اجرای ارکستر سمفونیک تهران از قطعه نغمه حسین علیزاده را ببینید که حال و هوای حماسه امام حسین (ع) در روز عاشورا را تداعی می‌کند.

حسین علیزاده

به گزارش همشهری آنلاین، نی‌ نوا، آلبومی است از حسین علیزاده و از مشهورترین آثار این نوازنده و موسیقی‌دان ایرانی. نی‌نوا، دومین اثری است که علیزاده برای ارکستر ساخت. او به دلیل علاقه به دستگاه نوا، به سراغ آن رفت و بعد آن را با ارکستر زهی ادغام کرد.

علیزاده‌ درباره این آلبوم در مصاحبه‌ای می‌گوید: «نینوا آن واژه‌ای است که ما همه حس‌ها را می‌توانیم درباره آن داشته باشیم. اگر می‌خواهند موضوع و حس مبارزه امام حسین (ع) را به آن اطلاق کنند، من افتخار می‌کنم.»

در این آلبوم، نی، نقش راوی را بر عهده دارد و مصرع نخست از نی‌نامه مولوی در آغاز مثنوی، یکی از مواردی بوده که علیزاده از آن ایده گرفته‌ است.

قطعه نغمه از این آلبوم، با پیتزیکاتوی آهسته ویلونسل و کنترباس آغاز می‌شود و در ادامه دگره‌های مختلفی از گوشه نغمه برای آلتو و ویلن ۱ و ۲ با ریتم‌های مختلف نوشته شده که در ادامه انگاره‌های آغازین با نغمه ترکیب می‌شوند و در پایان، نی گوشه نغمه را به شکل آوازی با همراهی ارکستر خاتمه می‌دهد.

حسین علیزاده‌ در جایی گفته است: «روزی فرهاد فخرالدینی از من پرسید نی نوا چه رنگی است؟ و من پاسخ دادم: یک افق تیره که رنگ قرمزش غالب است چرا که ساخت این اثر در نگاهم به افق، در یک غروب اتفاق افتاد...»

اجرای ارکستر سمفونیک تهران از قطعه نغمه آلبوم نی نوا را ببینید:

کد خبر 696042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha