چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

سحر قاسم نژاد: شهرداری تهران 28 مرکز خرید وذبح گوسفند در آستانه عید سعید قربان تعیین کرده است.

ظاهرا امسال هم مثل هرسال،  قبل از اینکه حاجی‌ها به کشور بازگردند و حتی قبل از اینکه عید قربان از راه برسد بازار گوشت گوسفند و البته خرید و فروش گوسفند زنده رونق گرفته و مردم پیشاپیش به استقبال عید و حجاج رفته‌اند. همین اقبال هم باعث شده قیمت این نوع از گوشت قرمز افزایش یابد آن هم در شرایطی که قیمت گوشت گاو مدتی است که تغییر نکرده است.

سیدکاظم صمدی عراقی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در این خصوص به همشهری می‌گوید:در حال حاضر قیمت هر کیلوگوشت گوسفندی تا 400 تومان افزایش یافته و انتظار می‌رود با نزدیک شدن به روز عید، قیمت‌ها رشد بیشتری را تجربه کنند. او این روزها را روزهای رونق بازار گوشت آن‌هم از نوع گوسفندی می‌داند اما پیش‌بینی می‌کند بعد از این دوران رونق، بازار دوباره با رکود مواجه شود. به گفته صمدی عراقی در حال حاضر قیمت گوشت گوسفندی 8هزار و 600 تومان است اما به احتمال زیاد طی روزهای اخیر این رقم با افزایش همراه خواهد شد.

اما به جز این معضلی که در روزهای نزدیک به عید قربان دامن مصرف‌کنندگان را می‌گیرد ذبح غیربهداشتی و خانگی است.رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در این خصوص تاکید می‌کند: شهرداری و سازمان میادین و کشتارگاه‌ها برای عیدامسال، 28مکان را در سطح تهران در نظر گرفته‌اند تا مردم از این اماکن برای خرید گوسفند زنده اقدام کنند.

او در تشریح مزایای خرید از این مراکز می‌گوید: حسن خرید از این مکان‌ها این است که دامپزشکانی در این مکان‌ها مستقر می‌شوند و تمام دام‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهند، تا انگل و بیماری نداشته باشند. به جز این، مردم می‌توانند گوسفندهای خود را همان جا ذبح کنند. به این ترتیب مشکلی هم در مورد حمل ونقل به‌وجود نخواهد آمد. صمدی عراقی با رد ذبح خانگی گوسفند می‌افزاید: این باور سنتی می‌تواند با شیوه‌های بهتری جایگزین شود.

او با اشاره به نقش واسطه‌ها در آستانه عید قربان می‌گوید: افزایش قیمت گوسفند زنده و چند نرخی بودن آن در روز عید قربان دست واسطه‌هاست و به دامداران و قصابان ارتباطی ندارد. صمدی گفت: بسیاری از این فروشندگان از شهرستان‌ها می‌آیند و گوسفندهای خود را با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسانند به‌طوری که گوسفند زنده در صبح عید با بعد از ظهر آن روز قیمت‌ متفاوتی دارد.رئیس اتحادیه گوشت گاوی هم افزایش قیمت گوشت گوسفندی را تایید می‌کند و یادآور می‌شود: طی 5  ماه گذشته قیمت گوشت گوساله ثابت بوده و هیچ‌گونه افزایشی نداشته، اما گوشت گوسفندی با افزایش قیمت مواجه شده است.

علی خندان می‌افزاید: با نزدیک شدن به عید قربان و ماه‌های محرم و صفر مجدداً با افزایش قیمت گوشت گوسفندی روبه‌رو می‌شویم چون میزان تقاضا بالا رفته و به تبع آن قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین قدرت خرید نیز کاهش پیدا می‌کند. خندان خاطرنشان می‌کند: طی ماه‌های اخیر به‌علت افزایش قیمت محصولات گوشتی تا 20 درصد از میزان مصرف گوشت کاسته شده زیرا قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

به گفته او، به‌زودی قرار است مقدار قابل توجهی گوشت از کشور برزیل وارد شود که در این صورت گوشت گوساله با کاهش قیمت روبه‌روخواهد شد.او درخصوص کاهش مصرف گوشت قرمز تصریح می‌کند: بالارفتن قیمت فرآورده‌های گوشتی موجب شده دهک‌های پایین و متوسط جامعه کمتر بتوانند از گوشت قرمز استفاده کنند به‌طوری که طی ماه‌های اخیر 20درصد از مصرف گوشتی مردم کم شده است.خندان می‌افزاید: بیشتر گوشت قرمز کشور توسط دامداران داخلی تامین شده و تنها 20 درصد از نیاز مردم از طریق گوشت‌های وارداتی مرتفع می‌شود.

رئیس اتحادیه گوشت گاوی تاکید می‌کند: دولت باید با سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسب شرایط را به‌گونه‌ای تغییر دهد که تمام اقشار جامعه بتوانند از گوشت قرمز استفاده کنند.

کد خبر 69956

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز