یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارها در کشور، دیوار است که برای خرید و فروش و عرضه کالا ایجاد شده است که افراد، کالایی که برای فروش دارند را بتوانند بدون واسطه و مستقیم با دیگران معامله کنند تا از هزینه‌های آنها کاسته شود، اما این روزها کالاهایی برای فروش در این سایت گذاشته می‌شود که تقریبا هیچ ارزش مالی ندارد.  

دیوار

همشهری آنلاین‌-معصومه حق‌جو: این روزها در دیوار که وبگاه و اپلیکیشن نیازمندی‌های اینترنتی و بستری برای خرید و فروش کالاهای نو و دست دوم و ارائه خدمات است، آگهی‌های عجیب و غریب با قیمت‌های ناچیز زیاد دیده می‌شود؛ از آگهی برای فروش کش سر تا فروش رینگ عقب هندا ۱۲۵ و...؛ اغلب کالاهای ارزان‌قیمت و دست دوم در این سایت با قیمت ۱۰ هزار تومان که پایین‌ترین قیمت ثبت شده در اپلیکیشن است، قیمت‌گذاری شده‌اند.

نکته جالب دیگری که با کمی جستجو متوجه می‌شویم این است که نشانی اغلب فروشندگان مناطق پایین یا حومه شهر است. سؤالی که مطرح می‌شود این است که کدام خریدار با ارسال پیک یا حتی استفاده از خودرو شخصی حاضر است وقت بگذارد و برای اقلامی که خرید دست اول آنها از فروشگاه‌ها هزینه کمتری دارد، مراجعه کند؟

دکتر مجید ابهری، آسیب‌شناس و متخصص مسائل اجتماعی به همشهری‌آنلاین می‌گوید: با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی برخی از مردم متاسفانه چنین آگهی‌هایی رواج پیدا کرده که در حقیقت اجناس هیچ ارزش مالی ممکن است نداشته باشند اما فرد آن را آگهی کرده که شاید پولی به دست بیاورد.

ابهری افزود: اما خیلی اوقات صرفا نیاز مالی فرد مطرح نیست و افراد می‌خواهند فقط از شر جنس‌های دست دوم و دست چندم در منزل‌شان خلاص شوند و فکر می‌کنند شاید فروش در دیوار تنها راه است در حالیکه می‌شود آن اجناس را اگر قابل استفاده است اهدا شوند.

وی ادامه داد: خود مردم باید برای ایجاد و تقویت فرهنگ اهدا در جامعه تلاش کنند. تا دو، سه دهه قبل این‌گونه مرسوم بود که بسیاری از خانواده‌ها لوازم قابل استفاده خود را که نیاز نداشتند به اطرافیان، افراد نیازمند یا مراکز خیریه هدیه می‌کردند و این‌ کالاها در مراکز خیریه مانند مراکز نگهداری سالمندان یا نگهداری کودکان اهدا و در آن اماکن به بهترین شکل مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ابهری با انتقاد از اینکه امروزه شاهد ضعف در فرهنگسازی و کمرنگ شدن فرهنگ اهدا هستیم، اظهار می‌کند: در حال حاضر از جوراب کهنه گرفته تا دیگ زودپز مستعمل، چراغ خوراک‌پزی و... در این اپلیکیشن با قیمت بسیار ناچیز مانند ۱۵ هزار تومان، ۲۰ هزار تومان و... عرضه می‌شود که با قیمت‌های گزاف و گرانی امروز، حتی بیشتر از هزینه ارسال پیک برای تحویل کالاست. اگر ما فرهنگ اهدا را در جامعه احیا کنیم، چنین اقلامی به دست نیازمندان واقعی می‌رسد. رسانه‌ها مخصوصاً در فضای مجازی می‌توانند فرهنگ اهدا را به مردم یادآوری کنند. فروش این کالاها در مکان معین با قیمت کمتر یا عرضه به‌صورت رایگان باعث می‌شود تا نیازمند واقعی بتواند از آنها استفاده کند.  

این آسیب‌شناس و متخصص مسائل اجتماعی می‌گوید: امروز به دلیل مشکلات اقتصادی بسیاری از افراد توانایی خرید کالای نو و با قیمت‌های بالا را ندارند و به اجبار باید سراغ کالاهای مستعمل با قیمت‌های پایین‌تر را بگیرند بنابراین فضایی بهتر از دیوار برای این افراد وجود ندارد. البته افرادی هم هستند که از این اپلیکیشن سوءاستفاده می‌کنند ولی با مدیریت درست، اصولی و هشیاری کاربران می‌توان با این‌گونه مسائل نیز مقابله کرد.  

ابهری از مسئولان این اپلیکیشن درخواست کرد حداکثر و حداقل قیمت را تعیین و شرایط و وضعیت موجود کالا را مشخص کنند تا از عرضه کالاهای غیرقابل استفاده جلوگیری شود. این آسیب‌شناس توضیح می‌دهد: در این صورت فروشندگان به خود اجازه نمی‌دهند هر کالای بی‌استفاده‌ای را برای فروش عرضه کنند. از اتوی کهنه و میز اتویی که یک پایه شکسته دارد تا تلویزیونی که روشن نمی‌شود را می‌توان در دیوار مشاهده کرد. عرضه چنین کالاهایی از فعالیت‌های مثبت و سودآور به نفع مردم و نیازمندان جلوگیری می‌کند.

ابهری می گوید: دیوار مهربانی که مدتی در تهران و اغلب استان‌ها رایج شده بود، اقدام پسندیده‌ای بود ولی رفته رفته کمرنگ شد.

این متخصص مسائل اجتماعی پیشنهاد می‌دهد شهرداری روزی را در سراهای محله برای هدیه کالاهای دست دوم تعیین کند تا به دست نیازمندان برسد. ابهری توضیح‌ می‌دهد: با این اقدام می‌توان کمک مؤثری به اقتصاد جامعه و خانواده‌های کم درآمد کرد. در اروپا کلیساها این نقش را برعهده می‌گیرند و شرایطی فراهم می‌کنند که به آن رویداد Jumble sale می‌گویند. در این رویداد بسیاری از کالاهای دست دوم با قیمت بسیار ناچیز فروخته می‌شود تا هم عزت نفس خریدار خدشه‌دار نشود هم بتواند آن را برای خود یا اعضای خانواده‌اش با قیمت کمتری فراهم کند. در کشور ما هم می‌توان از ظرفیت مراکز فرهنگی و مذهبی در این زمینه استفاده کرد.

نگاهی به برخی آگهی‌های فروش کالا زیر قیمت ۲۰ هزار تومان 

با فیلتر کردن نتایج جستجو در دیوار هزاران آگهی با قیمت ۲۰ هزار تومان و حتی کمتر را می‌توان دید.

به عنوان مثال در این آگهی، شهروندی یک عدد کش سر شب یلدا را با قیمت ۱۰ هزار تومان ثبت کرده است. در مشخصات آگهی برعکس آنچه در عکس دیده می‌شود، نوشته شده در حد نو و جزو دسته اکسسوری قرار گرفته است!

از فروش کش سر دست دوم تا اره اسباب بازی و جوراب استفاده شده | دلیل رواج فروش وسایل دست چندم و مستعمل با قیمت‌های باورنکردنی در دیوار چیست؟

فروش یک عدد رینگ عقب موتور هندا ۱۲۵ و قیمت ۱۵ هزار تومانی آن هم جالب است. چون فروشنده رینگ صفر خریداری کرده، قصد دارد این رینگ را بفروشد.  

از فروش کش سر دست دوم تا اره اسباب بازی و جوراب استفاده شده | دلیل رواج فروش وسایل دست چندم و مستعمل با قیمت‌های باورنکردنی در دیوار چیست؟

شیشه‌های ادویه‌جات عنوان یکی دیگر از آگهی‌های زیر ۲۰ هزار تومان است. این شیشه‌ها همان‌طور که در عکس مشخص است، شیشه‌های مربای یکی از کارخانه‌های صنایع غذایی هستند که برای مربا استفاده می‌شوند نه ادویه‌جات. از طرفی چنین شیشه‌هایی در منزل همه شهروندان پیدا می‌شود و بعید است کسی نیازمند چنین شیشه‌هایی باشد.

کم‌جا، بادوام، شیشه‌ای براق، ظاهر شیک، از مشخصاتی است که آگهی‌دهنده درباره این شیشه‌ها نوشته و حاضر است همه شیشه‌ها را به‌صورت یکجا ۱۹ هزار تومان بفروشد!

از فروش کش سر دست دوم تا اره اسباب بازی و جوراب استفاده شده | دلیل رواج فروش وسایل دست چندم و مستعمل با قیمت‌های باورنکردنی در دیوار چیست؟

نعلبکی‌های اصل ژاپن و چین و آلمان! آن هم به‌عنوان نو و با قیمت هر عدد ۱۵ هزار تومان. هیچ‌کدام یک‌دست و کامل نیستند. جدا از قیمت و ناهماهنگی در تعداد و رنگ، عجیب‌تر این است، کشورهایی که در آگهی ثبت شده اصلاً از چنین نعلبکی‌هایی استفاده نمی‌کنند.  

از فروش کش سر دست دوم تا اره اسباب بازی و جوراب استفاده شده | دلیل رواج فروش وسایل دست چندم و مستعمل با قیمت‌های باورنکردنی در دیوار چیست؟

زونکن بزرگ و کوچک در حد نو ۱۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. این زونکن‌ها هرکدام رنگ متفاوتی دارند و خرید آنها از فروشگاه‌های عرضه نوشت‌افزار به مراتب به صرفه‌تر است.  

از فروش کش سر دست دوم تا اره اسباب بازی و جوراب استفاده شده | دلیل رواج فروش وسایل دست چندم و مستعمل با قیمت‌های باورنکردنی در دیوار چیست؟

یک عدد اره اسباب‌بازی بدون متعلقاتش با قیمت ۱۰ هزار تومان برای فروش گذاشته شده است. در مشخصات آگهی هیچ توضیحی هم ثبت نشده است.

از فروش کش سر دست دوم تا اره اسباب بازی و جوراب استفاده شده | دلیل رواج فروش وسایل دست چندم و مستعمل با قیمت‌های باورنکردنی در دیوار چیست؟


۲۰ جفت کفش زنانه بسیار کهنه در سایزهای ۳۸ و ۳۹ هم برای فروش است. فروشنده قیمت هر جفت کفش را ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته است که با توجه به مستعمل بودنشان حتی ۱۰ هزار تومان هم ارزش ندارند.

از فروش کش سر دست دوم تا اره اسباب بازی و جوراب استفاده شده | دلیل رواج فروش وسایل دست چندم و مستعمل با قیمت‌های باورنکردنی در دیوار چیست؟

صافی قوری با قیمت هر عدد ۱۰ هزار تومان! قطر هر صافی ۱۰ سانتیمتر است. این صافی‌ها طبق نوشته فروشنده نو هستند ولی عکس آگهی، خلاف آن را نشان می‌دهد.  

از فروش کش سر دست دوم تا اره اسباب بازی و جوراب استفاده شده | دلیل رواج فروش وسایل دست چندم و مستعمل با قیمت‌های باورنکردنی در دیوار چیست؟

کد خبر 699409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha