخت کنند راغب هستند که این املاک را با شهرداری تهاتر کنند، عنوان کرد: به رغم این موضوع اما عدد بودجه نشان می‌دهد که توجه ما به درآمدهای غیر نقد معطوف نیست. در گزارش ارائه شده در بیش از ۸۰ درصد مناطق ۲۲ گانه شهر تهران استفاده از منابعی غیر نقد صفر بوده در حالی که باید به این حوزه توجه بیشتری شود.

بابایی همچنین با اشاره به سرعت پایین اجرای عملیات عمرانی در مناطق مختلف پایتخت عنوان کرد: با استفاده از منابع غیر نقد می‌توانستند سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی را افزایش دهند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در حوزه استفاده از منابع غیر نقد ترک فعل انجام شده است، افزود: باید در این حوزه تغییر رویه انجام شود و در حوزه اداره کل املاک نیز نیازمند برخی تغییر رویه های جدی هستیم. در پایان ۶ ماهه اول به مناطقی از  شهرداری تهران که نتوانستند از پتانسیل منابع درآمدی غیر نقدی استفاده کنند، تذکر جدی داده شود و اگر نیاز است تغییر مدیریت انجام شود.

کد خبر 695228
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha